Pentru că nu e la îndemâna oricui să facă research-uri aprofundate despre noile trenduri, agenția de digital marketing Marketiu a făcut public un nou raport gratuit, în care veți găsi cele mai importante informații despre trendurile mediului digital relevante la nivel global, dar și local, pentru anul 2020.

Trenduri în Social Media Marketing

  • Platformele sociale nișate vor performa cel mai bine

Facebook și Instagram domină de mult peisajul social media, fiind cele mai mari și mai utilizate platforme. Facebook rămâne cea mai populară platformă de Social Media din România, cu 10 milioane de utilizatori - ceea ce înseamnă că jumătate din populația țării are un cont pe această rețea socială. La nivel global, Facebook se laudă cu o creștere de 9% față de anul precedent, când vine vorba de numărul utilizatorilor, ajungând la finalul lui 2019 la 2,45 miliarde de utilizatori activi lunar (în timp ce Instagram are doar 1 miliard).

În ultimii ani însă au câștigat tot mai multă popularitate platforme precum TikTok, pentru publicul tânăr, LinkedIn, pentru companiile B2B și Twitch pentru comunitatea de gaming.

LinkedIn

Cu peste 610 milioane de utilizatori la nivel global, LinkedIn este platforma socială care se află în fruntea preferințelor marketerilor B2B. În România există aproape 2 milioane de conturi, ceea ce înseamnă aproximativ 20,9% din populația României care lucrează. În ultimul an, platforma a cunoscut o ușoară creștere în rândul utilizatorilor, numărul crescând cu 12,9%.

Punctul forte al LinkedIn rămâne însă targeting-ul foarte specific. Spre deosebire de alte platforme, datele despre utilizatori pe Linkedin sunt mult mai clare și curate, astfel că un advertiser poate targeta foarte specific o audiență care lucrează la un anumit tip de companie, într-o anumită industrie sau activând în roluri specifice. Astfel, deși costul per click sau lead este mai ridicat decat - spre exemplu - Facebook, există o mai mare garanție a calității și relevanței rezultatului. Atât în trecut, cât și în prezent, agenția marketing digital Marketiu a rulat pentru un portofoliu divers de clienți campanii prin aceasta platformă care s-au dovedit foarte profitabile în ceea ce privește achiziționarea de noi clienți - desigur, acestea “mergând mână în mână” cu un departament de vânzări intern al clienților, care să preia potențialii clienți obținuți prin LinkedIn spre a-i converti.

TikTok

Aplicația a prins avânt în special, în rândul tinerilor, pentru că este o platformă care dispune videoclipuri scurte, engaging. Cu peste 800 de milioane de utilizatori activi lunar, TikTok este dominat de generația Z în procent de 60% - persoane cu vârste cuprinse între 14 și 24 ani. Potrivit Wallaroomedia.com, cei din generația Z sunt trendsetters, de aceea activează pe TikTok, fiind o platformă din care au luat naștere ultimele trenduri în materie de content în online.

În mare parte, marketerii se folosesc de Influencer Marketing când vine vorba de advertising pe TikTok, dat fiind că mulți influenceri activează și pe TikTok, concomitent cu Facebook sau Instagram. Formatele de Ads disponibile pe TikTok sunt “sponsored hashtag challenges”, in-feed video ads sau homepage takeovers. Marketerii sunt nevoiți să vină cu idei “catchy” și entertaining de competiții pentru a avea efectul dorit asupra publicului tânăr - de aceea multe branduri aleg să se asocieze cu influenceri, care pot modela mai bine mesajul asupra audiențelor TikTok.

În România există peste 170,000 de utilizatori, potrivit Manafu.ro.

  • Conținutul efemer va câștiga tot mai multă popularitate

Conținutul efemer (care este valabil doar o scurtă durată de timp, apoi dispare) a devenit tot mai popular datorită pierderii atenției de lungă durată. Din acest motiv conținutul de tip Stories a înregistrat o creștere spectaculoasă - acestea sunt scurte, interactive și dau dependență.

Snapchat a fost cel care a lansat trendul de conținut efemer, preluat apoi și de Facebook & Instagram, prin Stories. Cel mai de succes dintre toate este Instagram Stories: la nivel global, 500 milioane de oameni folosesc zilnic Instagram Stories.

Pentru 2020, conținutul efemer va continua să domine și va deveni din ce în ce mai popular, pentru că oamenii, în continuare, preferă conținutul scurt, pe care ar putea petrece ore întregi dând scroll dintr-un story în altul. Un alt motiv al succesului pe care acest tip de conținut îl are este și dorința oamenilor de a “sta la curent” cu ceea ce fac prietenii lor în timp real, lucru ce îi face mult mai predispuși la a urmări conținut scurt, publicat constant, și care dispare la o scurtă perioada după publicare.

  • Instagram renunță la afișarea like-urilor

Instagram a testat recent în câteva țări o versiune a aplicației în care numărul like-urilor nu mai este vizibil, iar schimbarea se poate aplica în curând la nivel global. Logica din spatele acestei schimbări este faptul că numărul de like-uri a devenit un indicator al valorii sociale a unei persoane, iar această formă de validare este în detrimentul sănătății mentale.

Instagram încă este o platformă foarte populară, mai ales pentru segmentul de vârstă 25-35 ani și, ținând cont că reach-ul Instagram este estimat la 850 de milioane de utilizatori, tot mai multe afaceri decid să aibă o prezență mai puternică pe această rețea socială. Un alt motiv pentru care business-urile se concentrează mai mult pe Instagram este pentru că oamenii petrec cu 40% mai mult timp pe Instagram decât pe Facebook, Pinterest sau Twitter.

  • Micro și Nano Influenceri

În timp ce influencerii mari vor fi în continuare în atenția brandurilor, nu subestimați puterea unui micro-influencer, ce are în jurul lui o comunitate mai mică, însă mult mai bine definită. Influencerii de acest nivel oferă o mai mare personalizare și un engagement mult mai bun cu audiența.

Trendul observat în ultimul timp este că brandurile preferă să se asocieze cu influenceri de talie mică pentru a-și promova afacerea, influenceri de nișă care atrag aproape la fel de mult trafic cât un influencer mai mare, evident, la un preț mai mic. Prețurile pornesc de la 100$ per postare pentru un micro influencer, care dispune de mai puțin de 25,000 followers și pot ajunge și la mii de dolari per postare, pentru influenceri cu numere impresionante de followers. Cât despre stories, prețurile încep de la 43$ și pot ajunge și la 700$ per story, potrivit Wavemaker.

  • Folosirea Social Media pentru Customer Service

Clienții folosesc din ce în ce mai des social media ca modalitate de a contacta brandurile, fiind o manieră mai directă și rapidă de a obține un răspuns - iar acest lucru se întâmplă cel mai probabil ca urmare a unei experiențe neplăcute avută pe alte canale de comunicare.

Cum Messenger devine modul predominant prin care oamenii comunică, acest aspect ar trebui să se aplice și pentru relația business-consumator. Prin folosirea unui Messenger Chatbot, devine mult mai simplu pentru oameni să comunice cu brandul tău și să primească răspunsuri imediate, iar open rate-ul este mult mai mare pe Messenger, spre deosebire de email - 84%, respectiv 15-34%, conform chatbotslife.com. Dacă nu te-am convins încă să încerci Messenger Chatbots pentru Facebook, află că în 2020 este estimat ca 80% din afaceri se vor îndrepta spre automatizare și vor folosi Messenger Chatbot, dat fiind că 63% din consumatori consideră că orice business ar trebui să fie disponibili oricând pe Messenger.

Ceea ce îi atrage pe consumatori la Chatbots este disponibilitatea de care brand-urile dau dovadă și promptitudinea, pentru că majoritatea utilizatorilor ce interacționează online cu un brand doresc răspunsuri imediate la întrebările lor. Potrivit studiului iSense Solutions Modern Consumer Trends Tracker January 2019, 50% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18-23 ani se așteaptă să primească un răspuns din partea unui brand în câteva minute. Un procent în creștere față de anul precedent, când numai 43% aveau această așteptare. În acest sens, brand-urile sunt nevoite să țină pasul cu nevoile oamenilor și să acționeze în măsura în care să faciliteze interacțiunea dintre consumator si brand.

Trenduri în Content Marketing

  • Conținutul video este încă “regele”

Fiind una dintre cele mai interactive forme de conținut, video-urile sunt viitorul social media. Conform unui studiu Cisco, până în 2022, 82% din tot conținutul online va fi de tip video.

Utilizatorii Facebook urmăresc, în medie, 100 milioane de ore de video în fiecare zi, care au un reach organic mai mare cu 135% decât fotografiile, potrivit studiului Social Bakers.

Campaniile video în social media sunt și ele în creștere și se așteaptă ca până în 2023 cheltuielile de promovare să ajungă la 25,6 miliarde dolari, cu 128% mai mult față de suma cheltuită în 2018, de 11,2 miliarde dolari. În 2019, 30% din încasările Facebook Ads sunt pentru reclame video.

Creșterea rapidă a TikTok sugerează că există loc în peisaj și pentru video-urile scurte. TikTok a fost descărcat de mai mult de 1 miliard de ori, fiind pe locul 4 în categoria non-games la nivel global, atât pe Android, cât și iOS.

  • Podcasturile oferă oportunități de creștere a notorietății

La nivel internațional există peste 700,000 podcasturi active și mai mult de 29 milioane de episoade. (cf. Musicoomph.com), un număr în plină creștere, având în vedere că în 2018 existau în jur de 550,000 de podcasturi active. Cele mai populare genuri sunt cultură și societate, business, comedie, știri, politică și sănătate. În România, cele mai ascultate podcasturi pe Spotify sunt Morning Glory, cu Răzvan Exarhu, podcastul lui George Buhnici și Kiss Top 40 cu Andreea Berghea, conform top-ului realizat de Spotify.

Cu o audiență așa largă, multe brand-uri aleg să își facă publicitate în timpul emisiunilor. Potrivit Marketingdive, publicitatea de acest tip va genera până la 659 milioane de dolari în 2020. În schimb, experții sfătuiesc ca aceste mijloace să fie folosite pentru awareness, mai degrabă, decât pentru generare directă de noi clienți. Rebekah Bek, autoare la Ahrefs, susține că podcast advertising nu este neapărat despre ROI direct, și că acesta este o unealtă foarte folositoare pentru expunere și pentru creșterea notorietății brand-ului.

Trenduri în advertising digital

  • Automatizare, AI și Machine Learning

Inteligența artificială și machine learning pot permite unui specialist PPC să își eficientizeze munca și să ofere un serviciu mult mai bun în timp - asta pentru că pe măsură ce înveți un program să dezvolte un anumit set de procese, acesta va știi cum să reacționeze la anumite situații sau cum să interpreteze modurile de rezolvare a anumitor probleme. Acest lucru înseamnă și că un calculator poate lua decizii rapide pentru tine pe baza datelor anterioare.

Totuși, dacă ești specialist PPC nu trebuie să îți faci griji pentru viitorul jobului tău - factorul uman va fi întotdeauna necesar pentru succesul unei campanii. În timp ce tehnologia are avantajul de a procesa rapid date, acesteia îi lipsește abilitatea de a relaționa și empatiza cu oamenii.

În plus, decizia umană va fi întotdeauna necesară pentru a asigura că acțiunile AI sunt în interesul clienților.

  • Diversitatea platformelor și alocarea bugetelor

Mai degrabă decât să faci PPC pe o singură platformă, fie că aceasta este Google Ads sau Facebook Ads, asigură-te că testezi și alte rețele social media în 2020 pentru a afla care se potrivește mai bine publicului țintă și care dă cele mai bune rezultate.

În ceea ce privește cheltuielile de advertising digital (search, video, social, display) acestea vor continua să crească cu aproximativ 15% (conform predicției MAGNA). Această cifră este una semnificativ mai mică, dacă ne uităm la ratele de creștere de 18-20% din ultimii 4 ani.

Poate cel mai important insight este că, pentru prima dată în istorie, vânzările de advertising digital vor reprezenta în 2020 mai mult de jumătate din piața globală de advertising: 51,5% (306 miliarde dolari).

Cât despre creșterea mediilor de promovare, social media continuă să fie formatul digital cu cea mai rapidă creștere (cu o rată de 25%, în scădere de la 34% în 2018), poziționându-se în fața video-ului (rată de creștere de 23%, în scădere de la 30%) și search-ului (rată de 14%, în scădere de la 19%). Toate formatele de advertising digital încetinesc în creștere datorită maturizării consumului media digital.

Search-ul rămâne formatul digital numărul 1 în ceea ce privește cheltuielile, cu peste 47% din cheltuielile totale ale advertisingului digital (144 miliarde dolari) - brandurile redirecționând către acest format mare parte din bugetele de marketing tradițional.

  • Abordarea personală e esențială

În 2020, abordarea personală a unui ad va fi mult mai eficientă decât un stil „sales-y” - încearcă să le scrii într-un mod prietenos, poate chiar și amuzant, pentru a atrage oamenii care ar putea folosi produsele pe care le promovezi.

Concluzie

Anul 2020 va aduce, cu siguranță, noi tehnologii și schimbări de care marketerii și antreprenorii vor fi nevoiți să se folosească pentru a ajunge sau a rămâne în atenția publicului țintă. Comportamentul consumatorilor va fi în continuă schimbare, iar brandurile vor fi nevoite să se afle într-o continuă tranziție, ajustând strategiile și tacticile pentru a satisface noile nevoi ale clienților.

Concluzia - setează-ți și cunoaște-ți obiectivele de la bun început, cunoaște-ți publicul țintă, concentrează-te pe conținutul livrat, pe tehnicile și trendurile de ultimă oră și nu te lăsa intimidat de necunoscut și de nou - cei care riscă vor avea mult de câștigat. Știi cum se spune, dacă nu încerci, nu vei ști niciodată!

Pentru a descărca întregul raport, vizitează website-ul Marketiu aici.