3house este un nou concept de spații de lucru în Capitală, ultima apariție în zona coworking-urilor.

---

Cu toate deschiderile din ultimele luni, când pe piața noastră de spații de coworking au apărut jucători noi, ca de exemplu israelienii de la Mindspace, sau V7 Startup Studio, inaugurat de Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru, co-fondatorii 7card & V7 Capital, am putea fi tentați să credem că, la nivelul Capitalei, cel puțin, segmentul spațiilor de lucru este unul extrem de aglomerat.

Lucrurile nu stau chiar așa, potrivit unui studiu din vara anului trecut, piața românească – care avea la acel moment circa 80 de spații de coworking – fiind încă tânără și cu potențial neexplorat.

Alte date care prezentau situația la finalul lunii octombrie 2018, indicau faptul că în București sunt aproximativ 50 de spații de coworking , respectiv 45 în alte orașe, cel mai multe, 13, fiind în Cluj-Napoca. Comparativ, la acel moment Ucraina avea 99 de astfel de spații, iar Cehia, Austria și Polonia câte 340 fiecare.

În întreaga lume piața de coworking reprezintă 1% din cea a birourilor, cu un număr de 15.000 locuri în prezent, cu estimări de până la 25.000 în 2025. Spațiile de coworking au în prezent peste 1,2 milioane de rezidenți în întreaga lume. Un procentaj de 35% din forța de muncă din SUA e freelance, iar în Franța 50% din rezidenții hub-urilor sunt angajați, nu antreprenori, ceea ce arată creșterea interesului pentru acest model de spațiu comun de către companii.

Coworking cu servicii de boutique hotel – interviu cu Yotam Alroy, cofondatorul Mindspace

Experiență în coworking

Printre cei care au decis să urmărească această tendință care ia tot mai mult avânt și la nivel local se numără Vlad Craioveanu – cofondator Impact Hub Bucharest, unul dintre primele nume de pe acest segment la nivel local - și Ilinca Păun (CEO-ul The Entrepreneurship Academy, prima Facultate de Antreprenoriat din Sud-Estul Europei).

După cum spuneam mai sus, cei doi antreprenori au decis să pună bazele unui nou concept de spații de coworking din Capitală, 3house.

Pentru mine personal, povestea 3house pornește de la experiența acumulată în ultimii 7 ani dezvoltând Impact Hub în România. Am reușit să construim unul dintre cele mai cunoscute spații de coworking din România, punând totodată bazele unei comunități valoroase și a unor programe de susținere a antreprenorilor aflați la început de drum. Am fost alături de startup-uri care au devenit povești de succes, care angajează oameni noi și evident că în tot acest proces au nevoie de un mediu de lucru potrivit în care să crească. Pentru că Impact Hub rămâne o ancoră importantă în educația și sprijinirea antreprenorilor la început de drum, am dorit să dezvoltăm un concept care sa meargă mai departe alături de companiile care se află într-un proces de creștere”, ne spune Vlad Craioveanu.

”Căsuța din copac” cu serviciu de concierge

Așa a apărut 3house, un concept care oferă un mediu de lucru personalizat, pornind de la nevoile de creștere a afacerilor care până mai ieri erau doar o idee.

”Prin 3house ne adresăm companiilor mici, medii și mari, echipelor care lucrează pentru ele și aducem împreună elementele din cowork, comunitate, gastronomie plecând de la ideea ca noi suntem partenerul și asistentul de birou pentru toți acești oameni. Suntem, dacă vreți, un serviciu de “concierge” pentru clienții noștri, astfel încât ei să se concentreze la ceea ce e important pentru ei, adică proiectele lor”, adaugă Vlad.

Prima locație 3house a fost inaugurată, oficial, la începutul acestui an, la Piața Universității - în acest moment este deschis primul etaj al spațiului -, după o investiție de circa o jumătate de milion de euro (finanțarea a fost parțial asigurată de partenerii fondatori și parțial de Concelex, investitor în locația de la Piața Universității).

Planul fondatorilor este ca în următorii 2 ani suprafața acestui spațiu să ajungă la 5.200 de metri pătrați, iar investiția să crească la peste 1,7 milioane de euro.

Prin 3house ne adresăm companiilor mici, medii și mari, echipelor care lucrează pentru ele și aducem împreună elementele din cowork, comunitate, gastronomie plecând de la ideea ca noi suntem partenerul și asistentul de birou pentru toți acești oamen

Fondatorii 7card deschid spațiul de coworking: prețul abonamentelor

Nu va fi singurul spațiu care va funcționa sub acest brand, cei doi fondatori propunându-și să ajungă în termen de doi ani la 3 spații sub umbrela 3house, cu o suprafață totală de 15.000 de metri pătrați.

De altfel, sunt încrezători că în acest an vor mai inaugura un spațiu în București, inițiind deja discuțiile cu mai mulți potențiali investitori. Nu exclud nici o potențială extindere la nivel național și, de ce nu, și în afara granițelor.

”Ne uităm evident și spre alte orașe, la fel cum ne uităm și dincolo de granițele României. Ambiția noastră este să dezvoltăm un concept scalabil și care să fie bine primit în cât mai multe piețe, să reușim să fim un partener de încredere și solid atât pentru clienții cât și pentru partenerii noștri”, mai spune Vlad Craioveanu.

Oamenii mari care se ”joacă” în 3house

3house se adresează companiilor cu echipe de orice mărime, startup-urilor, freelancerilor sau intraprenorilor în căutarea unui birou privat sau în open space.

”Construim spații nu doar pentru indivizi, ci și pentru echipe, alegem zone care să deservească cât mai bine poziționarea geografică a celor care lucrează de la noi, le oferim membrilor noștri opțiunea de a lucra din diferite locații 3house. Pe lângă spațiul de lucru și amplasare, 3house este gândit să își deservească clienții cu scopul de a-i ajuta să devină mai buni în tot ceea ce își propun”, afirmă Vlad, precizând faptul că 3house dispune de zone de gastronomie, servicii de curățenie și spații pentru copiii celor care lucrează de acolo.

”3house este un concept de spații de lucru all-inclusive. Asta înseamnă că o mutare într-o locație 3house înseamnă aproape 0 investiții pentru o companie, pentru că totul este construit de noi în avans, birourile sunt dotate cu mobilier de foarte bună calitate, beneficiezi de conexiune rapidă la Internet, acces 24/7 precum și de toate serviciile de care ai avea nevoie într-o zi de lucru. Tot ce trebuie să faci este să-ți aduci echipa și laptopul, de infrastructura de birou ne ocupăm noi”, adaugă acesta.

Din spusele lui Vlad Craioveanu, lunar echipele sau freelancerii care aleg să lucreze din locațiile 3house primesc o factură care include toate aceste servicii, acest lucru eficientizând mult procesul de administrare al unui birou. ”În calitate de antreprenor, știu că flexibilitatea este esențială în viața oricărui business, de aceea o companie își poate schimba opțiunile legate de biroul său atunci când are nevoie”, menționează Craioveanu.

3house este un concept de spații de lucru all-inclusive. Asta înseamnă că o mutare într-o locație 3house înseamnă aproape 0 investiții pentru o companie

Dacă vorbim de birouri private, prețul unui abonament lunar care include chiria biroului și toate serviciile de care vorbeam mai sus pornește de la 330 de euro + TVA/loc însă depinde, de exemplu, de dimensiunea echipei, de durata abonamentului. Pentru open space există mai multe tipuri de abonamente în funcție de numărul de ore.

Spre exemplu, un abonament care include acces nelimitat și un birou dedicat în open space este 250 euro +TVA.

Spațiu de coworking și birouri într-o fostă fabrică de bere – când se deschide Fosta Fabrică

Cofondatorul 3house precizează că există și posibilitatea achiziționării unui pass de o zi în open space în valoare de 25 euro, pentru cei care vor să testeze experiența 3house sau au o zi plină de întâlniri în centru și caută un loc aproape, de unde să lucreze.

Din primele reacții ale celor care au decis să-și ducă birourile în 3house, proiectul pare să fie unul de succes, permițându-le fondatorilor să spere că vor încheia primul an de activitate al spațiului din zona Universității cu venituri de 750.000 de euro.

Afacerea cu spații de coworking

Pentru că Vlad Craioveanu este un veteran al acestei industrii, am fost curioși să aflăm și cât de profitabil poate fi un business cu spații de coworking în țara noastră. ”Business-ul de coworking este un business care poate fi profitabil. Diferența între “+” și “-” vine, cred, din capacitatea de a implementa corect acest concept”, povestește el.

În România, la fel ca și în alte țări, conceptul de coworking a prins avânt. Este un concept dorit de o mulțime de clienți noi, un concept care este despre comunități și despre colaborare, care are mult din ceea ce se numește “sharing economy”. Asta spre deosebire de perioada 2012, când, după cum spune cofondatorul 3house, Impact Hub Bucharest ”era cam singurul “nebun” care încerca să convingă pe toată lumea, de la clienți la proprietari, de avantajele spațiilor de coworking”.

Diferența între “+” și “-” vine, cred, din capacitatea de a implementa corect acest concept

Revenind la potențialul unui astfel de business de a fi profitabil, Craioveanu este de părere că, ”la finalul zilei, depinde de obiectivul fondatorilor, pentru ca modelele de business în zona de cowork încep să fie și ele diverse. Există spații mici, care sunt permanent ocupate de o comunitate fidelă, la fel cum există spații din ce în ce mai mari în care comunitatea este una nou formată”.

Viitorul birourilor flexibile

Conceptul de coworking și, în general, al birourilor flexibile, a fost introdus pe piața românească acum 20 de ani, odată cu lansarea primului centru de coworking de către belgienii de la Regus.

Harta spațiilor de coworking din București – birourile flexibile, tot mai căutate de startup-uri și freelanceri

”Spaces și Mindspace sunt ultimii doi jucători internaționali care au intrat în 2018 pe piața din România. Cu siguranță în 2019/2020 vor mai apărea și alții, iar acest lucru este un alt indicator al faptului că industria coworking-ului la nivel mondial este în plin avânt. România nu face nici ea excepție astfel încât vom vedea în următorii ani că suprafețele de birouri ocupate de spațiile de cowork vor începe să reprezinte din ce în ce mai mult din procentul de birouri disponibile”, afirmă Vlad Craioveanu.

Extinderea segmentului de coworking a fost influențată de dezvoltarea industriei IT&C, de nevoia de spații unde persoanele creative să se întâlnească și să colaboreze și, mai ales, de înclinația noilor generații către activități de freelancing care le permit să nu mai depinsă de un spațiu stabil de lucru și care nu mai necesită un program de muncă tradițional.

Spațiile de lucru sunt, de cele mai multe ori, o reflexie a modului în care oamenii acceptă să lucreze

Ce rezervă viitorul pe această nișă? În opinia sa, spațiile de lucru vor deveni din ce în ce mai mult un factor de decizie pentru angajați de a alege între compania A și B, iar faptul că resursa umană disponibilă este din ce în ce mai greu de găsit, îi va face atât pe proprietarii de clădiri cât și pe managerii companiilor să investească din ce în ce mai mult în design și arhitectură.

”Spațiile de lucru sunt, de cele mai multe ori, o reflexie a modului în care oamenii acceptă să lucreze. Se dezvoltă în funcție de cum ne dezvoltăm și noi ca indivizi în companiile sau organizațiile în care lucrăm. Eu cred că spațiile de lucru trebuie să îndeplinească niște caracteristici și functionalități clare. De la locul în care să te întâlnești cu colegii la o cafea, la zumzetul colaborării, la intimitatea în care te retragi pentru a lucra la ceva important, un spațiu de lucru se adaptează permanent nevoilor noastre. Culorile, texturile, formele se schimbă constant, vin ca trenduri și tendințe, astfel încât spațiile au și ele viața lor. Obiceiurile și nevoile noastre se schimbă însă mai greu și în timp mai îndelungat”, declară cofondatorul 3house și Impact Hub.