Cursul este oferit de Asociația Techsoup și este primul din România dedicat pentru toți profesorii, indiferent de materia pe care o predau sau dacă încă se pregătesc pentru a ajunge la catedră.
Context: Potrivit cercetătorilor de la Universitatea Stanford, inteligența artificială are un potențial uriaș de a transforma sistemul educațional, iar efectele pot fi atât pozitive, cât și negative. De exemplu, poate analiza performanța elevilor în timp real sau oferi feedback profesorilor pentru a-și îmbunătăți metodele de predare în funcție de nevoile individuale ale fiecărui copil. În același timp, poate accentua inegalitățile sociale, de vreme ce nu toți elevii au acces la tehnologie de înaltă calitate.
În martie 2023, ChatGPT, unul dintre cele mai populare instrumente AI, număra peste 100 de milioane de utilizatori unici, iar 30% dintre studenții americani declarau că l-au folosit pentru eseuri sau alte proiecte școlare. Totodată, Comisia Europeană a lansat încă din octombrie 2022 o serie de orientări pentru a ajuta cadrele didactice să clarifice concepțiile greșite despre inteligența artificială și să promoveze utilizarea etică a acesteia.
Dincolo de scenariile bune sau catastrofale ale utilizării AI în procesul de predare și învățare e clar că fenomenul nu poate fi ignorat, iar înțelegerea lui este vitală. Din acest motiv, Asociația Techsoup a creat primul curs online gratuit, asincron, despre inteligență artificială, la care pot participa toți profesorii.
„Primii pași în Inteligența Artificială (AI) pentru profesori curioși” este disponibil pe platforma Predau Viitor - Platforma de Cursuri, iar la curs se poate înscrie orice persoană care predă sau se pregătește să predea la orice nivel de învățământ, indiferent de materia pe care o predă. Înscrierile aici: https://bit.ly/445UgZq
Profesorii care urmează cursul despre inteligență artificială sunt ajutați să:
- înțeleagă și explice concepte de bază în inteligență artificială (AI): învățare automată (machine learning), învățare profundă (deep learning), rețele neurale și procesare a limbajului natural (natural language processing);
- identifice și înțeleagă cuvintele cheie ale momentului din domeniul inteligenței artificiale ca: Large Language Models, Generative AI, General Artificial Intelligence, etc.;
- testeze și să compare cele mai cunoscute aplicații chat Large Language Models, precum este ChatGPT sau Bard al Google;
- exploreze și reflecteze la probleme de etică și responsabilitate legate de utilizarea AI;
- exploreze resurse pedagogice internaționale care îi pot ajuta să ducă la clasă AI în mod responsabil și cu sens pedagogic, cum ar fi programul Experience AI creat de Raspberry Pi Foundation.
De la lansare și până în prezent, la curs s-au înscris 2003 de profesori din toată România, iar 341 deja au absolvit. Dintre aceștia:
- 93% pot defini și compara concepte din zona AI, iar 72% declară că acum au multă sau foarte multă încredere să propună activități cu AI elevilor acestora;
- 95% dintre profesori și-au propus să creeze cel puțin o activitate de lucru cu AI pentru elevii lor în următorul an școlar;
- 88% dintre profesori au apreciat cursul ca fiind foarte util și important pentru dezvoltarea lor profesională.
„Deși sunt profesor de limba și literatura română, acest curs mi-a trezit interesul, mă ajută să înțeleg elevii și să discut deschis despre oportunitatea AI chiar și în rezolvarea temelor, dar creativitatea profesorului nu are limite, de aceea chiar voi folosi unele instrumente în vederea stimulării lecturii prin joc și programare, cum ar fi synthesia.io pentru transmiterea sub forma unei știri TV a unui episod dintr-un roman din programa școlară. Recomand acest curs indiferent de materia predată. Rețelele noastre neuronale vor genera soluții în educație”, a declarat Geanina Radu, profesoară de limba și literatura română de la Liceul Tehnologic Paul Dimo din Galați.
„Cursul s-a dovedit a fi captivant, bine structurat. Toți profesorii ar trebui să-l urmeze. Auzim zilnic despre inteligența artificială. Folosim fără a ști care sunt riscurile sau nu cunoaștem beneficiile ei dacă e folosită cu responsabilitate de către oameni”, a declarat Mariana Vizitiu, profesoară de TIC, 40 de ani de experiență, Școala Gimnazială Ion Petrovici, Tecuci.
„Acest curs m-a îmbogăţit cu multe idei şi informaţii, pe care cu siguranţă le voi duce elevilor mei la clasă. Consider, că este de datoria noastră, ca profesori să fim în pas cu dezvoltarea tehnologiilor şi cu ultimele noutăţi apărute. […] Tematica despre IA este cu siguranţă o temă fierbinte, de actualitate şi de viitor, iar prin parcurgerea cursului mi-am lămurit mai multe neclarităţi pe care le aveam în legătură cu această temă, am aflat despre unelte deosebit de utile, pe care le pot folosi în crearea lecţiilor şi care îmi pot eficientiza şi uşura munca şi nu în ultimul rând m-am inspirat din teme de discuţie de dus la clasă”, ne-a spus și Mihaela Moraru, profesoară de informatică, 25 ani de experiență, Liceul Teoretic Andrei Bârseanu, Târnăveni, Mureș