Programul pentru Digitalizarea IMM-urilor a avut înscrierile între 15 februarie și 30 iunie, iar mai mult de jumătate din participanți s-au înscris în ultima zi pe platforma oficială. Ținta inițială era de 5.384 de contracte de finanțare, iar bugetul a fost alocat între regiuni, doar 7,46% fiind disponbil pentru regiunea București-Ilfov.

start-up.ro a discutat cu Ștefan Corcodel, Financing Programs Expert la BCR despre ce urmează acum pentru antreprenori. La nivel de calendar, evaluarea ar trebui să aibă loc până pe 16 august, iar semnarea contractelor este estimată a avea loc între 15 septembrie și 15 noiembrie.

Atenție la criteriul de productivitate

“Am avut un tradițional efect de student, ca în cazul tuturor programelor de finanțare, aplicațiile fiind pe ultima sută de metri. Am văzut asta și la Start-Up Nation și la alte apeluri unde depunerea s-a realizat printr-o platformă online”, spune reprezentantul BCR.

El menționează că antreprenorii trebuie să aștepte și să fie atenți ulterior la cheltuirea fondurilor. “La microîntreprinderi aș zice că beneficiile financiare puteau fi un pic mai mari raportat la obligații și la ce criterii trebuie să îndeplinească la implementare. Aș fi mers cumva similar cu pragul de la Start-Up Nation, spre 40-50.000 de euro. Sunt obligații de indicatori de digitalizare - DESI - și sunt greu de îndeplinit, deci trebuie mare atenție la implementarea indicatorilor respectivi”, explică Corcodel.

De asemenea, el sfătuiește antreprenorii să fie foarte atenți la criteriul de productivitate la finalul programului, pentru că digitalizarea trebuie să bifeze și productivitatea asumată în proiect, așa că e un risc pe termen lung pe care-l pot maximiza la implementare.

Împărțirea regională va fi importantă

Pentru Ștefan Corcodel, “digitalizarea e una din cheile pe termen lung pentru mediul de afaceri”, explică.

Fondurile, mai ales pentru cei care s-au încadrat la categoriile mari de granturi, a fost o opțiune bună de a se digitaliza, de a investi, mai ales dacă există o sincronizare cu strategia lor.

El menționează că trebuie atenție și la distribuția regională. “Fiecare regiune a avut o alocare predefinită și mă aștept să văd o concurență mare în București-Ilfov unde alocarea a fost mai mică, iar în anumite regiuni să nu fie utilizate toate sumele”, spune Corcodel. Specialistul BCR consideră că ar fi trebuit făcută o mai amplă popularizare în teritorii.

Din perspectiva băncii, “am făcut evaluări de eligibilitate, am comunicat cu clienții noștri și cu cei care nu sunt clienți și au avut nevoie de suport, având un serviciu prin care-i ghidăm către diferite programe de finanțare care sunt relevante pentru ei”, explică expertul.

Pe lângă activitatea clasică a unei bănci, Ștefan Corcodel așteaptă și implementare mecanismului asumat prin Ordonanța 18/2023, prin care Ministerul poate delega funcții de verificare către bănci. Proiectul se află acum în SICAP, iar termenul de depunere pentru aplicații este de 17 iulie. Mecanismul ar putea ajuta statul să folosească serviciile băncilor pentru verificarea preliminară administrativă a cheltuielilor efectuate de beneficiarii de finanțări tocmai pentru optimizarea sistemului.

La ce să fie atenți antreprenorii

Ștefan Corcodel sfătuiește antreprenorii să “fie atenți la comunicările avute cu Ministerul. Am văzut în cazul altor programe că unele proiecte pierd pentru că nu sunt avute în considerare clarificările aduse de autorități”, spune el.

De asemenea, “legat de esența finanțării, aș urmări foarte atent evoluțiile de costuri, pentru a compara cu ceea ce și-au bugetat și aș studia cerințele din perioada de implementare, în special cu privire la achiziții. Vin cu multe beneficii, dar sunt obligații”, explică acesta.

În perioada aceasta, așadar, antreprenorii trebuei să aibă răbdare, să știe exact ce cheltuieli sunt eligibile înainte de finanțare, dar oricum “să aștepte rezultatul din evaluare pentru a se asigura că toate cheltuielile sunt eligibile”.