Interviul cu Florin Cordiș este publicat în secțiunea “Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de către ING Bank, partener de creștere pentru afacerile din România.

Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.


Florin Cordiș este managerul și ownerul Life Art Distribuție, care are trei divizii importante. Un shop online, o divizie de închirieri de echipamente de climatizare atât pentru șantiere, cât și pentru evenimente și o ultimă divizie proaspăt lansată de energie și sisteme fotovoltaice.

Life Art Distribuție e un nume important pe piața climatizării. Fie că vorbim de închiriere de echipamente pentru evenimente, fie de vânzare, iar acum pentru montaj de fotovoltaice.

Spune despre el că ori ești antreprenori, ori nu ești. Își amintește că-n copilărie mergea la cules de cireșe în livada bunicului și apoi le vindea. Prima lui inițiativă antreprenorială.

A fost angajat, dar apoi a decis să-și deschidă o firmă, însă cel mai important moment a fost când a avut o echipă, dincolo de a avea o firmă împreună cu soția sa.

„După care a urmat etapa în care am început cu adevărat să avem un flux, un proces de lucru și aceea a fost etapa în care a trebuit să înțeleg noțiuni de management și să funcționeze lucrurile, procese și aceea a fost o etapă, nouă”, spune Florin Cordiș.

Să faci antreprenoriat când ești singur

Florin spune că cea mai mare provocare în business a fost să-și dea seama că uneori ești singur. Că nu ai ajutor.

„Nu ai siguranță. Una dintre provocările mari a fost când am fost furat. Nu eu personal, ci afacerea. Și nu am avut niciun suport din partea autorităților. Nu am primit suport real și a fost un șoc. A trebuit să mă adaptez la această realitate”, explică el.

Nu e un om șocat ușor, nu e luat pe nepregătite, dar l-a surprins lipsa de răspuns și de ajutor a autorităților pentru business.

Afacerea a crescut organic

Life Art Distribuție a crescut organic, cu 20% în fiecare an, mai ales că Florin nu se descrie ca un risk taker, ci un om controlat. Dar acum vrea să-și asume mai multe riscuri, odată cu vârsta.

„În 2022 ne-am apropiat de o cifră de afaceri de 1 milion de euro, iar pentru 2023 aș vrea să fiu un pic mai optimist, dar primele luni ale anului au fost foarte grele, cu ianuarie-martie care au fost aproape înghețate. De obicei ne redresăm pe jumătatea anului și încheiem bine, așa că sper la o creștere de cel puțin 20-30%”, spune Florin Cordiș.

Pandemia, războiul, neclaritățile economice i-au afectat pentru că a fost o confuzie legată de planuri.

„Ne-am adaptat și ne-am dus spre noi oportunități. Eram în zona de tratare a aerului și purificatoarele au fost la un moment dat în timpul pandemiei la mare cerere. Am profitat de acest lucru și am beneficiat de asta. Au fost luni de zile când evenimentele au fost interzise și atunci am avut o cădere pe acea linie de business. Dar acum odată cu războiul lucrurile s-au dus înspre awareness pe costul energiei și am profitat pentru a deschide linia de sisteme fotovoltaice”, explică antreprenorul.

Echipa Life Art Distribuție are în medie 12 angajați, iar anul acesta vor crește înspre 20 de de angajați, plus colaboratori. „Creștem stabil, dar bine, organic și există perspective mari”, spune Cordiș.

Cum s-au schimbat nevoile și business-ul

Clienții din zona de climatizare și fotovoltaice devin din ce în ce mai educați.

„Ne avantajează, avem deja 20 de ani de activitate, așa că suntem selectați mai ușor versus alte companii fără experiență. Mizăm pe a arăta că suntem buni, că avem experiență, că avem stabilitate și aceasta este cartea câștigătoare”, spune fondatorul afacerii.

Acum urmăresc orice oportunitate. Fie că e vorba de a avea o prezență online mai bune, fie să se uite între eficientizarea prin intermediul inteligenței artificiale.

„Nu putem rămâne în urmă, trebuie să ne revoluționăm odată cu ce e în piață”, spune Cordiș.

Dar spune că cea mai bună investiție a fost în el însuși, în cursuri, în training-uri, pentru că a putut oferi business-ului perspectivă și stabilitate, atât de dezvoltare, cât și de consolidare.

„Mi-am dat seama că trebuie să investesc în mine atunci când aveam o echipă de 5 oameni. Și nu știam ce să fac cu ei, nu știam să-i administrez, să optimizez timpul lor. Mi-am dat seama că am carențe pe zona de management”, explică el. Odată cu vârsta și-a dat seama că vrea să aibă un impact mai mare. A crescut echipa, a crescut business-ul și putem face lucrurile mai bine, cu mai mult risc.

Așteptările antreprenorului de la o bancă

Florin spune că a avut experiențe bune cu băncile și le conisderă parteneri.

„Băncile pot fi cel mai bun partener în anumite condiții. Sunt momente când ai nevoie de suport și banii au un cost. E normal, dar dacă previzionezi bine lucrurile, dacă lucrezi cu banca găsești cele mai bune instrumente pentru finanțarea afacerii”, spune Cordiș.

Sfaturile esențiale: „Să ai mai multă încredere”

Florin nu a riscat mult în afacere. A crescut constant, s-a extins, dar spune că perseverența a fost cea mai importantă.

„Investiți în voi și apoi învestiți în echipă”, spune în primul rând Florin Cordiș ca un mesaj pentru alți antreprenori.

De asemenea, el vorbește despre perseverență. „Sunt lucruri care duc în cele din urmă la reușită. Am început cu un faliment, apoi cu un business care n-a mers foarte bine, după care am trecut pe o zonă unde am fost pionier, dar din toate lucrurile am învățat și să spun o poveste frumoasă”, explică fondatorul Life Art Distribuție.

Către tine în tinerețe, și-ar dori să-i spună lui Florin de la acea vârstă „să aibă mai multă încredere că lucrurile vor merge bine dacă vei fi harnic și muncești”.

L-am provocat să facem schimb de locuri. Măcar virtual. Să-și pună o întrebare. Dar nu a întrebat, ci a explicat valoarea pe care o aduc antreprenorii și care trebuie promovată mai mult.

„O preocupare ar fi aceea să spunem în media că antreprenorii aduc valoare. Avem un impact mare în societate pe care mulți nu-l conștientizează. Suntem cei care cultural impactăm câteva familii. Avem parteneri de afaceri care impactează sute sau chiar mii de familii. Suntem un factor de schimbare în societate, un factor important prea puțin vizibil și prea puțin folosit”, explică Florin Cordiș.