Acest articol a apărut ca o scrisoare trimisă cititorilor start-up.ro în newsletter-ul care se trimite luni. Te poți abona aici.


SXSW a fost o conferință de mai multe zile care a îmbinat inovația, tehnologia, filmul și muzica. Un festival în Austin, Texas, unde specialiștii din toată lumea se adună să vorbească despre ultimele trenduri tehnologice, dar și să lanseze filme sau să participe la concerte. E un fenomen interesant, diferit de ceea ce am văzut în România, nu neapărat prin profunzimea conținutului, ci prin efectul de networking creat.

Acum, ca food for thought, pun câteva concluzii pe care le-am citit în articole online sau în rețeaua mea de la oameni care au participat.

De exemplu, am discutat cu Anca Luca, Startups Community Manager la BCR, care a participat la SXSW, și mi-a împărtășit câteva lucruri interesante descoperite acolo.

Superciclurile tech

Amy Webb, CEO la Future Today Institute, a avut o prezentare despre viitor și trenduri tehnologice.

Ea a discutat despre conceptul de superciclu tech - adică cerere extremă care crește prețul bunurilor și serviciilor la niveluri nemaivăzute.

În momentul de față suntem într-un superciclu tech pentru că avem o convergență de inteligență artificială, biotech și dispozitive conectate care influențează economia noastră.

"Pe măsură ce aceste tehnologii converg, cele trei macrosegmente tech vor redefini relația noastră cu orice, de la farmacii, la animale, bănci sau corpurile noastre", este o concluzie spusă de Amy Webb în timpul prezentării de la SXSW.

Lean Canvas în epoca AI

Tot o concluzie extrasă din discuția cu Anca Luca a fost și transformarea modului în care startup-urile testează piața și evoluează.

Astfel, metodele tradiționale precum Lean Canvas, bazate pe ipoteze, iterații și testare au fost standardul în industrie. Cu toate acestea, odată cu accelerarea inteligenței artificiale, iterația devine mai rapidă și validarea va putea fi făcută pe o cantitate de date mai mare. Astfel, unii antreprenori vor avea acces la insight-uri mai rapid în testarea pieței.

Companiile în epoca creativilor generaliști

În sesiunea lui Ian Beacraft - Billion Dollar Teams - The Future of an AI Powered Workforce, s-a discutat despre noi tendințe aduse de AI în companii.

"Bine ați venit în epoca creativilor generaliști. AI-ul va transforma munca în următorii ani. Succesul acestei ere va depinde de capacitatea organizațiilor de a construi medii unde mișcările între departamente și roluri să fie viabile și să nu fie văzute cu stranietate", arată Ian Beacraft, într-o concluzie extrasă de Anca Luca în timpul SXSW.

Astfel, AI-ul nu va fi un skill în sine în companie, dar poate crea mediul pentru emergența creativilor generaliști care să nu aibă un rol clar în companie, ci să se poată muta cu lejeritate între departamente. Ei vor folosi AI-ul ca a doua limbă.

Astfel, cu ajutorul AI oamenii nu vor mai fi specialiști într-un singur domeniu, ci vor explora alte domenii.

"AI-ul ne ajută să extragem ani de disciplină, expertiză și efort care erau necesare pentru specializarea într-un domeniu în trecut".

Ce înseamnă AI conștient?

Câteva concluzii foarte interesante de la SXSW am extras și de la Ioana Teleanu, Senior Product Designer AI la Miro, fondatoare UX Goodies, fost Senior Product Designer la UiPath și speaker la SXSW.

Ea a extras pe profilul său de Linkedin câteva concluzii, unele dintre care m-au atras. De exemplu, ideea de conștiință a AI-ului.

"Ne îngrijorăm că AI-ul va deveni conștient, dar ce e mai interesant e că nu putem să ne aliniem pentru a da o definiție acestei conștiințe".

Acest lucru îl interpretez ca o reacție în fața unei tehnologii noi în fața căreia oamenii vor să folosească aceleași valori ca și înainte de AI. Ne gândim ca roboți ca fiind asemănători nouă, dar deja lucrurile sunt diferite. Ceea ce poate face un robot e mai complex decât ce putem face noi, dar în continuare suntem importanți în această relație. Așadar, ce înseamnă, de fapt această conștiință a AI-ului?

Jurnalismul și democrația sunt amenințate

Tot de la Ioana Teleanu am extras această idee importantă de al SXSW. "Jurnalismul și democrație sunt cele mai amenințate și vulnerabile în fața tehnologiilor AI folosite de către actori malițioși".

Nu e o concluzie nouă. Fake news, deep fakes și capacitatea de a scoate "informații false" cu ajutorul AI-ului care par generate de către surse reale e mai mare ca niciodată. Mult mai mare decât capacitatea de a le neutraliza și contra. Pentru că un fals odată lansat în lume este mult mai puternic decât orice argument contrar. Așadar, cu ajutorul tehnologiilor AI în mâinile nepotrivite jurnalismul și democrația sunt cele mai amenințate.

Fiecare tehnologie are două fațete

O concluzie pe care am văzut-o în newsletter-ul trimis de către colegul meu Florin Cașotă se leagă de faptul că ne uităm uneori doar la partea negativă a unei tehnologii. Dar orice tehnologie a avut mereu două părți - una bună și una rea.

Astfel, el menționează citatul lui Paul Virilio, pe care l-am găsit și în rezumatul scris de către Ioana Teleanu, "Când inventezi vaporul, inventezi și naufragiul. Când inventezi avionul, inventezi și accidentul aviatic. Când inventezi electricitatea, inventezi și electrocutarea. Fiecare tehnologie are propria sa negativitate care este inventată în același timp cu progresul tehnologic".

Gradul de "discoverability" rămâne o problemă online

Un alt aspect discutat la SXSW a fost și cel al viitorului media. De exemplu, au existat în cadrul evenimentului și sesiuni despre viitorul publicațiilor online, a conținutului quality, dar și al podcasturilor.

Am reținut un lucru important de la Ray Chao de la Vox Media - provocarea conținutului online, în cazul de față podcasturile, este gradul de discoverability. Cât de ușor e de descoperit un conținut dacă nu e promovat intens. Cum treci dincolo de prima pagină din Spotify? Ce faci dacă o platformă nu recomandă acel conținut.

Aceasta este una dintre marile provocări ale conținutului online, una de care ne lovim și noi la start-up.ro. Strategiile tradiționale de descoperire nu funcționează la fel de bine ca în trecut. Dependența de social media nu este bună. Utilizatorii vor conținut de calitate, dar îl vor în fața ochilor și nu au capacitatea sau răbdarea de a-l căuta. Aceasta este de fapt marea provocarea media, să poți să fii descoperit, indiferent de ceea ce faci. Și odată descoperit, să rămâi în fruntea algoritmului. Noi ne lovim de acest lucru atât pe conținutul scris, dar și pe conținutul video de pe YouTube sau podcasturile audio disponibile pe toate platformele de streaming. Nu am extras o soluție, însă, din această discuție de la SXSW, ci o problemă comună a pieței.