Inteligența artificială a devenit motorul productivității și creșterii economice, putând fi comparată cu Revoluția Industrială, dar și cu Revoluția Internetului. Cu ajutorul inteligenței artificiale crește viteza deciziilor prin analiza datelor cu rapiditate.

Inteligența artificială va duce la creșterea economiei prin productivitate crescută cu până la 40%, va crea o forță de muncă „virtuală”, formată din computere ce vor putea rezolva task-uri și să le automatizeze, iar ulterior economia va fi influențată și de fenomenul de „difuziune a inovației”, deoarece tehnologia aceasta are impact pe mai multe domenii care cresc împreună.

41 de startup-uri s-au înscris la Advancing AI, accelerator care susține dezvoltarea acestor startup-uri ce au produse bazate pe inteligență artificială. Cu ajutorul acceleratorului susținut de Google, startup-urile au acces la resurse premium, la instituții din Europa Centrală și de Est pentru validarea serviciilor și dezvoltarea afacerilor, la o rețea de investitori pentru finanțare și mentori.

Am discutat astăzi cu patru echipe diferite și am încercat să aflăm cine sunt, ce fac și cum folosesc inteligența artificială pentru dezvoltarea lor.

Mocapp - automatizare și optimizarea campaniilor de marketing cu influenceri

Mocapp este o aplicația de tip Software as a Service folosită de profesioniștii din marketing și comunicare pentru automatizarea și optimizarea campaniilor cu influenceri. Companiile utilizează platforma pentru reducerea costurilor și optimizarea rezultatelor campaniilor.

Fondatori

„Alături de mine, sunt co-fondatorii Cătălin Chiș (antreprenor în serie, investitor) și Radu Ionuț (manager în nișa Influencer Marketing). Suntem experți în Influencer Marketing și folosim o platformă proprie pentru a ajuta brandurile să crească. Am implementat în total peste 900 de campanii în ultimii 7 ani”, spune Florin Grozea, cofondator Mocapp, pentru start-up.ro.

Problema din piață rezolvată de Mocapp

Pentru a avea succes pe piață, un startup trebuie să identifice o nevoie pe care să o rezolve pentru a fi utilă potențialilor utilizatori.

„Încă din 2013 am derulat campanii în Social Media pentru clienți precum agenții și branduri. Lucrând sute de campanii, am simțit nevoia unei baze de date cu informații și statistici, care să simplifice munca cu influenceri. Baza de date a crescut, de la câteva zeci de nume în 2015 la sute de influenceri în 2019. Acum MOCAPP este live și generează deja venituri. E o aplicație care automatizează și optimizează procesele în campaniile cu influenceri, eficientizând astfel timpul și costurile cu 45% -70%”

Rezultatele Mocapp la nivel de utilizatori și venituri

„Chiar în contextul crizei COVID-19, compania noastră a depășit targetul de bugete derulate în 2019 de 150.000 euro ajungând la peste 180.000 euro. În total au fost create peste 310 contracte Brand-Influencer, cu o creștere susținută din H2 2020. În septembrie 2020 am avut prima cerere de campanie din partea unei agenții din Ungaria, care va implica influenceri români. În octombrie am început lucrul la prima campanie cu influenceri din Bulgaria pentru un client român care se extinde în țara vecină”, spune Florin Grozea.

Planurile pentru 2021

Dacă până acum au țintit dezvoltarea pe piața din România, Mocapp se uită spre zona Europei de Est, țintind piețele din aceste zone, dar și o nouă investiție.

„Pentru a accelera înrolarea de influenceri și vedete, vom stabili parteneriate cu cât mai multe agenții importante de talente și case de discuri din România și din zona CEE. Țintim piața din Centrul și Estul Europei, ne-am propus să captăm minim 5% din market până la finalul anului 2024. Planul nostru este să atragem o nouă investiție (VC) în anul 2022 pentru abordarea pieței din UK care este cea mai mare din zona europeană”, explică Florin Grozea.

De ce Advancing AI?

„MOCAPP este un startup într-o etapă timpurie, care are nevoie de accelerare prin know-how, networking și expunere. Credem că acceleratorul acesta ne dă acel impuls pentru a le bifa pe toate acestea trei”.

Meetgeek - crește productivitatea întâlnirilor redundante cu ajutorul inteligenței artificiale

Meetgeek ajută persoanele și echipele să crească productivitatea și să elimine întâlnirile redundante prin utilizarea tehnologiei de recunoaștere a vorbirii, procesarea limbajului natural și alți algoritmi de inteligență artificială.

Problema identificată

„Companiile pierd cantități semnificative de timp și bani din cauza întâlnirilor slab organizate. Studiile indică faptul că numai în SUA se pierd anual peste 40 de miliarde de dolari din cauza întâlnirilor ineficiente sau redundante. In anii petrecuti in corporație, am simțit noi înșine nevoia iar in timpul programului Founder Institute București 2020, am avut șansa de a prezenta si a valida ideea unui număr semnificativ de investitori si organizații”, explică fondatorii Meetgeek.

Fondatorii Meetgeek

„Suntem 3 fondatori care am lucrat împreună mai mulți ani în companii de software. Punctul nostru forțe este clar experiență în domeniul software și abilitatea de a executa un produs relativ complex. Avem experiența solidă în R&D și dezvoltare de produs, algoritmi de procesare a limbajului natural, platforme de cloud și securitate. Avem în echipă și un PhD în inteligență artificială. În plus am recrutat 2 advisori cu background solid in marketing și sales. Deși competențele tehnice sunt esențiale, punem mult accent pe muncă în echipă, proactivitate și deciziile de bun simț”.

Rezultatele Meetgeek și dezvoltarea ulterioară

„Suntem implicați activ în discuții cu mai multe companii multinaționale pentru a încerca Meetgeek în organizațiile lor. În câteva săptămâni vom lanșa prima versiune a produsului și vom începe aceste proiecte pilot. În paralel menținem un canal de marketing prin care colectăm lead-uri din US/UK, cu care avem discuții regulate și spre care ne vom îndrepta în perioada imediat următoare. De asemenea, luăm în considerare parteneriate potențiale cu software-uri de teleconferință cum ar fi Zoom sau Microsoft Teams sau instrumente de productivitate în acest spațiu”, spun fondatorii Meetgeek.

Planurile pentru 2021

„Obiectivul nostru pe termen scurt este lansarea și obținerea primilor clienți plătitori cât mai curând posibil pe varianta de cloud a aplicației. De asemenea, vom derula mai multe proiecte pilot în cadrul companiilor de IT și a celor cu focus pe tehnologie in vederea stabilirii unei relații comerciale. De asemenea, cautam sa securizam o investiție pentru a accelera execuția și planurile noastre de go-to-market”

Meetgeek urmărește piața de software colaborativ și segmentul de meeting-uri din țările vorbitoare de engleză (Statele Unite și Marea Britanie), segment evaluat la 3,9 miliarde de dolari.

Principalele obstacole

„Sunt foarte importante direcția și viteza cu care dezvoltăm produsul. O altă temă des întâlnită în discuțiile cu clienții este securitatea datelor, mai ales că vorbim de transcrieri din întâlniri care pot conține informații sensibile. Este un aspect esențial pentru noi și ne-am echipat cu soluții de criptare de ultimă generație pentru a face față acestor cerințe”

Cum e inteligența artificială integrată în produs?

„Este de fapt un asistent virtual care intră în call-urile pe care le ai zilnic, cu care se poate interacționa prin comenzi vocale și care se bazează pe diverse tehnologii AI pentru a oferi capabilități precum transcrierea ședințelor și a topicurilor discutate, generarea automată a notițelor sau calcularea metricilor de productivitate. În cea mai mare parte folosim tehnologie proprie ce include tehnici de deep learning și algoritmi hibrid antrenați pe milioane de propoziții și pe seturile noastre de date”, explică fondatorii Meetgeek.

Avantajele acceleratorului Advancing AI

„Ne dorim foarte mult să facem pași în direcția corectă și să evităm greșelile altor startup-uri. Considerăm că programul de Advancing AI ne ajută în acest sens pe mai multe planuri. Avem acces la bune practici, la experiența altor startup-uri de high tech, feedback de la ecosistemul de investitori, generare de lead-uri. Suntem de asemenea interesați de o posibilă investiție din partea GapMinder

Repsmate - analizează discuțiile de vânzări pentru optimizarea acestora

Repsmate este un software ce analizează discuțiile cu potențialii clienți ai unei companii, face profiluri psihologice automate și oferă analize ale acestora pentru a vedea dacă ai șanse să faci vânzările pe mai departe.

Fondatorii echipei

Repsmate e format din 4 cofondatori care au experiențe complementare.

  • Alin Roșca, CEO, a dezvoltat în ultimii 7 ani mai multe startup-uri în România și Marea Britanie.
  • George Țarida - CTO - programează de la 15 ani, iar pentru el scrierea de cod nu este un job, ci o pasiune.
  • Ioana Mânea - Chief Innovation Officer - este doctor în psihologie cu 16 ani de experiență în managementul interacțiunilor umane.
  • Mihai Guran - Chief Strategy Officer - 25 de ani de experiență în vânzări și management în peste 20 de țări, inclusiv SUA și Vestul Europei. Din 2018 lucrează drept consultant de business, mentor și investitor alături de zeci de startup-uri din România, Olanda, UK, Ungaria. E vicepreședintele TechAngels.

Problema rezolvată de Repsmate

„Produsul pe care îl dezvoltăm se adresează companiilor care au angajați care interacționează în mod direct cu clienții lor, mai exact ne referim la departamentele de vânzări, suport clienți și servicii clienți. Acest tip de companii, pe lângă rata mare de schimbare constantă a agenților, care in proporție de peste 60% au o eficiență medie, au și costuri mari de onboarding a acestora”, spun fondatorii Repsmate pentru start-up.ro.

„Repsmate își propune să reducă timpul de onboarding și toate costurile aferente acestuia, prin ințelegerea din punct de vedere psihologic a sentimentului clienților în timpul convorbirilor și îndrumarea în timp real a agenților. Post convorbire, RepsMate întocmește raportul conversației, care conține analiza conversației și a temelor abordate, precum și evaluarea comparativă a convorbirilor agenților și identificarea factorilor și abordărilor de succes. Adesea comparăm aplicația pe care o dezvoltăm cu un manager care îndrumă în permanență angajații - înainte, în timpul și după convorbirile cu clienții”, spun fondatorii.

Rezultatele companiei

Repsmate nu are încă venituri și sunt încă în faza de dezvoltare de produs. Însă au deja companii din România care sunt early adopters și în care au implementat soluția lor pentru testare și feedback.

Rolul inteligenței artificiale în dezvoltarea produsului

„Fiecare modul din aplicația noastră conține inteligență artificială, iar rolul acestora este sa înțeleagă nevoia și comportamentul clienților și să îndrume în timp real agenții companiilor, cu scopul de a crește satisfacția clienților, dar și de a îmbunătăți performanța agenților si crește marja de profit”.

De ce a aplicat RepsMate la acceleratorul Advancing AI?

„În primul rând, dorim să învățăm cât mai multe din bootcamp-urile organizate în cadrul acceleratorului și să discutăm cât mai aplicat pe partea de inteligență artificială, atât cu mentorii din cadrul acceleratorului dar și cu restul startup-urilor, deoarece vrem sa generăm idei și soluți noi. De asemenea partenerii Techcelerator sunt foarte importanți pentru noi și urmărim să deschidem discuții cu Google, Gapminder si restul partenerilor”, spune Alin Roșca.

Planurile pentru 2021

„Încă din acest moment suntem în cautarea de ingineri cu experienta în inteligență artificială, care doresc sa facă parte dintr-un startup care dorește să ajute 'oamenii din companii' și clienți cu care aceștia interacționează”, spune Alin Roșca.

„De asemenea, încercăm să dezvoltăm câteva colaborări cu mediul universitar pentru a accelera dezvoltarea cu ajutorul cercetătorilor care au deja experiență în domeniul inteligenței artificiale și psihologiei comportamentale”, mai explică fondatorii.

Ca ultim pas pentru 2021, Repsmate vrea să ajungă să aibă venituri cât mai repede, pentru a putea accesa noi fonduri și să accelereze dezvoltarea RepsMate la nivel european și global.

În momentul de față compania este în discuții cu firme din Marea Britanie. În funcție de fondurile primite și cu viitorii investitori vor putea stabili strategia de expansiune globală după ce vor valida soluția pe piețele europene.

Obstacolele din calea startup-ului de inteligență artificială

„Tehnologia pe care dezvoltăm este încă destul de noua și costurile sunt destul de ridicate, dar sperăm cu ajutorul colegilor, pe care îi căutăm, să reușim să trecem peste orice obstacol. De asemenea, ne bazăm pe ecosistemul de suport al startup-urilor din Romania și Uniunea Europeana (din care este parte și programul Techcelerator), pe investitorii de tip Angel și pe fondurile de investiții pentru a putea finanța această dezvoltare”, spune Alin Roșca.

Siscale - automatizează companiile cu ajutorul inteligenței artificiale

Siscale dezvoltă, pe scurt, soluții digitale pe care le vinde companiilor pentru ca acestea să poată automatiza procese cu ajutorul inteligenței artificiale. Despre ei am scris pe larg în acest articol de pe start-up.ro.

Fondatorii

Petrica Ruță este fondatorul companiei și are un background atât in IT unde a lucrat ca inginer de retea dar si in vânzări și management unde a coordonat echipe pe diverse proiecte.

A facut parte pentru o lungă perioada din Cisco România înainte de a se muta in Statele Unite ale Americii unde a continuat să adreseze nevoile clienților Cisco în zonele de cloud, data și securitate.

Problema identificată în piață

„Infrastructurile IT sunt într-o continuă dezvoltare atât din punct de vedere al complexității cât și ca număr de aplicații, servicii sau echipamente ce sunt folosite. Un rezultat al acestei dezvoltări este un volum ridicat de date ce sunt generate si pot fi folosite fie în administrarea ecosistemului IT sau în dezvoltarea de noi servicii sau produse însă folosirea datelor respective în acest scop nu este ușoară și reprezintă o provocare pentru majoritatea companiilor. Noi dezvoltăm o platforma de AI ce vine în ajutorul acestor companii oferindu-le posibilitatea să folosească inteligența artificială pentru a extrage informații utile în zonele de observabilitate, reducere a “zgomotului” cauzat de alerte precum si triajul automat al acestora, corelarea evenimentelor sau detectarea automată a cauzelor problemelor”, spun fondatorii Siscale

Portofoliul curent de clienți și veniturile companiei

„Nevoia pentru un produs AI a venit din experiența noastră în zona de servicii unde am identificat multiple use case-uri unde putea fi aplicată la clienții noștrii. Avem un portofoliu de clienți din Statele Unite și din Europa unde am reușit să aplicăm procesele dezvoltării AI în domenii variate precum și să implementăm mai multe use case-uri de AI”, au spus cei de la Siscale.

De ce acceleratorul Advancing AI?

„Ca orice startup căutăm să ne dezvoltam continuu iar oportunitatea oferită de Advancing AI este de a intra în contact cu alte start-up-uri și a face schimb de idei precum și de a dezbate și valida ideile noastre cu alți antreprenori și investitori. Vrem să captăm cât mai multe idei și experiență în vederea atragerii unui investitor care să ne ajute să ducem compania la următorul nivel”.

Rolul inteligenței artificiale în Siscale

„Noi folosim algoritmi de machine learning împreună cu big data pentru a extrage informații noi, a corela evenimente sau pentru a detecta anomalii. Rezultatele oferite de acești algoritmi sunt apoi folosite în automatizarea anumitor procese dar și în procesul de feedback în care utilizatorii pot ajusta algoritmul pentru a se mula pe particularitățile ecosistemului lor. Un exemplu de astfel de proces ar fi reducerea “zgomotului” generat de alerte”, explică fondatorii Siscale.

În fiecare zi echipele de IT se confruntă cu zeci de mii de alerte, lucru ce nu face fezabilă rezolvarea lor manuală.

„Algoritmul dezvoltat de noi este capabil să detecteze când o alertă ar trebui escaladată pentru a fi investigată și cand o alertă nu trebuie escaladată. Mai mult odată ce algoritmul a detectat o alertă ce trebuie escaladă, în mod automat se crează un tichet ce este alocat echipelor de suport fără a fi nevoie de intervenție umană. Astfel echipa se poate concentra doar pe investigat alertele cu adevărat importante în loc să piardă timp cu filtrearea si corelarea lor”, au mai spus cei de la Siscale.

Planurile pentru 2021

„Pentru 2021 avem în plan să continuăm dezvoltarea produsului prin implementarea celor patru module din roadmap: observabilitate, reducerea zgomotului cauzate de alerte, corelarea evenimentelor și identificarea cauzelor probabile ale problemelor. Mai mult dorim să continuăm să adăugăm noi integrări atât cu noi surse de date cât și cu tool-uri și aplicații ce țin de managementul infrastructurilor IT precum platforme de tichetare sau investigare”, spun cei de la Siscale.

Principalul obstacol în calea succesului Siscale

Cei de la Siscale menționează că principala dificultate este adaptarea de la o companie care oferă servicii spre o firmă ce dezvoltă un produs, dar și securizarea bugetului necesar pentru finalizarea produsului.

Piețele de interes pentru Siscale

„Targetăm în principal piața din Statele Unite unde avem deja clienți în zona de servicii și unde dorim să plasăm produsul nostru. De asemenea piața europeană este o altă zonă în care vrem să pătrundem”, explică fondatorii.