Alecsandru Grigoriu este lead UX Designer la agenția Grapefruit și, pentru că a vrut să dea ceva înapoi comunității designerilor de aplicații și site-uri, a creat UX Recipe. Aplicația de iOS a pornit ca un toolbox pentru orice designer începător, care vrea să nu rateze niciun moment din dezvoltarea zonei de user experience, dar și clienților, pentru a avea o estimare realistă de costuri.

Screen Shot 2016-02-22 at 00.05.11

Grigoriu conduce zona de user experience din cadrul agenției Grapefruit, cu sedii în Iași și București. A terminat Facultatea de Informatică în Iași și, ocazional, predă ore de human computer interaction în locul unde s-a format. E pasionat de design și de optimizarea experienței utilizatorilor pe internet, un lucru misterios pentru mulți. UX Recipe, un succes pe Product Hunt, cea mai mare platformă de promovare a noilor produse, a venit din experiența sa personală.

Auzeam prea des expresii de tipul «adaugă puțin UX», «eu fac UX», «ce UX fain» și m-am hotărât să fac ceva în privința asta. La începutul anului trecut, am lansat prototipul web, promovat ca un manifest împotriva acestor percepții“, povestește Alecsandru pentru start-up.ro. Dezamăgirea sa a fost, așadar, faptul că mulți dintre clienți considerau experiența utilizatorului un ingredient secret, pe care-l adaugi și schimbă totul.

A început să se documenteze, iar după trei luni a avut acest toolbox apropae complet. Le-a validat treptat, împreună cu o comunitate formată în jurul produsului său de pe internet.

„Inițial nu eram pornit să fac o aplicație iOS, doar cochetam cu ideea. Norocul meu a fost Mihai Solomon, un coleg care voia să-și aprofundeze cunoștințele de iOS development. A început în vara lui 2015 să refacă o parte din funcționalitatea proiectului, iar în toamnă ne-am hotărât chiar să lansăm o asemenea aplicație. Pe 28 ianuarie 2016 aplicația a fost live“, spune Grigoriu.

Două scenarii recurente îmi trec prin minte: situația când bugetul în total, pentru tot procesul, este peste așteptări, dar și situația când nu se înțelege de ce procesul ales pentru proiectul respectiv are multe etape

UX Recipe poate fi folosită cu precădere de designerii  aflați la început de drum sau de cei care vor să descopere tainele acestui domeniu. „Are și destule curiozități cât să le facă cu ochiul și celor cu experiență“, spune Grigoriu.

În plus, aplicația vine ca un răspuns și la experiențele frustrante ale lui Alecsandru. „Două scenarii recurente îmi trec prin minte: situația când bugetul în total, pentru tot procesul, este peste așteptări, dar și situația când nu se înțelege de ce procesul ales pentru proiectul respectiv are multe etape“, mai spune designerul.

Publicul target

Deși aplicația este nișată, poate fi folosită inclusiv de către cei care vor să estimeze costurile realizării unei aplicații și mai ales zona de user experience. „Am gândit aplicația pentru designerul din agenție sau cel care lucrează freelance. În schimb, am observat omaeni și din alte domenii - marketing, project management - încercând aplicația“, a spus Alecsandru Grigoriu.

Aplicația a fost descărcată din aproximativ 40 de țări, în top aflându-se Statele Unite, Marea Britanie și Germania

În momentul de față, aplicația este folosită către clientul proiectelor, dar din reacțiile utilizatorilor, ei vor să le arate acestora aplicația și să lucreze împreună, pe ea, pentru a estima costurile și pentru a fluidiza așteptările și procesul de realizare.

La o săptămână după lansare, UX Recipe a avut parte de reacții pozitive pe Product Hunt, principalul site pentru promovarea unei aplicații nou-lansate și 1.000 de descărcări. Numărul utilizatorilor crește, iar demografia lor este diversă. „Aplicația a fost descărcată din aproximativ 40 de țări, în top aflându-se Statele Unite, Marea Britanie și Germania“, spune Grigoriu.11149273_10152685595730952_4416937570699025375_n

Nu are planuri de monetizare, mai ales că e un proiect personal gândit pentru a da înapoi comunității de design („la câte resurse gratuite avem acces, it’s only fair“).  „Cel actual nu aduce foarte multă valoare aplicației. Vom rafina cu fiecare update întreaga experiență. De asemenea, vom redesena proiectul web, pentru că are un stil vizual diferit de aplicație, iar asta nu e bine“, explică Alecsandru.

Sfaturi de UX

UX, acest termen misterios pentru mulți, poate fi explicat prin ușurința de a folosi un website sau o aplicație, naturalețea pe care o ai. L-am întrebat pe Alecsandru care sunt trei trenduri de UX pentru 2016 pe care ar trebui să le ia în calcul orice designer.

  •  Smart User on boarding (cum atragem utilizatorii de partea noastră)
  • Popularizarea chatbot-urilor (dacă nu se întâmplă deja)
  • Accentul pus pe animații și microinteracțiuni (GIF-urile Dribbble sunt doar vârful iceberg-ului)

Din experiența sa de lansare a unui produs, Alecsandru a învățat că trebuie să pui un formular de subscribe peste tot, pentru a afla cine sunt utilizatorii și pentru a ține legătura cu ei. „Când am lansat site-ul am făcut o greșeală de începător și nu am avut formular de subscribe. Mi-a fost foarte greu să țin legătura cu utilizatorii. M-am învățat minte, iar acum, încă din momentul lansării, pe pagina aplicației iOS te poți înscrie la un newsletter. Într-o săptămână am avut de două ori mai mulți utilizatori decât am avut în tot anul pe web“, explică UX designerul.

Untitled