Comerțul s-a schimbat foarte mult în ultimii ani cu ajutorul inteligenței artificiale. Aceasta schimbă atât interacțiunea noastră, a cumpărătorilor, cu magazinele, cât și interacțiunea magazinelor cu întreg lanțul de aprovizionare.
Despre cum schimbă inteligența artificială comerțul vorbim în acest cel de-al doilea episod al seriei Afaceri cu AI, pe care o derulăm alături de prietenii noștri de la Google România.
Descoperă episodul integral în clipul de mai sus și abonează-te la canalul de YouTube start-up Business pentru a le vedea în avanpremieră.
Încă din 2017, Fashion Days lansa Fit Finder cu scopul de a-i ajuta pe cei care vor să comande haine online să nu greșească mărimile. La acel moment, recomandările Fit Finder erau făcute pe baza unui algoritm care analiza informații de la peste 15.000 de branduri internaționale și 250 de milioane de date de achiziții și retururi plasate la nivel global.
Inteligența artificială vine cu o doză de inedit într-o industrie veche de mii de ani, ajutând retailerii să-și optimizeze operațiunile, să găsească noi modalități de a atrage atenția consumatorilor și de a interacționa cu ei și de a personaliza experiența acestora.
Ne place să ne simțim ca și când am fi cei mai importanți clienți ai magazinelor preferate, exact ca și când am merge la un hotel de lux și am beneficia de acel serviciu de concierge de care doar Kevin din Singur Acasă părea că are parte.
AI-ul poate ajuta magazinele să ofere această experiență personalizată înțelegând ceea ce-și doresc clienții. Iar acum, cifrele vor spune povestea.
Perspetive pentru piața de AI la nivel global
Folosirea inteligenței artificiale generative în următorii 10 ani va aduce o creștere de 5% a PIB-ului României, adică 14-16 miliarde de euro, conform unui studiu Google prezentat în mai 2024. Dacă se va reuși o creștere de 7% a PIB-ului, vorbim de un impact de 20 de miliarde de euro.
În cadrul unui eveniment din primăvara acestui an, Microsoft AI Summit, au fost prezentate datele unui sondaj realizat de International Data Corporation. Potrivit acestuia, organizațiile realizează un randament al investițiilor în AI în termen de 14 luni, iar pentru fiecare dolar pe care o companie îl investește în inteligență artificială, aceasta obține un randament mediu de 3,50 dolari, peste 70% dintre respondenți declarând că firmele lor folosesc deja AI.
Întreaga piață de AI la nivel global era estimată la valoarea de 538,13 miliarde dolari în 2023, potrivit unui raport Precedence Research, cu posibilitatea de a ajunge la 2.575 de miliarde de dolari până în anul 2032.
Specific pentru industria de retail, valoarea pieței de AI era estimată global la 7,14 miliarde de dolari în 2023, cu posibilitatea de a ajunge în acest an la valoare de 9,36 de miliarde de dolari și chiar până la 85 de miliarde de dolari în 2032, conform unui raport al Fortune Business Insights.
Și mai am niște cifre pentru voi. Un studiu Analytics Insight arată că, până în 2025, așadar, într-un viitor deloc îndepărtat, 80% dintre oamenii de decizie din retail se așteaptă ca firmele din care fac parte să folosească tehnologii de inteligență artificială și automatizare, iar 40% dintre ei spun că au deja niște soluții de acest gen.
Un lucru e clar: dacă ai un business de comerț și vrei să te dezvolți în continuare, implementarea soluțiilor bazate pe inteligență artificială este necesară pentru a rezista pe o piață tot mai competitivă.
Fructificarea AI în retail
Deja nu mai avem granițe când vine vorba despre comerțul online. Așadar, clienții se pot îndrepta spre retailerul care le răspunde cel mai bine exigențelor.
Cum putem să ne folosim de inteligența artificială în retail acum pentru a avea o interacțiune mai bună cu clienții?
- Folosindu-ne de datele de la cumpărători pentru a ne asigura că avem stocuri suficiente.
- Folosind inteligența artificială generativă (GenAI) pentru a crea descrieri de produse și campanii inedite și atrăgătoare.
- Facilitând o interacțiune mai facilă cu cumpărătorii, atât în magazinele tradiționale, cât și în comerțul online.
- Oferindu-le cumpărătorilor informații și ajutor imediat cu ajutorul chatboților.
- Realizând profilul cumpărătorilor pe baza achizițiilor anterioare pentru a le oferi produsele pe care și le doresc.
Cum putem să ne folosim de inteligența artificială pentru a optimiza operațiunile din spate?
- Tot datele colectate de-a lungul timpului pot ajuta la optimizarea prețurilor și costurilor. Sistemele AI pot analiza piețele, comportamentul consumatorilor, prețurile practicate de competiție, cererea din piață pentru a adapta prețurile și pentru a seta campanii de reduceri, menținând profitabilitatea firmei.
- Putem folosi senzori și sisteme de automatizare, precum și alerte pentru a fi la curent permanent cu situația stocurilor – care sunt produsele care se vând și pentru care este nevoie de noi stocuri și care sunt produsele care sunt în exces.
- De exemplu, putem folosi soluții de AI pentru a identifica cea mai rapidă rută pentru a aduce produse la nivelul depozitelor, precum și pentru tranzitul rapid și eficient al produselor până în depozit pentru a economisi, timp, bani, combustibil.
- Putem să ne folosim de datele colectate pe intervale lungi de timp pentru a face o prognoză privind tendințele de achiziție – AI-ul poate analiza vânzările anterioare, condițiile actuale de pe piață și poate genera trenduri. Din nou, poate fi util pentru a eficientiza stocurile.
Ce alte oportunități mai poate aduce AI pentru retail?
Așa cum menționam la început, comercianții se pot ajuta de realitatea augmentată, o altă ramură a AI-ului, pentru a oferi o experiență de shopping diferită.
De exemplu, din 2023, Levi Strauss folosea AI pentru a le permite cumpărătorilor să vadă cum ar arăta blugii pe persoane de diferite greutăți sau conformații ale corpului. Un plus, pe lângă faptul că un cumpărător primește ce-și dorește este că acesta nu mai face multe retururi. Deci, mai puține cheltuieli pentru retailer.
Un alt exemplu interesant de cum se poate transforma retailul cu ajutorul AI este de la noi. În primăvara acestui an Auchan anunța că va lansa primul magazin complet autonom de la noi – Auchan GO, un concept lansat anul trecut în Franța și Polonia.
Ceva luni mai târziu, și PENNY inaugura un astfel de magazin total autonom la noi în țară.
Ambele magazine au sute de senzori și camere de filmat, plata nu se face deloc cash, bonul este digital, iar intrarea și ieșirea se fac cu ajutorul unei aplicații și a unor coduri QR, ori din aplicație, ori de pe bonul emis la casă.
Și Carrefour și-a propus ca până în 2026 să fie full cloud, compania având un parteneriat cu Google, iar în 2023 reușiseră să mărească numărul de aplicații migrate în cloud la 30%.
Soluții românești care aduc AI-ul în retail
Mai avem pentru voi și câteva exemple de companii românești care vin cu soluții care revoluționează retailul.
FootprintsAI – realizează profilul cumpărătorilor
Footprints AI dezvoltă o soluție bazată pe comportamentului de consum al clienților din retail.
Soluția Footprints AI este perfect adaptată pentru orice domeniu și geografie în care retailerii își doresc să poată folosi, în timp real, datele pentru a-și cunoaște și targeta publicul.
Adore Me – AI pentru cabine virtuale de probă, a identifica măsurile clientelor
Adore Me este sinonim cu Victoria’s Secret, unul dintre cele mai mari branduri de lenjerie din lume, fiind cumpărat în 2022 pentru suma de 400 de milioane de dolari.
Adore Me Tech, echipa care se ocupă de toată partea de tehnologie a business-ului Adore Me lucrează la tool-uri ce folosesc AI pentru a îmbunătăți experiența de achiziție, ajutând cumpărătoarele să-și găsească mărimile potrivite chiar și când comandă produse online.
Tokinomo – publicitate robotizată
Roboții Tokinomo au fost concepuți pentru a diversifica și moderniza campaniile de publicitate ale brandurilor FMCG din magazinele de tip supermarket. Folosind senzori de mișcare, lumină și sunet, roboții Tokinomo dau viață produselor pe raftul supermarketurilor și le permit acestora să comunice mesajul brandului într-un mod creativ și eficient.
Cum ajută Google la transformarea retailului prin AI?
Cu ajutorul Google Cloud for Retail aceștia au posibilitatea de a beneficia de experiențe îmbunătățite pentru clienții lor și de a utiliza instrumente de ultimă generație, precum Recommendations AI, Search for Retail API sau Product Discovery Tools, pentru a-și transforma afacerile.
De exemplu, programe de loialitate care consolidează relațiile cu clienții pot fi realizat cu ajutorul Customer Data Platform.
Pot fi primite recomandări bazate pe date care îmbunătățesc descoperirea de produse conexe, totodată Vertex AI Search for Retail (fostul Discovery AI) ajută la găsirea rapidă a produselor.
Tot cu ajutorul soluțiilor Google pentru retail comercianții pot oferi asistență personalizată și interactivă.
Dacă nu ați implementat încă soluții AI pentru afacerea voastră de retail, timpul nu este pierdut și nici nu trebuie să aveți o abordare de tip ”totul sau nimic”. Începeți cu pași mici și adăugați din serviciile de care aveți nevoie pe parcurs. Și găsiți-vă un partener ce vă poate ajuta, așa cum este Google.
În decembrie 2023, 92,5% dintre români (din segmentul de vârstă 16-74 de ani) au utilizat internetul cel puțin o dată în 2023, în creștere cu 2,8 puncte procentuale față de 2022.
Iar 68,1% dintre persoanele cu vârsta de 16-74 de ani care au utilizat internetul în 2023, au plasat cel puțin o comandă online, în creștere cu 2,1 puncte procentuale de la 66%, cât s-a înregistrat în 2022.