- 20 Iunie 2018
PowerUp! 2018: ce face un dinozaur din energie cu inovația unui startup
”Vedem această competiție crescând de la an la an. Chiar dacă am organizat la io jumătate de an de la cealaltă, am reușit să creștem cu jumătate numarul de startup-uri care s-au înscris”, a spus Jakub Miler, CEO-ul InnoEnergy Central Europe, în cadrul unei conferințe de presă care a avut loc înaintea finalei. La finalul perioadei de înscriere din acest an au fost 299 de startup-uri din 24 de țări europene. România a fost reprezentată de către startup-ul Craft Bicycle, care produce biciclete din bambus, reinventând astfel industria de profil.
Potrivit lui Miler, competiția a început să atragă startup-uri tot mai mature. ”Acum doi ani și jumătate echipele erau 50-50. Acum, peste 90% dintre startup-uri au deja prototiuri sau vreun alt proof of concept pentru produsele lor”, a precizat acesta, adăugând faptul că acestă competiție, cât și programul de accelerare le oferă antreprenorilor toate ingredientele necesare pentru a-și duce produsele pe piață și și-i ajută să creeze un roadmap ca să cheltuiască banii inteligent.
David, prietenul lui GoliatNu în ultimul rând, echipele participante au acces la companii din întreaga lume care au puterea de a implementa soluțiile create, de a iniția parteneriate sau de a finanța proiectele.
”Ne dorim ca startup-urile să ajungă să lucreze alături de noi. Problemele existente alte Europei pot fi problemele noastre, dar și soluțiile noastre, pentru Turcia”, spune Gul Erol, Chief Technology Officer în cadrul companiei EnerjiSA din Turcia.
”Suntem la un moment foarte fascinant al transformării business-ului. Vrem să mergem pe ceva mai verde, ecologic. Noi lucrăm acum cu cărbune. Mă bucur că această competiție s-a extins și către alte zone pentru că sunt și cele spre care ne uităm și noi. Vrem să atragem startup-uri ca să colaboreze cu noi”, completează Michal Mackowiak, Innovation Director în cadrul RAFAKO.
În ceea ce îi privește pe cei de la Mol, aceștia au decis să se uite spre alte zone de investiții și au lansat o nouă divizie în cadrul grupului axată pe noi tehnologii. ”Ce face un dinozaur din energie cu inovația? Încercăm să investim în viitorul nostru”, a adăugat Szolt Winkler, Head of Open Innovation Hub în cadrul grupului Mol.
Însă cum poate ajunge o corporație, care știm că se mișcă greoi, are proceduri interne complicate, să implementeze rapid și eficient soluțiile pe care le găsesc startup-urile? În domeniul financiar, băncile au început să fie obligate de către fintech-uri să adopte un model lean și să fie mai rapide. Cum stau lucrurile în domeniul energetic?
”Lucrăm de 10 ani cu startup-uri din regiune. Avem nevoie de startup-uri pe care să le aducem la lumină. E clar că starup-urile și corporațiile nu vorbesc aceeași limbă. Un startup va fi disruptiv pentru afacerea ta. Ne vor arăta cum ne vor mânca piața dacă nu ne pliem destul de repede pe ceea ce fac. E important să ne uităm la ele. E important și la ce nivel sunt, câte lucruri le putem oferi și ne pot oferi și nouă ca să lucrăm cu ei. Au nevoie de scalare. De aceea, trebuie să fii și tu acolo ca să ajuți startup-urile să crească. Dar nu să le cumperi. Noi acum căutăm piesele de Lego ca să construim castelul”, ne-a precizat Szolt Winkler.
Startup-urile lucrează la probleme care nu există încă, lucrează pentru viitor. Corporațiile lucrează ca să rezolve chestiuni actuale
În cazul companiei turce, lucrul cu startup-urile i-a forțat să încerce să găsească modalitățile potrivite pentru a lucra rapid. ”Startup-urile nu au proceduri, sunt agile. Însă pentru tine, ca și corporație, lucrul cu ele trebuie să aducă relevanță. Produsele lor pe care alegi să le implementezi sau să le susții financiar trebuie să fie relevante pentru problemele reale pe care le ai”, a spus Gul Erol.
Actualitate vs. viitorIdeea sa este susținută și de Jakub Miler. Din punctul său de vedere, procedurile îngreunate ale corporațiilor pot veni și din faptul că ele lucrează cu probleme actuale, cărora trebuie să le găsească rezolvări rapid. ”Disruption și democratizare sunt două cuvinte care ilustrează modul de lucru al startup-urilor. Corporațiile nu pot concura cu acestea. Întreaga afacere ar fi în pericol. Startup-urile lucrează la probleme care nu există încă, lucrează pentru viitor. Corporațiile lucrează ca să rezolve chestiuni actuale”, a mai spus reprezentantul InnoEnergy.
Noi acum căutăm piesele de Lego ca să construim castelul
InnoEnergy este o companie care investește în soluții pentru sectorul energiei, cleantech, mobilitate și duce la nivel internațional soluții create pe aceste segmente de piață.
Compania este prezentă în 40 de țări, lucrează cu peste 300 de parteneri, de la multinaționale, la centre de cercetare, instituții de învățământ și startup-uri, și investește anual mai mult de 100 de milioane de euro în soluții care contribuie la crearea unui viitor sustenabil. Până acum, InnoEnergy a investit în proiecte a căror valoare cumulată trece de 2 miliarde de euro. InnoEnergy a fost înființată în 2010 și este susținută de Institutul European de Inovare și Tehnologie (EIT).