- 17 Noiembrie 2016
Un an de Civic Alert. Câte gropi s-au astupat?
De un an de zile, peste 56,000 de români transmit autorităților sesizări despre ce îi nemulțumește în oraș. Cel mai adesea vorbim despre parcări abuzive, gropi, gunoaie sau blocaje rutiere. Aproape 30,000 de alerte răspândite în toată țara, majoritar în urbanul mic și mare. Împreună, ele construiesc o hartă vie a problemelor orașelor în care locuim.
Despre Civic Alert am scris detaliat, aici.
“Am promis utilizatorilor noștri că vom folosi tehnologia și contribuția fiecăruia dintre ei pentru a îmbunătăți spațiul civic. Adică fiecare dintre noi, doar cu un telefon mobil și cu spirit civic, putem face gesturi simple pentru un oraș mai civilizat. Cum ar fi să punem pe hartă groapa din fața casei sau din drumul spre birou. Orice problemă, pentru a fi rezolvată, trebuie mai întâi să fie măsurată”, a spus Adrian Stănescu, fondator Civic Alert.
Civic Alert este aplicația de mobil gratuită care sesizează autoritățile administrative despre problemele pe care cetățenii le semnalează în spațiul public prin trei pași simpli: fotografiere, geolocalizare pentru a înregistra adresa și selectarea categoriei în care se încadrează problema semnalată.
Civic Alert nu are culoare politică și nu este afiliată niciunei instituții publice. Este o inițiativă civică bazată pe tehnologie și crowdsourcing, apărută din dorință de a trăi într-un spațiu mai civilizat.
Cifre cu spirit civic56.011 de utilizatori și 29.595 de alerte înregistrate în primele douăsprezece luni. Clasamentul celor mai des raportate probleme se menține: parcări abuzive, gropi, gunoaie și mașini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier. 1.301 dintre ele au fost rezolvate, marea lor majoritate - 20.537 - sunt în diverse stadii de evoluție la autorități.
Clasamentul celor mai des raportate probleme în primul an:
- 4.705 parcare abuzivă
- 3.872 groapă
- 2.685 vehicul abandonat
- 2.175 deșeuri abandonate
- 1.303 trotuar deteriorat
De departe, cele mai multe alerte vin din București: 16.481, urmat la mare distanță de Timișoara cu 1.538, Iași cu 1.014, Cluj-Napoca cu 764 și Constanța cu 702.
Care sunt autoritățile care primesc cele mai multe semnalări? În topul primelor cinci sunt Administrația Străzilor București 2.738, Poliția Locala a Municipiului București Direcția Control 1.107, Primăria Municipiului București 1.006, Poliția Locala Sector 1 963, Poliția Locala Sector 2 882.
Și totuși, câte gropi s-au astupat?82. Mai corect, despre 82 știm cu siguranță, din corespondența cu autoritățile. Pentru că de multe ori utilizatorii ne anunță pe Facebook că alerta lor a fost rezolvată înainte să primim raspunsul oficial al autorităților. De asemenea s-au rezolvat 263 de cazuri de parcare abuzivă, 116 de cazuri de deșeuri abandonate, 99 de semafoare defecte, 68 de alerte despre taxiuri și 64 de vehicule abandonate.
“Promisiunea Civic Alert este că va pune pe masa autorităților sesizările cetățenilor și le va urmări traiectoria. Ne dorim un răspuns pozitiv pentru toate alertele, însă știm că nu va veni întotdeauna. Dar problemele raportate nu pot fi ignorate. Până la urmă trebuie găsită o soluție”, a spus și Vlad Cazan, director executiv Civic Alert.
Care sunt autoritățile care au rezolvat cele mai multe cazuri până acum? Poliția Locala Sector 2 164, Administrația Străzilor București 121, Primăria Municipiului București 118, Primăria Municipiului Iași 67, Poliția Locala Sector 1 55,.
Cine a semnalat cele mai multe cazuri? În topul campionilor la spirit civic sunt raportori cu 599, 342, 171, 157, si 147 de alerte transmise.
Ce e diferit după un an de zile?”Un an de zile e abia începutul când vine vorba de simț civic. Dar sunt câteva semne încurajatoare: alertele semnalate sunt completate mai responsabil, răspunsurile de la autorități conțin numărul de identificare a cazului, au început sa coreleze e-mailurile cu cazurile transmise, chiar să scadă timpul de răspuns”, a adăugat acesta.
Și ce urmează?
În curând va fi lansat Air Alert, un proiect de măsurare a calității aerului cu senzori mobili. Este o aplicație pentru îndeplinirea aceleiași promisiuni de inovație în calitatea vieții prin tehnologie și crowdfunding.