„2021 a fost un an cu multe lansări pentru noi. Am lansat 9 orașe noi, unde am văzut creștere. Lansăm de obicei în orașe unde avem potențială cerere. Evident că am avut și noi impact venit din pandemie, totuși ne-am revenit încă din vara lui 2020 și vedem o creștere semnificativă. Avem o creștere de 33% de utilizatori față de înainte de pandemie”, spune Ana-Maria Borlovan despre modul în care au mers operațiunile anul trecut.

Această creștere a venit din orașele lansate, dar și din orașele unde Uber era deja de ceva vreme. Iar pentru 2022 vor să se extinde în la fel de multe orașe ca și în 2021.

„Orașele pe care le lansăm acum sunt din ce în ce mai mici. Dar vedem și orașe care cresc foarte frumos. Orașele mici folosesc mai mult plata cash decât Bucureștiul. Vedem și o conversie dinspre cash spre card”, spune Borlovan. Surprizele Uber în orașele mici au venit din faptul că oamenii au adoptat rapid tehnologia și nu există momentan un oraș în România unde activitatea Uber să stagneze.

„Suntem ambițioși și ne dorim să ajungem la cel puțin la fel de multe orașe câte am lansat anul trecut. Cam acesta ar fi targetul nostru. Nu avem clar o prioritate de orașe. Dar dacă vedem cerere într-o anumită locație putem să prioritizăm orașul respectiv”, spune șefa operațiunilor Uber din România.

Dorința de a lansa Uber Pool în România

Ana-Maria Borlovan a vorbit și despre alte lansări ale Uber în 2021, printre care și faptul că au extins Uber Green, un serviciu sustenabil cu mașini electrice și hibride, în Timișoara, care face parte din strategia Uber de a fi o platformă cu emisii zero până în 2040.

„Timpul de așteptare pentru Uber Green a ajuns la 4 minute, similar cu produsul de bază. Pentru noi Bucureștiul este al doilea cel mai mare oraș din Europa Centrală și de Est”, explică reprezentanta Uber.

De asemenea, Uber a lansat și Reserved, un produs unde poți rezerva o mașină cu până la 30 de zile în avans, un produs folosit mai ales de cei care au călătorii și vor să se asigure că găsesc mașină.

„Ne-am fi dorit să facem și alte lucruri, dar pandemia nu ne-a permis. Vrem să lansăm de multă vreme Uber Pool în România, dar vrem să avem un moment special când să lansăm. Vrem să așteptăm vremuri un pic mai sigure”, explică Ana-Maria Borlovan.

Uber Pool e un serviciu unde o singură mașină poate lua mai mulți clienți de pe traseu, dacă direcția acestora e comună, fiind un serviciu mai ieftin, dar și care ar putea scoate, teoretic, mai multe mașini de pe străzile din București și alte orașe.

Cum s-a schimbat Uber după licențiere

Ridesharing-ul a devenit un serviciu licențiat din 2020, lucru ce a dus la o reglementare mai mare a pieței. Procesul a schimbat totuși modul în care lucrează șoferii parteneri, mai ales că procesul de licențiere poate dura și 2-4 săptămâni.

„Ne bucurăm și din prisma siguranței șoferilor că există această reglementare, a deschis și oportunitatea cu companii mari. Avem și un pick-up point la aeroport. Avem parteneriate cu mall-uri și alte locuri în urma licențierii”, explică Ana-Maria Borlovan modul în care licențierea a ajutat Uber.

„Avem parteneriate și pe partea de Uber for Business, care a crescut global cu 120%. Am văzut interes din partea companiilor pentru a-și ajuta angajații să revină la birou. Nu doar în timpul pandemiei, ci și după”, mai spune aceasta.

Ea mărturisește că licențierea a dus la o scădere a șoferilor parteneri care vedeau din Uber o modalitate de completare a veniturilor, o relaxare sau o modalitate prin care puteau să acopere costurile drumului către birou. De asemenea, licențierea a adus în Uber numeroase flote de mașini. Sunt practic firme mai mari care folosesc Uber ca o platformă pentru ridesharing și care au la dispoziție zeci sau sute de mașini, cu șoferi colaboratori sau angajați.

Când vine vorba de integrarea taxiurilor în aplicația Uber, așa cum e în alte orașe din Europa, Ana-Maria Borlovan spune că sunt deschiși, deși în România legislația de ridesharing și cea de taximetrie merg în paralel, nu sunt una și aceeași, cum putem întâlni, de exemplu, la Budapesta sau în Polonia.

„Lansăm multe produse în diverse piețe. Suntem deschiși la un produs de taxi. Vedem că există șoferi care vin dinspre aplicațiile de ridesharing datorită flexibilității. Nu avem un plan clar de a lansa un produs de taxi. Legislația de ridesharing e paralelă cu transportul tradițional. În Polonia e aceeași legislație pentru taxi și ridesharing. Dacă va exista cerere, de ce nu?”, spune Ana-Maria Borlovan.