Cu Ana Maria Crețu am discutat la finalul anului 2023 despre această evoluție de la banking tradițional la ajutarea startup-urilor în acceleratorul InnovX-BCR, până la noua poziție din ERSTE, care duce efortul mai departe, la nivel regional. De asemenea, am discutat și despre lansarea BCR Seed Starter România, un fond de tip CVC de 5 milioane de euro lansat de BCR la finalul anului trecut.

Am descoperit o poveste care ridică un pic cortina din fața banking-ului, arată că de multe ori proiectele pleacă de la multe “nu” și că startup-urile pot învăța multe din experiența de colaborare cu o bancă.

Poți să urmărești discuția completă în podcastul din video-ul de mai sus și să te abonezi la canalul nostru start-up Business pentru a vedea aceste interviuri în avanpremieră.

Începuturile în lumea startup-urilor

InnovX-BCR este un accelerator pentru startup-uri susținut de către BCR prin care au trecut peste 180 de startup-uri de-a lungul timpului. Ana Maria Crețu a făcut parte din echipa care a cofondat această inițiativă. Dar înainte de acest lucru a venit înființarea unui departament de social banking în BCR.

"Departamentul se ocupa de educație de business și finanțare potrivită pentru startup-uri și ONG-uri, ceva foarte exotic pentru o bancă. În 2017 am reușit să aducem Startup Nation la BCR, adică peste 6.000 de antreprenori care-și începeau călătoria în antreprenoriat cu un grant de la stat rulat prin bancă", își amintește Crețu.

Cu aceste prime inițiative, spune Ana, a descoperit de la antreprenori că aceștia nu au nevoie doar de produsele clasice ale unei bănci, ci de consultanță, de multiple surse de finanțare, de investitori, de expunere și scalare internațională. În 2019 s-a născut astfel InnovX-BCR, iar apoi pentru că și-au dat seama că nu poți să accelerezi un pipeline fără comunitate, BCR s-a implicat în lansarea Launch Community, dezvoltat alături de How to Web.

"În toate eforturile de a găsi în bancă un produs de creditare perfect pentru startup-uri de tehnologie, ne-am dat seama că startup-urile nu au nevoie de presiune pe cash flow, ci mai degrabă de smart și passion capital, cel care înțelege cum se dezvoltă ei și are răbdare. Din acest motiv în 2023 am lansat Seed Starter, care înseamnă equity pentru startup-uri care au sinergie cu banca", spune Ana Maria Crețu.

Ana are 14 ani în BCR și spune că și ea și organizația s-au schimbat, de la o organizație pe care o descrie ca fiind în trecut centralizată și "mai fortăreață", într-o organizație mobilă și flexibilă, mai ancorată în societate.

"Când vorbim de o colaborare între o bancă și un startup de tehnologie, cred că nu ar trebui să ne limităm doar la a crea produse, ci să avem un spațiu de dialog în care să creștem și să învățăm împreună. Asta am făcut la InnovX-BCR. E un laborator de învățare. Și banking-ul tradițional se schimbă, în 5-10 ani nu va mai fi doar o simplă utilitate financiară. Va deveni un integrator, un marketplace care să producă valoare adăugată economică prin date, procese digitale și inovație tehnologie", explică Ana.

Șocul unei bănci când lucrează cu un startup

Ana Maria Crețu spune că toate programele - social banking, InnovX-BCR, Seed Starter, Amplify ONG au început intern, în bancă, printr-un nu.

"Niciunul dintre aceste programe nu a fost aprobat în momentul când am solicitat să fie aprobat și niciunul din aceste programe nu a fost aprobat în forma inițială propusă. Toate au suferit iterații. Chiar dacă au fost frustrante la momentul acela, ele ne-au ajutat să învățăm, să aducem mai mulți oameni la masă și să fim relevanți", explică reprezentanta Fundației ERSTE.

Pentru aceste programe au fost implicați peste 100 de oameni din BCR. Toți acești oameni au parcurs o călătorie extraordinară de la un nu vehement, la un „nu” pentru că, la un „nu” acum, până la let's roll.

Dar deși banca poate fi reticentă să lucreze cu startup-uri tech, nici aceste afaceri nu sunt mereu deschise și un înțeleg complexitățile unei instituții financiare mari.

"Cred că nu înțeleg de ce punem tot timpul atât de multe întrebări și de ce ne ia atât de mult să luăm decizii. Punem întrebări pentru că vrem să fie longevivi, să existe și mâine. O instituție mare are bani, resurse, dar are și mulți oameni pe flux și multe procese. Toți acești oameni trebuie să fie convinși și să creezi un cadru în care să se convingă singuri", explică reprezentanta ERSTE.

Ea adaugă că trebuie să existe răbdare în această relație, dar și că startup-urile care vor să lucreze cu o bancă trebuie să articuleze valoarea pe care produsul lor o are foarte bine și să evite așa-numitele buzzwords. Cuvintele care sună foarte bine, dar de fapt nu spun nimic. Un lucru pe care îl vede și în bancă uneori, pentru că există un limbaj intern.

"Cea mai bună definiție a inovației pe care o știu e să aduci valoare pentru client, atenție și profit. Asta dorește și o bancă", explică Ana.

Cum lansezi un CVC?

BCR a anunțat la finalul anului trecut lansarea Seed Starter, un CVC, adică un fond de investiții corporativ, deținut de către o bancă. Seed Starter va avea 5 milioane de euro pentru investiții și în schimbul acestora va prelua un pachet minoritar în acel startup. E un prim pas important, pentru că e prima bancă ce riscă în această zonă. Modelul CVC-ului a fost inspirat de Seed Starter lansat în Cehia. Iar Ana Maria Crețu a încercat să descopere în grupul ERSTE mereu exemplele corecte care pot fi aduse în România.

"Nu ne dorim să inventăm apa caldă. Inovația are la bază nevoia. Deși Seed Starter a pornit ca un animal exotic, el este un Corporate Venture Capital, adică un vehicul de investiții care ia equity, deținut de o corporație. Seed Starter are o disciplină ded business și o guvernanță clară. E adaptat pe nevoia antreprenorilor locali. A fost inspirat de modelul din Cehia și Slovacia. O parte din startup-urile în care au investit sunt acum în testări cu banca, au parteneriate cu ea sau implementări în George. Un alt lucru esențial nu e doar să adaptezi modele, ci să continui colaborarea", spune Ana Maria Crețu.

Ana Maria Crețu spune că e greu să lansezi un CVC, iar în primul an va fi un program pilot. Ea spune că trebuie să ne uităm că nu exista nimic acum 5-6 ani și acum e primul pas. Plus, nu e doar despre 5 milioane de euro în 10 startup-uri, ci despre rețeaua de clienți a BCR, de 3 milioane de oameni și o rețea de CVC-uri internaționale. De asemenea, unele startup-uri care conving pot avea acces și la rețeaua de clienți ERSTE, de 16 milioane de oameni.

"Sunt implicați peste 50 de colegi din bancă și din ERSTE. De mai bine de un an am înființat o alianță de Open Innovation în interiorul băncii în care facem pitch-uri ale business-urilor noastre", spune Crețu. Pentru startup-urile care vor primi finanțare de la Seed Starter explică faptul că nu au nevoie doar de 500.000 de euro, ci de sfaturi și de accesul la aceste resurse și rețele.

"Startup-urile care vin la noi nu trebuie să fie extrem de pregătite, ci să fie deschise să învățăm împreună și să avem răbdare împreună. Seed Starter e primul vehicul de equity deținut de o bancă. În România nu există așa ceva. Va fi un început, dar cred că este vorba de cât de deschiși suntem să găsim un numitor comun. Acesta este scopul Seed Starter. Să facă inovație pentru bancă, pentru grup", explică aceasta.

Pasul de la BCR la Fundația ERSTE

Totuși, cum a decis Ana Maria Crețu să facă pasul internațional înspre fundația ERSTE, acolo unde va conduce departamentul de investiții?

"Am decis că ne dorim mai mult impact. Vrem să investim mai multe resurse și eforturi în a mobiliza mai mult capital social și a crea mai multe vehicule de investiții care să ofere competențe, acces, resurse, rețea pentru antreprenori", spune Ana Maria Crețu despre începutul procesului.

Pentru ea, o întrebare esențială este cum vor scala startup-urile. Cum vom rezolva problemele mari? Ale României și ale regiunii.

"Actorii sistemici, BCR, ERSTE, Fundația, au rolul de a amplifica cele mai bune soluții de 10-20 de ori. Fundația este un actor sistemic, e până la urmă acționarul principal al ERSTE. E una dintre cele mai relevante fundații din regiune și se uită cu seriozitate la România", explică Crețu.

Dar ce este impactul social? Ana Maria Crețu consideră că înseamnă contribuție măsurabilă la a rezolva o problemă presantă. Sănătate, mediu, educație, dar care să aibă și o ancoră comercială pentru a asigura sustenabilitatea finanțării.

"Voi fi responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea și implementarea strategiei de investiții cu impact social a fundației. Va include o componentă de lansare a unui fond de equity pentru antreprenorii care rezolvă probleme presante ale regiunii. Discutăm de zona socială și de mediu. Va include și un program de suport non-financiar, adică acces la resurse, network și expertiză. Vrem să punem return-ul financiar pe picior de egalitate cu return-ul de impact. Inclusiv să vezi dacă ești dispus să ai un return financiar mai mic pentru un impact mai mare", spune aceasta.

Pentru 2024 Ana vede mai multă muncă, mai multe investiții și să ne pregătim să capturăm aceste oportunități.

Urmărește interviul complet în discuția de mai jos.