Obligativitatea raportării SAF-T la ANAF, introdusă de la 1 ianuarie 2022, vine cu avantaje atât pentru companii, cât și pentru autorități, adică încasări mai mari la bugetul de stat, inspecții mai puțin împovărătoare pentru contribuabili, cât și o transparență bugetară mai mare.

Sistemul de raportare SAF-T către ANAF, implementat în 2022 de marii contribuabili, a devenit devine obligatoriu și pentru companiile mijlocii de la 1 ianuarie 2023. Cele peste 15.000 de companii românești aflate în categoria contribuabili mijlocii trebuie să depună Declarația informativă D406 la ANAF. Dar, ca și în cazul marilor contribuabili, cei nou intrați în sistem vor beneficia de o perioadă de grație de șase luni de la data de referință.

SAF-T a fost conceput pentru a permite auditorilor accesul la date într-un format ușor de citit pentru testarea controalelor și datelor sistemului. Folosind un software de audit se asigură, eficacitate și productivitate.

Raportarea SAF-T vine cu avantaje atât pentru contribuabili și auditorii acestora, indiferent de mărimea firmelor, de la întreprinderi multinaționale la întreprinderi mici și mijlocii.

Avantajele raportării SAF-T la ANAF printr-un soft performant

Introducerea raportării SAF-T în România va simplifica relația contribuabililor cu ANAF, întrucât Agenția Națională de Administrare Fiscală va putea face unele verificări electronic, fără să mai fie nevoie să efectueze inspecții fiscale pe teren. În urma acestor verificări preliminare de la distanță, ANAF va lămuri rapid unele neclarități, ceea ce înseamnă mai puține verificări la sediul contribuabilului.

Implementarea fișierului SAF-T la ANAF prin intermediul unui soft potrivit cum este cel dezvoltat de compania NextUp, va aduce următoarele beneficii contribuabililor:

  • Completarea automată a Declarației 406 dacă toate codurile pe articole sunt setate corect.
  • Schimb electronic de date contabile către autoritățile fiscale într-un mod mai rapid și în mod securizat.
  • Simplificarea comunicării dintre administrația fiscală și companii cu privire la conținutul de date prin intermediul unui soft performant.
  • Diminuarea problemelor prin creșterea gradului de conformare și prin identificarea la timp a erorilor;
  • Diminuarea timpului petrecut la sediul unui contribuabil în vederea realizării unei inspecții fiscale;
  • Asigurarea transparenței actului de control;
  • Simplificarea unor declarații sau chiar eliminarea unora, întrucât ANAF va avea un set semnificativ de date din sistemul financiar-contabil.

NextUp oferă noi funcționalități, dezvoltate în cadrul sistemului ERP, ceea ce îți permite gestionarea simplificată a raportării SAF-T către ANAF și conformarea cu cerințele legislative în vigoare.

Astfel, folosind integrarea SAF-T în sistemul ERP al firmei tale, rapoartele cu date contabile sunt trimise în forma cerută de autoritățile fiscale, direct din sistemul NextUp, utilizatorii soluției beneficiind de suport în adaptarea la noile modificări ale sistemului fiscal.

Sistemul include raportarea Declarației, fiind prevăzute și o serie de proceduri pentru identificarea informațiilor contabile și importul automat de date, dar și alerte automate pentru respectarea termenelor limită impuse prin lege.

Și autoritățile statului vor beneficia de pe urma implementării fișierului SAF-T de către firmele din România:

  • Creșterea veniturilor colectate la bugetul de stat prin transparența plăților și conformarea în funcție de veniturile contabile înregistrate;
  • Creșterea calității raportării financiare datorită utilizării unui soft modern și automatizat;
  • Creșterea eficienței agenților fiscali prin analizarea datelor SAF-T prin intermediul sistemelor electronice;
  • Simplificarea procedurilor de lucru în procesul de analiză a riscurilor și eliminarea redundanțelor din activitatea inspectorilor fiscali;
  • Îmbunătățirea abilităților și competențelor de utilizare a datelor și efectuarea de analize de risc comparative;
  • Reducerea timpului de derulare a inspecției fiscale, prin realizarea unui control eficient și detaliat;
  • Reducerea timpului de răspuns la solicitările din partea contribuabililor.

Așa cum prevede Ordinul 1783/2021, obligația de depunere a Declarației informative D406 a început de la data de 1 ianuarie 2023, pentru contribuabilii mijlocii.

Astfel, 28 februarie 2023 este data de referință pentru raportarea SAF-T la ANAF de către contribuabilii încadrați în categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021.

Dar, în continuare se aplică o perioadă de grație de până la 6 luni pentru contribuabilii mijlocii, așa că dacă firma ta se încadrează în această categorie, echipa NextUp te poate ajuta cu implementarea sistemului de raportare SAF-T. Sistemul vizează atât modalitățile de prelucrare și validare a datelor ce urmează să fie incluse în raportările SAF-T, cât și pașii de generare a fișierului în format XML.