Ascultă interviurile start-up.ro în format audio în podcast-ul nostru. Abonează-te și descarcă episoadele ca să le asculți oriunde.
- Google Podcasts - https://bit.ly/3jXjjdk
- Apple Podcasts - https://apple.co/3pUPttH
- Anchor FM - https://bit.ly/3BIINRK
- Spotify - https://spoti.fi/3CCpQBb
eMAG nu a început să investească odată cu eMAG Ventures. A făcut-o și anterior, dovadă fiind Tazz sau Sameday, companii în care eMAG a cumpărat o participație importantă și pe care le-a transformat. Flip.ro e prima companie din portofoliul eMAG Ventures, 1,5 milioane de euro pentru o companie fondată de 3 tineri care schimbă procesul prin care vindem și cumpărăm telefoane second hand.
Dincolo de finanțare, eMAG le oferă companiilor selectate know-how-ul acumulat pe parcursul a 20 ani de experiență în cel mai dinamic sector tech al momentului, stimulând economia digitală. Și chiar dacă planurile inițiale erau pentru 2-3 investiții în 2021, Bogdan Axinia e mulțumit de ritmul actual, plus că sunt discuții suplimentare pentru noi tranzacții. Noi am aflat câteva detalii.
Flip, un startup din peste 100 cu care a discutat eMAG Ventures
În cadrul interviului, Bogdan Axinia menționează că în 2021 a discutat cu peste 100 de startup-uri în acest an. Și menționează că a citit despre rata de conversie dintre discuție și investiție, iar aceasta e de 1-2%, ceea ce-l mulțumește, înseamnă că e aproape de aceasta.
„Flip ne-a surprins foarte plăcut. Antreprenoriatul nu are vârstă. Sunt extrem de tineri. M-am uitat cu invidie când am investit în ei. Au fost buni și convingători. Am discutat cu ei întâmplător înainte de a lansa eMAG Ventures și s-au sfătuit cu mine legat de dezvoltarea internațională. Am fost surprins de ce au făcut într-un timp extrem de scurt”, menționează Axinia.
„Unul dintre lucrurile care ne-au surprins e că s-au ținut fix de planurile pe care ni le-au prezentat cu câteva luni înainte. Au executat foarte bine, au găsit o nevoie a unei părți din populația cliențior să vinzi un telefon pe care nu-l mai folosești, să cumperi un terminal verificat, cu garanție, la un preț corect. E un lucru ce pare simplu, dar e executat foarte bine de fondatorii Flip”, mai spune acesta.
Practic, eMAG Ventures a văzut la Flip tinerețe, o execuție bună și un produs pe o piață interesantă.
Flip a avut o evoluție rapidă până acum, ajungând la 50.000 de clienți în mai puțin de doi ani. A vândut primul smartphone în decembrie 2019 și a atins o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro la finalul anului trecut.
În acest timp, echipa a crescut până la 50 de angajați în momentul de față. Cei trei fondatori estimează o cifră de afaceri de 14 milioane de euro în 2021 și o creștere a echipei la peste 100 de angajați, până la jumătatea anului 2022.
Ce urmează pentru Flip.ro
Atunci când a investit în Sameday, compania a crescut și s-a dezvoltat pe baze foarte bune. Când eMAG a investit în EuCeMananc, a transformat business-ul în Tazz, un jucător important pe piața de livrări de mâncare azi. Planurile pentru Flip.ro sunt la fel de mari.
Bogdan Axinia menționează că business-ul este stabil, dar nu lipsit de competitori. De altfel, pe piața din România chiar anul acesta a fost un exit în acdeastă zonă a telefoanelor recondiționate, e vorba de Fenix.eco, achiziționat de Recommerce Group.
Axinia urmărește extinderea categoriilor, dar și a piețelor. „Credem că există loc de creștere pe extinderea de categorii. La orice se poate face „flip”, doar că e complicat. Nu e ușor să oferi clientului garanția că produsul e bun și de încredere”, spune Managing Directorul de la eMAG Ventures.
„Noi dorim să creștem numărul de categorii, putem vinde și laptopuri, tablete, wearables, se poate extinde lista de categorii. Ne dorim să mergem în internațional și ca să facem lucrurile acestea ne dorim să creștem echipa”, mai spune acesta.
Pentru atingerea obiectivului, Flip.ro caută să angajeze în acest moment, deci oricine e interesat să lucreze în acest domeniu îi poate contacta.
43% din Flip.ro. Cum lucrează eMAG Ventures cu echipele în care investește
„În toate investițiile făcute de eMAG și înainte de eMAG Ventures, ce-am spus noi că punem nu e doar capital. Capital se găsește destul de mult în zona de venture. Noi am spus că punem și know how. Ce am învățat în 20 de ani de când suntem în România și în țările din jur”, spune Axinia.
Au achiziționat 43% din Flip.ro, inclusiv participația investitorilor anteriori, cum ar fi Gapminder.
„Ne dorim să fim aproape de antreprenori, cu implicarea noastră, cu know how-ul nostru în diferite zone. Fie că înseamnă dezvoltare internațională, marketing, tehnologie. Sunt multe arii unde avem colegi talentați și cu multe cunoștințe acumulate în timp care pot ajuta startup-urile în care noi investim”, explică Axinia modul în care se implică eMAG în echipele în care investesc. De altfel, sunt și oameni care erau angajați la eMAG și care practic au ales să lucreze full time în proiecte precum Sameday sau Tazz, în creștere accelerată.
Dar un lucru esențial pentru eMAG este ca echipa managerială și de fondatori din orice startup în care investesc să rămână alături și să aibă inclusiv acțiuni.
„Nu am fi ajuns atât de sus fără oamenii aceștia. E o condiție noi ca fondatorul sau fondatorii să rămână în business și cu acțiuni în business. Ținem foarte mult să avem o echipă care să rămână alături de noi și cu care să construim”, spune Axinia.
„Investițiile vor depinde de natura fiecărui deal. Nu excludem să coinvestim cu cineva și să investim minoritar sau să fim majoritari de la început. Condiția asta în care noi să știm că avem echipa care a construit și conduce business-ul alături de noi rămâne în oricare din situațiile date”, spune Bogdan Axinia despre modul în care vor investi în viitor.
Legat de Flip, au luat o parte importantă din companie pentru că au considerat că firma a ajuns la o maturitate destul de bună încât să fie doar fondatorii și eMAG.
Ce investiții urmează pentru eMAG Ventures
În 2021 eMAG Ventures nu va mai anunța nicio altă investiție, dar putem să ne așteptăm la anunțuri la începutul loui 2022.
„Suntem în discuții destul de avansate cu încă 3 business-uri în care vrem să investim. Estimarea realistă e că vor fi la începutul anului 2022. Ne construim pipeline-ul pentru 2022. În continuare sunt deschis și mă uit pe câteva zone interesante din piața din România”, explică Bogdan Axinia.
Pentru 2022 eMAG Ventures dorește să se uite și spre alte piețe internaționale unde eMAG e prezent, cum ar fi Bulgaria sau Ungaria.
„Noi ne uităm la piața mare de B2C. În mod ideal ar trebui să fie acolo, pentru că ne pricepem bine. Ne uităm la companii care au legătură cu ecommerce-ul, pentru că avem know how. Dar ne uităm la companii legate de ecommerce, nu la alte companii care vând online. Sunt companii care deservesc ecosistemul de comerț electronic, care ajută companiile, sellerii din marketplace să facă business mai bine. Schimbările care s-au produs în 2020 sunt aici ca să rămână”, mai explică directorul eMAG Ventures abordarea pe industrii.
eMAG Ventures se uită și spre zona green și de economie circulară. „Nu ascund că în continuare ne uităm și spre zona de fintech și medtech. A fost o efervescență destul de mare a companiilor care au apărut. Trebuie să găsim combinația potrivită în care noi să punem capital, know how și eventual sinergii cu eMAG, dar nu e o condiție esențială aceasta ultimă”, mai adaugă Bogdan Axinia.
Companiile în care va investi eMAG Ventures sunt unele care au deja venituri și unde există o dovadă că produsul e acceptat în piață.
„Am descoperit mult potențial, am descoperit faptul că să fii antreprenor în economia digitală nu are vârstă, dincoloo de cei trei care sunt foarte tineri, am avut de-a face cu antreprenori care aveau 50 de ani, dar nu s-a potrivit cu ce ne doream noi să facem”, spune Bogdan Axinia despre lucrurile pe care le-a învățat în 2021 vorbind și descoperin startup-uri.
„Fac 10 ani în eMAG. Cunosc foarte multă lume în eMAG. Când ajuns eu eram 500, iar acum ne apropiem de 6.000. Mi-a permis să schimb destule roluri și să am o expunere destul de mare asupra întregului ecosistem care e eMAG acum. Mi-e ușor să navighez într-o companie mare. Pot să identific specialiști care să poată ajuta”, mai spune acesta despre modul în care eMAG poate să colaboreze cu firmele în care investește.
În plus, eMAG Ventures și Bogdan caută noi colegi, așadar poate fi contactat pe LinedIn. De altfel echipa de la Ventures e mică, dar e ajutată și de departamentele de legal și financiar din eMAG, dar și de un colaborator extern, Chris Jitianu, investitor și advisor în mai multe fonduri de risc.