Cum va fi afectată activitatea Uber, Bolt sau Clever Taxi? Practic șoferii vor putea fi amendați de prima oară de către polițiști și riscă să rămână fără plăcuțele de înmatriculare. Astfel, cei 2,5 milioane de clienți din toată țara vor avea dificultăți în a găsi o mașină la stradă. Practic, dacă vor fi prinși, șoferii parteneri vor fi în afara legii de prima oară, nu într-o zonă gri.

Companiile de ridesharing au oferit o reacție prin vocea lui Cătălin Codreanu, președintele Asociației Coaliția pentru Economie Digitală pentru ziare.com. “Este posibil ca mulți dintre cei 2,5 milioane de utilizatori ai platformelor noastre să nu găsească o mașină sau să aibă un timp de așteptare extrem de mare, din cauza reducerii activității șoferilor înscriși pe aceste platforme”, a spus Cătălin Codreanu.

O altă consecință ar putea fi ca prețurile să fie foarte mari, deoarece algoritmul Uber și Bolt crește prețul când este cerere prea mare și șoferi prea puțini. Astfel, cei rămași pe stradă s-ar putea să primească mai mult de la clienții care vor dori să găsească o mașină.

Companiile de ridesharing așteaptă în continuare ordonanța care le reglementează activitatea, tergiversată până acum. Nici legea VTS, care reglementează aceste activități nu are o soartă mai bună, deoarece a rămas blocată în comisiile parlamentare.

În același timp, ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat că nu se pune problema închiderii aplicațiilor de ridesharing. "Sub nicio formă nu s-a pus problema de așa ceva! Din contră, cred că atât eu, cât și vicepremierul Daniel Suciu am avut toată deschiderea față de cei care folosesc alte aplicații. Avem în lucru un proiect de OUG care va reglementa acest domeniu, la care au lucrat mai multe ministere și care va urma procedura consultării publice. Nu înțeleg de ce aruncă unii fake news de genul acesta, întrucât nici Ministerul Dezvoltării și nici Ministerul Transporturilor nu au adoptat vreodată un act care să elimine vreo aplicație de acest gen de pe piață. Noi ne dorim ca toate domeniile să fie reglementate și să combatem pirateria", a declarat Răzvan Cuc.

Ce zice Ordonanța?

Ordonanța de Guvern vine după ce Ministerul Transporturilor a promis transportatorilor că va adopta o asemenea lege, după protestele taximetriștilor din București din ultima perioadă.

Până acum, legea aplicată de polițiști se baza pe o sintagmă care se referea la „în mod repetat" din Legea 38/2003. Șoferii Uber sau Bolt care erau opriți de controalele Poliției de mai multe ori puteau fi amendați, dar prima oară primeau doar avertisment.

Reacția Uber și Taxify în momentul publicării ordonanței.

Ca urmare a deciziei Guvernului, vor putea fi amendați cei care efectuează activități de transport public, contra cost, încă de la primul control.

„Astăzi, în şedinţa de Guvern, am adoptat o ordonanţă de urgenţă îndelung dezbătută în spaţiul public şi anume OUG de modificare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Am operat două modificări şi anume am transferat atribuţiile privind organizarea şi efectuarea transportului în regim de închiriere de la autorităţile administraţiei publice locale la Autoritatea Rutieră Română. Această modificare a stat în transparenţă decizională timp de 10 zile, inclusiv autorităţile locale au fost de acord şi nu au ridicat observaţii vizavi de acest punct”, a precizat vineri vicepremierul Daniel Suciu, ministru al Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Public, scria Agerpress, citat de hotnews.ro.

Citește aici mai multe despre ordonanța antiridesharing.