Uber, Taxify, Clever Taxi și Black Cab au primit o lovitură pe 29 martie, când Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență prin care elimină formularea "în mod repetat" din legea transportului public, astfel că șoferii care fac ridesharing pot rămâne fără plăcuțele de înmatriculare la prima abatere, dacă sunt opriți de către Poliție. Ordonanța de Urgență va intra în vigoare la 60 de zile de la 29 martie.

Detalii despre interzicerea Uber, Taxify și Clever puteți citi aici.

Până atunci, în reacții publice, reprezentanții Uber și Taxify au spus că așteaptă de la autorități o lege ridesharing care să le reglementeze activitatea, dar adaptată nevoilor, pentru că actuala lege a taximetriei nu poate fi aplicată. Propunerea de lege este cea cu numărul 145 pe 2019 și se numește "Lege privind activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu conducător auto “VTS", care a intrat în circuitul legislativ pe 19 martie, iar de curând a trecut de avizul unei Comisii Parlamentare.

Dacă parlamentarii nu duc legea în plen până expiră termenul de 60 de zile, putem avea o perioadă tampon în care Uber și Taxify să nu mai poată funcționa în România (sau să poată funcționa, dar în ilegalitate, pentru că toți șoferii vor risca amendă și scoaterea plăcuțelor de înmatriculare).

Reacția Uber și Taxify poate fi citită aici.

Care este traseul propunerii de lege?

Ce se regăsește în propunerea de lege ridesharing și ce înseamnă totuși VTS, pentru cei mai neinițiați. Proiectul de lege a fost inițiat de 48 de senatori și deputați PSD, de unul de la PNL și unul de la ALDE.

Legea va necesita un raport comun al Comisiei pentru industrii și servicii, Comisiei de administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia juridică, Comisia tehnologiei informației și comuniațiilor și de la Comisia pentru transporturi. De asemenea, are nevoie de avize individuale de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru drepturile omului, minorități, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru apărare.

Raportul comun al celor mai importante comisii se lasă așteptat, deși avea un termen limită pe 4 aprilie, dar pe 16 aprilie proiectul de lege a primit aviz favorabil la Comisia pentru apărare, după ce a primit în prealabil și de la drepturile omului și de la muncă.

Ce urmează? Legea trebuie să primească raport din partea celor cinci comisii, iar ulterior poate ajunge în plen pentru vot.

Ce spune proiectul legii ridesharing?

Legea VTS, denumirea prescurtată pentru servicii de transport alternativ, reglementează serviciile de tip Uber și impune câteva obligații:

- șoferii trebuie să aibă atestat profesional

- mașinile nu beneficiază de avantajele taxiurilor, de exemplu posibilitatea de a folosi stațiile de taxi sau benzile de autobuz

- mașinile nu au voie să aibă o vechime mai mare de 10 ani (acum vechimea e de 15 ani)

- inspecția tehnică periodică trebuie realizată o dată la 6 luni

- trebuie să afișeze vizibil numele platformei digitale de ridesharing

Toate detaliile ale legii le puteți vedea în documentul de la finalul articolului care conține forma adoptată de Senat în martie.

Camera Deputaților este cameră decizională în această privință.

Legea Ridesharing Senat by Vlad Andriescu on Scribd