Black Friday, sau Vinerea Neagră, așa cum mai este denumită această zi în care apar cele mai mari reduceri din an, a fost organizată pentru prima oară în Statele Unite în 1952. Black Friday 2017, la eMAG și la alții, e considerată cea mai importantă zi din an după cea de Crăciun în domeniul shopping-ului. Evenimentul marchează începutul cumpărătorilor de Crăciun, iar retailerii au profitat de acest lucru pentru a oferi reduceri clienţilor. Nu s-a numit aşa mereu, dar data a fost identică. În secolul al XVIII-lea, magazinele sponsorizau care alegorice de Ziua Recunoştinţei, iar după apariţia lui Moş Crăciun la paradă, sezonul cumpărăturilor de sărbători începea oficial.

Numele Black Friday îşi are originea în Philadelphia, unde descria traficul greu de după Ziua Recunoştinţei. 1961 a fost primul an când s-a folosit acest termen şi s-a extins dincolo de Philadelphia în 1975.

Black Friday 2017 în România

Black Friday va fi organizată în România de cei mai mari retaileri online din România. Sărbătoarea a fost importată în țară de către eMAG și Flanco în 2011 și a devenit din ce în ce mai mare în fiecare an.

Vinerea Neagră a crescut de la an la an. De exemplu, în 2014 eMAG a raportat vânzări de Black Friday de 37 de milioane de euro, iar Flanco a ajuns la 22 de milioane de euro. În 2015, 11 milioane de români au declarat că au auzit de Black Friday, ceea ce înseamnă 73% din targetul de 15 milioane de persoane. În fiecare an, 6,7 milioane de români vor să cumpere ceva de Black Friday.

Alți retaileri care organizează Black Friday în România sunt evoMAG, cel.ro, PC Garage, Flanco, Altex, Domo, F64, Quickmobile, FashionDays, Elefant.ro, Seven Sins, Zorile Store, dar și alte site-uri de comerț online mai mici sau mai mari.

În Vinerea Neagră de anul trecut, eMAG, cel mai mare retailer online din România a înregistrat vânzări de 301.265.000 lei, iar 26% din tranzacții au fost plătite cu cardul. Au fost vândute 1,1 milioane de produse și au fost inclusiv comenzi speciale. De fiecare Black Friday, eMAG aduce produse pe care nu le are de obicei în ofertă. De exemolu, a avut 113 de comenzi pentru diamante și a vândut aproape 13 kilograme de aur. Numărul total de vizite a fost de peste 6 milioane.

La PC Garage, de Black Friday au fost vândute peste 34.000 de produse, în valoare de 19 milioane de lei, o creștere de 25% față de anii precedenți. Cea mai mare comandă din Vinerea Neagră a fost de 26.000 de lei, iar cel mai scump produs vândut a fost un televizor smart LG UHD cu diagonală de 165 de centimetri, în valoare de 13.000 de lei.

Black Friday a fost menționat de 15.343 de ori în social media în 2016.

Black Friday 2017 la haine

Fashion Days a înregistrat în 2016 de Vinerea Neagră comenzi de 17 milioane de lei, de două ori mai mult decât în 2015. Aplicația Fashion Days a fost descărcată de 50.000 de ori și 54% din comenzi au fost făcute din aplicație.

Cele mai vândute categorii de Black Friday au fost hainele, încălțămintea, gențile, produsele pentru copii și ceasurile. Cele mai populare branduri la Fashion Days au fost Benetton, Zee lane, Desigual, Guess, Puma, US Polo, Levi's, Furla și Love Moschino.

FashionUp a vândut 27.000 de produse, față de 8.500 în 2015. Volumul total al vânzărilor de Vinerea Neagră a fost de 4 milioane de lei, iar coșul mediu de cumpărături a fost de 260 de lei.

Photo by Anna Dziubinska on Unsplash