„Foarte mulți dintre antreprenorii români ar vrea să aibă succes, să fie milionari și să nu muncească pentru nimeni, vor să aibă toate beneficiile, dar foarte puțini sunt conștienți de efortul care este necesar”, aceasta este opinia lui Dragoș Nicolaescu, antreprenor și investitor angel în România. L-am întâlnit la un eveniment de networking, organizat de Founder Institute, acolo unde am stat de vorbă și cu alți câțiva antreprenori, mentori și investitori, de la care am aflat care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii români.
Nu sunt autodidacți și au așteptări prea mari
În același timp, Alex. M. Dascălu, Managing Director Founder Institute România, spune că antreprenorii români nu sunt suficienți de autodidacți. „Cei ce cochetează cu ideea de antreprenor nu încep prin a citi, a se documenta teminic, ași construi o bază de informații solidă, în contextul în care există resurse nelimitate "one click away", relevante pentru viitorii antreprenori”. El mai remarcă faptul că aceștia au așteptări foarte mari, de cele mai multe ori nerealiste, de la „mentori”. „Și unul dintre lucrurile cele mai critice: se bazează foarte mult pe puterea de atracție a unei idei de afaceri pe care o au. Foarte mulți consideră ca au o idee care va atrage ușor cofondatori, oameni cu experiență pentru echipa lor, investitori. Nu înțeleg că ei trebuie să fie sursa de inspirație pentru toate grupele de interes și nu doar ideea lor de business”, adaugă el.
Se tem să-și spună ideile
„Cea mai proastă idee pe care poți s-o ai este să nu îți spui idea altor oameni. Dacă altcineva o să-ți ia idea, nu o să fie decât o formă fără fond. Nu există o rețetă pentru cum să faci un startup de success. Vei face multe greșeli, dar ce este important este să înveți din ele”, atenționează Mihai Rotaru, fondator Clever Taxi.
Nu își validează ideea
„90% dintre firmele care au dat faliment au făcut aceleași greșeli: am o idee, bag toți banii de la family, friends and fools în ideea mea și după aceea văd dacă vine cineva. Lean startup este metodologia cea mai eficientă și mai eficace din toată lumea prin care pot să-I validez ideea mea fără să cheltuiesc o mulțime de bani, resurse, energie, încredere, relații. Astfel, pot să-mi dau seama dacă ideea mea poate duce la un business cât mai devreme”, sugerează Dragoș Nicolaescu, Startup & Business Consultant. Dragoș este și unul dintre experții în consultanță de business pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro, marketplace-ul de servicii powered by start-up.ro.
Componența echipei este greșită
„Componența echipei pe care o au este de multe ori greșită. În echipa pe care ți-o faci pentru startup trebuie să existe persoane complementare – adică cineva trebuie să fie bun pe sales, cineva trebuie să fie lider sau cineva să fie tehnic”, este de părere Liviu Drăgan, fondator Druid.
Nu acceptă critica constructivă
„Cel mai rău este să nu ceri păreri critice asupra ideii tale. O critică a ideii nu este o critică a persoanei, de aceea este întotdeauna de dorit să cauți alte opinie decât propria ta viziune. O altă greșeală a mea a fost să nu mă uit la proiect, nu am luat în considerare toate perspectivele, am omis un element pe care l-am considerat a fi evident, dar s-a dovedit totuși că a fost ceva ce mi-a scăpat din vedere”, spune antreprenorul Dan Crăciunescu, fondator Untag Net.
Le este frică de eșec
„Se zice că nu trebuie să-ți fie frică de eșec, iar chestia asta sperie pe foarte mulți oameni și mulți au adversitate. Nici eu nu spun că trebuie să iubești eșecul, dar românii, în special, sunt speriați de a încerca. Poate că este în final frica de eșec, dar eșecul nu este ceva catastrofal, nu reprezintă un dezastru – reprezintă ceva măsurabil. Un eșec, în a cheltui eficient un leu, înseamnă să pierzi un leu doar, dar important este ce înveți”, concluzionează Matei Dumitrescu, co-director Founder Institute România.