Acest articol a fost publicat ca o scrisoare către cititorii newsletter-ului start-up.ro, în secțiunea Nota Redacției, în data de 13 februarie 2023.


Cărămizile LEGO au apărut pe piață prima oară în 1949. La 16 ani distanță după inventarea lor de fapt. Deși toată categoria este numită astăzi după firma care o domină, LEGO nu a fost lider de piață, nu a inventat piața. Povestea a început cu niște britanici numiți Kiddicraft, care au făcut prima oară niște piese care se puteau uni între ele sub forma unor cărămizi de plastic.

Dar cum a reușit o companie din Danemarca să devină sinonimă cu o întreagă categorie? Răspunsul e lung și pe lângă povestea mea, vă invit și în linkul de YouTube de mai jos care spune această poveste.

Răspunsul scurt - permanentă reinventare.

Prima fază a fost să descopere inovația tehnologică. În primă fază piesele Kiddicraft și LEGO erau identice. Cum poți să faci piese care să fie mai bune ca cele ale Kiddicraft? Ei bine, LEGO le-a făcut mai stabile (cu ajutorul acelor găuri circulare din interiorul pieselor). Cele de la Kiddicraft erau goale pe dinăuntru și nu erau la fel de stabile.

Kiddicraft domina acea categorie. A avut toată ideea. Să faci figurine complete cu ajutorul unor piese sub forma unor cărămizi. Dar LEGO a venit și a îmbunătățit în primă fază tehnologia. Nu a fost suficient.

Al doilea lucru important pe care l-a făcut LEGO și pe care îl poate aplica orice antreprenor în business este focusul. Kiddicraft era un producător de jucării. Făcea și alte lucruri. LEGO s-a concentrat doar pe piesele acestea. Le-a făcut centrul existenței lor. Din acest motiv, au reușit să livreze mai rapid și mai de calitate.

Al treilea lucru a fost explicarea utilității. Kiddicraft vorbea despre lucruri simple, dar nu a stârnit imaginația copiilor și adulților. LEGO a început să se concentreze pe crearea unei întregi lumi cu ajutorul pieselor. Nu mai vindea doar feature-uri, nu mai vorbea despre ce face tehnic produsul, ci despre ce lume poți deschide dacă îl folosești. Au creat un produs simplu, universal, care putea fi înțeles și folosit de oricine.

Cu toate acestea, LEGO nu a vorbit niciodată despre faptul că vând altceva decât „bricks”, piese. Tu puteai să creezi un oraș sau o navă spațială, dar ei vindeau produsul lor. E ca și cum ai vinde un produs software și ai spune foarte clar beneficiul său, iar clienții îl pot folosi la orice.

LEGO s-a schimbat mereu, dar a rămas constant. Și cele 3 lucruri de mai sus sunt valabile în orice afacere care vrea să aibă succes, fără să fie o rețetă. La fel ca atunci când începi să construiești un castel din LEGO - nu știi cum va arăta la final.

Astăzi LEGO este un imperiu de 3,5 miliarde de dolari anual. E un produs care poate fi folosit și de cei cu puțini bani, dar și de bogați. Totul pornește de la ideea de bază - un produs simplu ce poate fi personalizat și făcut mai complex de către utilizatorii săi.

Da, totul a început prin a lua un exemplu din piață, a-l copia, dar apoi a-l face mai bun. Și apoi să deschizi o lume prin comunicare.

Nu trebuie să fii mereu primul, trebuie doar să știi cum să evoluezi și să fii mai bun în fiecare zi.