Acest articol a fost publicat prima oară în rubrica „Nota redacției” din newsletter-ul start-up.ro din data de 21 octombrie 2022. Abonează-te aici.


Ștefan a avut un discurs foarte bun și a explicat foarte clar modul în care a reușit să ajungă la o investiție și mi-a plăcut că a încurajat fondatorii să vorbească cu cât mai mulți investitori înainte de o rundă, pentru că șansele lor de succes vor crește. Și sigur videoul întâlnirii va fi public online curând, așa că nu voi povesti mai multe despre asta. Ci despre câteva aspecte foarte simple de care Ștefan a povestit și care mi se par importante pentru pregătirea unei runde: unelte. Ce unelte folosește un startup pentru a putea să aibă datele în spate care să susțină o finanțare?

Ștefan a menționat în primul rând de un CRM care să te ajute să-ți organizezi lead-urile și discuțiile cu investitorii. El folosește Hubspot, dar alți fondatori folosesc Airtable. Aceste CRM-uri sunt de ajutor pentru că poți să organizezi investitorii, poți să faci liste de prioritate și să știi să trimiți update-uri. Pentru că indiferent dacă primești un refuz în primă fază, e important să trimiți update-uri constante către investitori despre cum a mai evoluat startup-ul tău, ce clienți noi ai adăugat, ce planuri ai. Pentru că s-ar putea ca la prima discuție cu un investitor timing-ul să nu fi fost bun, dar treptat să vă aliniați prioritățile.

Alte unelte? O chestiune importantă pe care Ștefan a aflat-o de la un alt fondator (Sebastian Gabor de la Digitail) este așa numitul Data Room. Un Data Room îl poți face într-un program precum Notion, unde îți organizezi efectiv toate datele pe care le poți avea despre startup-ul tău. Tracțiune, clienți, prospecți, echipă, tehnologie. Tot. E o unealtă suport pe care o poți trimite unui investitor pentru ca acesta să analizeze mai serios datele unui startup early stage. Mai ales că probabil că nu ai un P&L foarte dezvoltat, dar poți arăta niște date care să te susțină. Sunt template-uri online de Data Rooms pentru Notion pe care le poți folosi și ca fondator să ai o unealtă suplimentară care să devină argument.

De asemenea, un alt tool menționat a fost Loom, care e un serviciu prin care poți să înregistrezi video pitch-uri pe care să le trimiți apoi investitorilor. Astfel eviți pitch-urile live, dar ai un suport pentru un deck care nu e doar un PPT.

Nu în cele din urmă - Miro Boards. E o unealtă colaborativă prin care poți să creezi scheme și trasee pentru strategia ta de marketing, pentru strategia ta de go to market, diagrame ușor de înțeles și care pot fi distribuite către investitori pentru ca aceștia să înțeleagă mai ușor viziunea ta de a ajunge din punctul X în punctul Y.

Sunt multe aspecte care sunt implicate într-o investiție. Ce e mai sus e doar un suport de 1%, dar un 1% care poate influența decizia unui investitor care va dori să vadă cifre și va dori să le vadă destul de simplu organizate, nu complicate și un în 5 call-uri.