Ovidiu Joița povestește că experiența lui în marketingul online pornește din 2004, când a participat la fondarea Asociației Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP), în calitate de Manager Executiv. A făcut site-uri pentru membri APIIP și alți doritori și i-a sfătuit ce ar trebui făcut pentru a atrage trafic și „new business” prin mediul online, aflat atunci într-o fază incipientă.

Până atunci, însă, a mai cochetat cu marketingul clasic, realizând două rețele naționale de vânzare, pentru două branduri italiene, Kappa și Wampum.

În anul 2008 a început să se resimtă criza economică în România, iar bugetele de publicitate se prăbușeau. „Am decis că este timpul unei schimbări și am renunțat la publicitatea clasică. Am fondat iAgency.ro, cu ideea de a realiza prima agenție interactivă. Acum, după 11 ani, încă mai aștept provocări pentru campanii interactive, foarte rare în România. Văzând încă de la început că acest concept de „campanie interactivă” este nou și prea puțin înțeles, m-am orientat către marketingul online în general și SEO (Search Engine Optimization) în special”, își amintește fondatorul.

De-a lungul timpului a făcut și campanii de PPC (pay per click), corporate branding, consultanță și strategie de marketing online. Potrivit lui Ovidiu, cunoștințele din publicitatea clasică l-au ajutat foarte mult în activitate, la fel și experiențele de vânzări, unde a negociat mai mulți ani cu cei mai „aprigi” buyeri - Metro, Selgros, Carrefour și Cora.

Ce trebuie să știe antreprenorii despre marketingul online

Încă sunt mulți antreprenori care tratează după ureche acest domeniu, foarte important de altfel”, este de părere Ovidiu Joița. El spune că, atunci când vorbim de marketing, noțiunile se aplică și în mediul online, și în mediul offline, fiecare cu particularitățile canalului respectiv.

„Din păcate, există mulți oameni de marketing buni, în companii mari, dar care nu cunosc mediul online și nu știu cum ar trebui implementată o strategie pe acest canal. Sunt oameni trecuți de 40-45 de ani care nu au avut parte de o pregătire de specialitate pentru piața online. Aceștia încearcă prin diferite metode să devină performanți și pentru mediul online, însă cum piața noastră e plină de „specialiști”, cu ghilimelele de rigoare, le este dificil să-și aleagă furnizorii.”, declară Ovidiu.

Antreprenorii ar trebui să se ocupe de business-ul lor și să lase specialiștii să se ocupe de marketingul online.

Potrivit lui, încă există manageri de top și CEO în companii mari care nu înțeleg și nu simt importanța marketingului online. „Nici nu fac diferența între o poziționare organică în Google și un anunț sponsorizat”, adaugă Joița. „Antreprenorii ar trebui să înțeleagă că o poziție de lider din piața offline/ piața reală, ar trebui transmisă și în piața online.

În acest moment, încă există branduri mari în offline, necunoscute sau slab promovate în piața online. Ori, publicul lor țintă petrece mult timp pe internet”, afirmă specialistul.

De ce ai nevoie de marketing pentru o afacere?

Ovidiu spune că orice afacere, indiferent de natura ei, trebuie să fie vizibilă în mediul online. El amintește aici de sloganul de la Pagini Aurii - «Eşti în Pagini Aurii, deci exişti!» - și spune că, dacă exiști, trebuie să „demonstrezi” asta prin internet - Google, Facebook, LinkedIn, Youtube sau alte metode de promovare online.

Dacă ar fi să mă gândesc la câteva exemple de business-uri care nu-și arată forța în online, mă gândesc la clinicile private de sănătate sau serviciile medicale în general. Sunt branduri mari care preferă să investească în ceea ce știu, adică în publicitatea TV.

Din această perspectivă, Ovidiu spune că e clar că publicitatea TV încă funcționează. „Trebuie conștientizat, însă, că diferențele de costuri între cele două canale sunt foarte mari, iar mediul online poate aduce un segment de public diferit - cel care urmărește mai mult Facebook decât TV - dar acesta este doar un exemplu”, continuă el.

El dă drept exemplu iAgency.ro, unde au clienți din foarte multe zone de business, de la domenii de B2B tehnice, servicii funerare, închirieri mașini, până la magazine online de haine, bijuterii, turism, servicii medicale stomatologice.

„Mulți antreprenori au senzația că produsele sau serviciile lor nu pot fi comercializate online, ci doar prin agenți de vânzări. Nimic mai greșit”, spune fondatorul.

Toate canalele de vânzare merită folosite și ulterior analizat care canal generează cel mai bun CPA (cost per aquisition).

Întrebat dacă orice business are nevoie de marketing online, Ovidiu Joița spune că aceasta este o întrebare cu care se confruntă des, iar răspunsul este cu certitudine Da!. Ar putea fi exxluse „armele”, deși, el crede că și companiile producătoare de arme investesc în diferite forme de promovare online, doar că nu cele de la noi.

„Lăsând gluma la o parte, fiecare business are nevoie de o strategie proprie de marketing, fie el online sau clasic. Nu există o rețetă perfect adaptabilă oricăror nevoi de promovare”, crede specialistul.

Dacă în marketingul clasic există forme de publicitate foarte greu de urmărit pe partea de rezultate generate, în marketingul online aproape totul este măsurabil.

Folosing marketingul online, poți vedea exact ce vizitatori îți vin, de unde sunt, ce vârste au, ce cumpără și multe alte detalii. „Campaniile de marketing online pot fi măsurate exact, când vorbim de achiziții prin site, și pot fi măsurate cu mici decalaje, când vorbim de achizițiile care nu se închid prin site și necesită o consiliere ulterioară. Se pot calcula ROI-ul (Return on Investment), CPA (cost per achiziție) sau alți indicatori de performanță (KPIs) în funcție de fiecare canal de vânzare online”, explică Joița.

Greșeli de marketing ale antreprenorilor

Cele mai frecvente greșeli sunt în alegerea furnizorilor. Aceștia nu sunt aleși pe competență, ci pe abilitățile lor de vânzări. De multe ori se aleg agenții mari, să le spunem all-inclusive, dar care nu au competențe pe toate canalele de marketing online. Nu mai vorbesc de brandurile mari care au obiceiul să ceară oferte agențiilor de publicitate clasice, cu care colaborează.

O altă greșeală clasică, în opinia lui Ovidiu Joița, este testezi piața cu un buget foarte mic. „În online, marile site-uri (Facebook, Google, Youtube) avantajează prin algoritm pe cei care plătesc mai mult. Ca atare o sumă mică investită, nu-ți va transmite mesajul corect despre acel canal.”

Și poate cea mai mare greșeală, după cum spune el, este lipsa unor strategii de marketing online și că se încearcă unitar un anumit canal, cu teamă și îndoială. „Nu am auzit că ar exista în piața din România prea mulți consultanți de marketing online. Deși eu ofer consultanță, de multe ori gratuit, nu m-a contactat niciun brand pentru acest serviciu, dedicat”.

Mi s-a întâmplat să fac o propunere de strategie unui brand foarte cunoscut din România, ce activează și în online, și în offline, iar board-ul director s-a uitat la mine precum elevii plictisiți care n-au înțeles nimic la ora de matematică.

„Aceasta este realitatea de la noi. Mai avem de parcurs câțiva ani în care antreprenoriatul și oamenii de marketing clasic să învețe despre aceste canale”, adaugă Ovidiu Joița.

Marketing-ul online în România din ultimii 10 ani

Ovidiu spune că video marketingul și campaniile interactive sunt printre tendințele puțin exploatate la noi în România. Jocurile” și bugetele serioase sunt păstorite, în special, de agențiile mari de publicitate, care preferă alte acțiuni, poate tocmai din cauza lipsei oamenilor talentați din domeniul online. Și în acest domeniu au plecat mulți din țară”, remarcă el.

JediSEOSchool, școala care te învață să faci site-urile cunoscute

JediSEO School s-a născut din dorința lui Ovidiu de a „lăsa ceva mai departe”. Totuși, acest proiect a coagulat mai multe scopuri. „Lipsa forței de muncă specializată în domeniul SEO m-a făcut să grăbesc lansarea acestui proiect. Sper să identific mai ușor tinerii cu potențial pentru marketingul online”, declară fondatorul.

Ar fi fost foarte bine ca facultățile noastre de marketing să înglobeze măcar în cursurile opționale domeniile specifice marketingului online.

Ovidiu Joița spune că nu promite cursanților că vor deveni experți după cele două luni de curs pe care-l susțin la Școala de SEO, întrucât nu poți învăța SEO într-un timp atât de scurt. „Cursul pe care-l susțin în cadrul JediSEO School cuprinde atât noțiunile teoretice din SEO modern, cât și practică și studii de caz din proiectele cu care eu m-am confruntat.”

Totuși, un absolvent al școlii va avea la dispoziție tot ce-i trebuie pentru a începe lucrul ca specialist SEO, cu excepția experienței, necesare și ea în acest domeniu. Însă și la acest aspect s-a gândit și a creat un grup de Facebook, privat, unde au acces doar cursanții JediSEO School, și pot primi oricând sfaturi de la el sau colegii lui din iAgency.ro, pentru ca acest curs să nu se termine niciodată.

În ceea ce privește profilul celor interesați să învețe SEO, Ovidiu Joița spune că există un mix din toate categoriile. La primul curs, pe care tocmai l-au terminat la finalul lunii martie, au fost o treime antreprenori, o treime corporatiști ce doresc să-și schimbe domeniul de activitate și o treime oameni care doreau să-și aprofundeze cunoștințele.

Următorul curs pornește cu jumătate din locuri deja ocupate (12 la număr) și va începe în prima zi de luni din luna iunie.