Acesta este o inițiativă dedicată celor care doresc ca serviciile moderne de transport urban să continue să funcționeze în România.

Petiția poate fi semnată la adresa https://www.continuam.ro/ unde sunt disponibile toate informațiile despre situația din acest moment de pe piața de ride sharing și e-hailing.

”Am dorit să punem la dispoziția celor 2,5 de milioane de români care folosesc aceste platforme un canal prin care să-și poată spune punctul de vedere, într-un mod civilizat, așa cum sunt și serviciile de transport pentru a căror reglementare milităm. Credem că nu prin proteste de stradă, prin blocarea piețelor publice și a traficului trebuie să ne facem auzită vocea, ci prin mobilizarea civică a celor care sunt alături de noi. Sperăm că și Guvernul României va auzi aceste voci și va lua o decizie cât mai repede,” spune Cătălin Codreanu, Președintele Asociației Coaliția pentru Economie Digitală.

Necesitatea reglementării serviciilor de ridesharing

Asociația Coaliția pentru Economie Digitală este de părere că doar adoptarea imediată a unei Ordonanțe de Urgență care să reglementeze serviciile de ridesharing va asigura continuarea funcționării acestora la întreaga capacitate și va preveni abuzurile împotriva șoferilor parteneri.

Asociația atrage atenția că interpretarea greșită a modificărilor aduse Legii Taximetriei săptămâna trecută precum și lipsa reglementării specifice a dus la numeroase acțiuni împotriva șoferilor: amenzi, plăcuțe de înmatriculare ridicate de Poliție și chiar acte de violență.

Timp de așteptare în creștere

Prin urmare, numărul șoferilor activi pe platforme a scăzut cu 25% într-o singura zi, iar timpul de așteptare pentru comenzile plasate prin cele trei aplicații a crescut la peste 10 minute.

Segmentul de ridesharing aduce, anual, beneficii, directe și indirecte, de peste 1 miliard de lei și oferă un loc de muncă pentru peste 20.000 de șoferi parteneri. Sunt servicii care pun România pe harta transportului urban modern. Oferă alternative sigure și familiare atât utilizatorilor de zi cu zi, dar mai ales turiștilor care sunt deja obișnuiți cu ele.

”Modernizarea transportului urban din România poate începe cu reglementarea acestor servicii. Acestea, pe lângă beneficiile de ordin financiar pe care le aduc, contribuie într-o măsură foarte mare la descongestionarea traficului”, mai spun inițiatorii petiției.

Legea Taximetriei

Pe 16 mai a intrat în vigoare ordonanța care limitează activitățile de ridesharing ale Uber, Bolt, Black Cab sau aplicațiile de transport alternativ, cum exte exemplul Clever Taxi. Oficialii Clever au venit cu o reacție oficială, pe care o puteți citi aici, cu privire la acestă măsură.

Potrivit acestora, activitatea aplicației Clever în România nu este afectată de intrarea în vigoare a modificărilor aduse Legii taximetriei.

În același timp, Bolt a dat asigurări că activitatea companiei continuă în București, Cluj-Napoca și Timișoara, și mai spune că le oferă șoferilor parteneri sprijin financiar și juridic.

Ce spune Ordonanța de Guvern?

Ordonanța a venit ca urmare la protestele taximetriștilor din București, din ultima perioadă, care cereau scoaterea în afara legii a companiilor de ridesharing. Până acum, legea aplicată de polițiști se baza pe o sintagmă care se referea la „în mod repetat" din Legea 38/2003. Șoferii Bolt sau Uber care erau opriți de controalele Poliției de mai multe ori puteau fi amendați, dar prima oară primeau doar avertisment.

Ordonanță de Urgență elimină formularea „în mod repetat„ din legea transportului public, astfel că șoferii care fac ridesharing pot fi amendați dacă efectuează activități de transport public, contra cost, încă de la primul control, sau pot rămâne fără plăcuțele de înmatriculare la prima abatere, dacă sunt opriți de către Poliție.