Valoarea de 2,8 miliarde de euro face referire strict la e-tail, adică la produsele fizice (tangibile) care au fost comandate online. Nu sunt incluse serviciile, plățile de facturi la utilități, biletele de avion, vacanțele, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, conținutul download-abil etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

“Anul 2017 a fost un an spectaculos pentru comerțul online românesc, înregistrându-se o creștere semnificativă de aprox. 40% comparativ cu 2016 și atingând, astfel, pragul de 2,8 miliarde de euro doar e-tail, fără servicii. Este un salt uriaș care ne arată apetitul tot mai mare al românilor pentru cumpărăturile online și, mai ales, potențialul de creștere accelerată a e-commerce-ului autohton”, spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC. “Chiar dacă România nu se ridică încă la nivelul altor piețe mature din Uniunea Europeană, nu trebuie neglijat deloc ritmul și potențialul de creștere care ne poate duce până în 2020 la o piață de peste 5 miliarde de euro”, adaugă el.

eCommerce-ul reprezintă 5,6% din comerț

Creșterea de aprox. 40% de la un an la altul înregistrată de piața românească de e-commerce este una din cele mai mari creșteri la nivelul Uniunii Europene. Valoarea pieței de e-commerce din totalul pieței de retail se situează la aprox. 5,6%, în creștere față de 4%, cât se înregistra în 2016. Cu toate acestea, procentul este încă mic comparativ cu țările dezvoltate, dar arată potențialul uriaș de creștere al pieței românești de comerț electronic.

44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar

În aprilie 2017, GPeC împreună cu compania de cercetare de piață iSense Solutions au derulat un studiu în rândul utilizatorilor de internet pe un eșantion de 1012 repondenți – eșantion reprezentativ la nivel urban în funcție de vârstă, sex, mărimea localității și regiune.

Potrivit studiului, 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar, iar 62% dintre aceștia au vârste cuprinse între 18 și 34 de ani.

Cumpărătorii online vizitează 9 magazine pe an cu o frecvență de 3-4 ori pe săptămână, în timp ce non-cumpărătorii vizitează 5 magazine online în decursul a 12 luni, cu o frecvență mai mică (1 dată pe săptămână). Cu alte cuvinte, magazinele online sunt vizitate destul de des chiar și de cei care nu au făcut încă pasul spre cumpărare.

Principalele motive invocate de cei care nu au cumpărat online sunt, în ordine: neîncrederea că produsele prezentate pe site corespund realității, imposibilitatea de a vedea, testa și proba produsele înainte de achiziție, neîncrederea în calitatea serviciilor magazinelor online și plata taxelor de transport suplimentar față de prețul produsului atunci când acesta este achiziționat online.

De cealaltă parte, cumpărătorii online preferă shopping-ul prin internet pentru că: economisesc timp, oferta de produse este mai bogată, pot compara produsele ușor, este mai ieftin și mai comod online.

Plăți cu cardul - rambursul rămâne lider

Metoda de plată preferată a românilor rămâne rambursul într-o proporție covârșitoare de aprox. 85%. Totuși, potrivit informațiilor furnizate de principalii procesatori de plăți PayU și mobilPay, procentul plăților online prin card a crescut semnificativ de la aprox. 8% în 2016 la 12-14% în 2017. Diferența de 1-2 procente până la 100% este dată de alte metode de plată precum online banking, micro-plăți prin sms etc.

Potrivit estimărilor principalilor procesatori, volumul total al plăților online prin card a depășit pragul de 1,1 miliarde de euro în 2017, în creștere comparativ cu 2016, când s-au înregistrat 745 de milioane de euro (sursa: RomCard).

Peste 7.000 de magazine online în România

Din punct de vedere al numărului de magazine online, acesta a crescut semnificativ de la aprox. 5.000 de magazine în 2016, la peste 7.000 de magazine online în 2017. Potrivit oficialilor eMAG tendința de creștere se va accentua în 2018, estimându-se dublarea numărului de comercianți online la aprox. 14.000 – 15.000.

Potrivit ultimelor cercetări, există deja aprox. 25.000 de website-uri pe domenii .RO care au funcție de “adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.

Astfel, doar cele 7.000 de magazine sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi pentru a putea fi luate în calcul.