Seria „De la Capăt” discută cu afaceri românești din diverse domenii, de la cele foarte mici, la cele mai mari, despre cum a fost anul 2020 și cum au reușit afacerile să o ia de la capăt de fiecare dată. Seria discută despre motivație, dar și despre metode de business.


Doru Jalbă a fondat Creativ Gift în 2018, când voia să facă și cadouri personalizate, dar și obiecte și invitații pentru evenimente. La început a gândit o platformă online de unde oamenii să achiziționeze tot ce au nevoie pentru zona de evenimente, dar pandemia și efectele ei l-au dat în spate și a trebuit să reorganizeze totul.

„Inițial am pornit ca Creativ. Am vrut să facem o platformă în zona de cadouri personalizate și invitații pentru evenimente și diverse materiale toate în același loc”, spune Jalbă în cadrul interviurilor „De la Capăt”.

„Startul meu pentru că am început singur, eu eram propriul angajat, a fost într-o oarecare măsură pe invitații de evenimente, acesta a fost punctul meu forte. Din cauza pandemiei am ales să continuu cel de cadouri personalizate pentru că invitațiile pentru evenimente au fost afectate și atunci m-am orientat spre altceva”, mai explică acesta.

Începutul în antreprenoriat

„Am avut foarte multe joburi înainte de a-mi deschide propriul business. Am avut joburi din toate domeniile, în special în domeniul HoReCa. Am fost destul de familiar cu evenimentele și ce presupune munca aceasta. În perioada cât am fost angajat am lucrat și pe un anumit domeniu similar cu ce am făcut eu acum, dar am descoperit multe minusuri. Când am pornit am pornit de la minusurile lor și m-am gândit că pot aduce un oarecare plus”, explică Doru modul în care a decis să deschidă afacere aproprie.

Spune că-l nemulțumea faptul că totul era făcut pe repede înainte și nu se recunoaște în ideea de angajat-robot. „Am fost sătul să muncesc pentru altcineva și m-am hotărât să încep singur în 2018. Cu toate acestea nu am renunțat la jobul de la momentul respectiv și am mers în paralel cam un an și jumătate pentru a mă putea finanța”, spune Jalbă.

Între job și antreprenoriat

Să te concentrezi doar pe antreprenoriat e dificil. Să o faci în timp ce ai și un job, e aproape imposibil, dar Doru a decis să nu ardă etape.

„Nu aveam ideea de a creștere afacerea la început. Aveam o idee de a-l face să-l meargă și abia atunci să-mi dau seama dacă merg mai departe sau nu merg mai departe. A fost o situație incertă. Totul a plecat de la partea financiară. Business-ul a plecat cu un credit la bancă pe persoană fizică și atunci m-am gândit să acopăr investiția de început. În cazul în care mergea mai bine, urma să mă ocup doar de afacere”, explică acesta.

A făcut saltul final către antreprenoriat vara trecută, în plină pandemie, când a decis să-și deschidă un punct de lucru pentru Creativ Gift pentru a avea ceva stabil și pentru a câștiga încrederea creditorilor.

„Am cerut un credit la BT Mic, pe baza căruia am reușit să deschid punctul de lucru și să mă dezvolt. Totodată pentru a-mi oferi mie o siguranță, am semnat cu o agenție de publicitate pentru ca lucrurile să meargă mai bine”, explică Doru Jalbă, fondatorul Creativ Gift.

Pandemia și șocul acesteia

Poveștile inspiraționale cu antreprenori hotărâți și mereu motivați sunt simple. Dar versiunea reală a lucrurilor e uneori plină de șocuri. Așa a fost și pentru Doru. Un antreprenor la început de drum, fără experiență, care s-a trezit în martie în lockdown, în timp ce avea un job și un business.

„Sincer, începutul anului trecut a fost foarte promițător pentru mine, până la lockdown am muncit foarte mult. Când au venit restricțiile, nu am știut ce să fac, două săptămâni am avut o pauză. În care efectiv nu făceam altceva decât să urmăresc filme și seriale, mă deconectasem. Ulterior mi-am dat seama că nu aveam nimic de câștigat. Îmi căutam un al doilea job pentru a mă finanța până la noi măsuri”, explică el cu onestitate acele momente.

Și-a dat seama, după cele două săptămâni de șoc, că poate să se promoveze mai bine. A început să facă și contracte de colaborări, să testeze zona de bartere și să își crească brandul Creativ Gift. Spune că această decizie l-a salvat în perioada aprilie-mai și că a crescut frumos. Iar toate aceste aspecte de promovare și marketing nu au fost studiate formal, ci pur și simplu s-a educat singur.

„Am încercat să citesc și să ascult părerile tuturor. Am avut contact cu 2-3 persoane din domeniul online pe nișe diferite și atunci am captat informație tot timpul. Sunt autodidact și atunci încerc să-mi extrag tot timpul informația bună și de păstrat pentru mine”, spune Jalbă.

Crede că orele de consultanță te pot ajuta până la un punct, dar ulterior trebuie să apelezi la alte persoane, să angajezi, să colaborezi cu firme care au expertiză pe o anumită zonă ca să nu te plafonezi. Astfel povestește și de zona de marketing, esențială pentru o afacere. O zonă pe care a făcut-o singur, dar și-a dat seama că are limite. Iar aceasta e o lecție importantă pentru afaceri.

„Marketing-ul la mine a fost inițial fără consultanță. Investeam și vedeam conversii. Atunci mi-a fost ok. Doar că dintr-un punct aceeași valoare investită nu-mi aducea niciun plus și atunci am încercat să apelez la marketing afiliat. După ce am apelat am observat că stagnează și crește. Atunci tot printr-un credit la bancă, pentru că lipsa bugetului a fost o reală problemă, am investit strict într-o agenție de publicitate care să facă asta conștient și știind mai multe lucruri despre același domeniu. Când am văzut că reclamele și bugetul erau plafonate și nu-mi aduceau niciun plus, am renunțat să mai fac acele promovări și m-am concentrat pe alte contracte”, spune Doru Jalbă.

La final, trăgând linie peste 2020, spune că a fost un mare plus. A lucrat mult cu el pentru a se automotiva și deschiderea punctului de lucru l-a făcut să capete încredere. De altfel, dincolo de lockdown, a deschis punctul de lucru după ce practic sediul anterior al firmei era într-o clădire care urma să fie dărâmată. Așa că a avut doar 30 de zile în plină pandemie pentru a se replia.

„În momentul când am decis să deschid punctul de lucru a fost un lucru dificil. Bugetul este destul de mare și atunci conform anului bugetul meu a fost limitat. Dar cu toate astea am încercat să-l deschid și să-mi placă ca să mă motiveze să merg mai departe. Dacă nu fac ceva cu plăcere, mai bine nu mai fac. Impact a avut în colaborarea cu furnizorii și cu banca, pentru că cred că de la sine înțeles că-n momentul când cineva te caută efectiv, când nu are o certitudine că te poate găsi, atunci când am deschis un punct de lucru către public a fost foarte ok din punct de vedere al încrederii”, spune Doru Jalbă.

Perspective și finanțări pentru Creativ Gift

Dacă la început lucra singur, ulterior a mai venit un coleg. În 2021 a început prin a căuta oameni pe care să-i angajeze și vrea ca în maximum 2 luni Creativ Gift să se extindă și să ajungă la patru persoane.

Pentru acest lucru are planuri de business, dar și finanțări asigurate. Și capacitatea de a o lua de la capăt în fiecare zi.

„Prima finanțare a fost obținută cu greu pentru că având o vârstă la care nu prezinți foarte multă încredere, banca are nevoie de persoane care să garanteze pentru tine. Mie-mi lipseau aceste persoane. Nu sunt dintr-o familie care face business, nu am avut sprijinul necesar. Atunci a fost destul de greu. Am avut noroc de persoane foarte ok din partea băncii, am găsit soluții împreună. Am pornit cu o finanțare cât de mică, pentru ca eu să fac un rulaj, iar ei să-și facă o imagine despre mine ca om și ca societate”, spune Doru Jalbă.

Pentru 2021 își dorește să se extindă în zona de tipografie, tot cu ajutorul unei finanțări, iar planul pentru 2022 este să devină furnizor de materiale promoționale, să se adreseze și clienților persoane juridice.

Iar pentru acest lucru știe clar ce dorește. „Am nevoie de oameni pregătiți, de buget și de timp. Vreau să am mintea clară și să mă pot gândi cum pun totul la punct”, explică Jalbă.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.