Inițiativa BT Mic „Cumpără de la o afacere mică” propune să ne gândim altfel când vine vorba de un kilogram de mere sau de pâinea zilnică și să ne întrebăm de unde le cumpărăm și ce opțiuni avem. E o inițiativă de promovare a afacerilor mici, dar și a consumului responsabil, marcată prin prezentarea antreprenorilor pe blogul BT Mic.

Perioada aceasta nu a fost ușoară. Începutul de an a fost optimist, dar pandemia a dat lucrurile peste cap. În martie toată lumea s-a reorganizat. Un lucru valoros însă care a apărut anul acesta a fost faptul că antreprenorii au acceptat rapid situația și s-au orientat către redresare și reorganizare.

„Nu a fost și nu este simplu. E multă muncă și zbatere, există și însuccese, dar când tragem linie observăm că antreprenorii sunt mai puternici, mai autonomi, orientați spre soluții și în a învăța să accepte că pot exista și perioade de genul acesta în viața afacerilor”, spune Cristina Sindile.

Pentru comunicarea mai bună, BT l-a dezvoltat pe Raul, un chatbot pentru antreprenori care are incorporate facilitîțile necesare pentru ca clienții să aibă acces direct pe WhatsApp la informații despre creditele în derulare. Urmează și alte dezvoltări digitale ce urmează să fie anunțate.

Rezultatele pandemiei pentru afacerile mici

Cristina Șindile spune că la BT Mic au avut ca obiectiv să poată discuta cu fiecare client în momentul oportun. Imediat după declararea stării de urgență cei de la BT Mic au sunat clienții și până la mijlocul lunii aprilie s-au auzit cu fiecare client din cei 11.000 pe care-i au acum.

„Cei care au avut nevoie de amânarea ratelor au primit-o imediat, dacă pe 16 martie încă acordam credite într-un ritm ridicat, pe 17 martie am trecut la primele amânări de rate. Până la implementarea cadrului public de amânare, 1.000 de clienți primiseră deja această facilitate prin BT Mic”, spune Sindile.

Conform datelor BT Mic, între martie și iunie cererea de credite a scăzut semnificativ, aproape de tot. Din iulie, însă, cererea de credite a început să crească, iar ultimele două luni arată aproape la fel ca anul anterior.

„Am vrut să menținem accesul larg și facil celor care au nevoie în această perioadă. Considerăm că este extrem de important să nu facem un pas înapoi de la finanțarea acestor afaceri. Nu am restricționat produsele ca sumă, termene, și am vrut să avem un termen de răspuns de 3-4 zile”, spune Cristina Sindile.

În privința schimbărilor, ea spune că reprezentanții BT Mic alocă mai mult timp discuției cu clientul și evaluează mai larg business-ul, de unde vin, care e impactul pandemiei și cum pot continua.

„Totodată am accelerat colaborarea pe care o avem deja cu Fondul European de Investiții în legătură cu un program de garantare a creditelor pentru afaceri mici, program care implicit facilitează accesul acestora la finanțare”, spune Cristina Sindile.

De ce să cumperi de la un business mic?

Știm că drumul până la supermarket e mai ușor decât să te duci la piață. Sau să comanzi de la un retailer mare poate fi mai lejer sau chiar puțin mai avantajos ca preț, dar în ultima perioadă numeroși români s-au uitat cu atenție la ce produse cumpără și de unde. Din acest motiv, dacă vei cumpăra de la producători români vei susține economia și te vei bucura de produse care sunt de cele mai multe ori mai bune.

Veți descoperi în curând și pe start-up.ro câteva dintre aceste business-uri.

Dar de ce să cumperi de la o afacere mică?

„În primul rând, impactul direct pentru un business mic e considerabil. Cu toate că un kilogram de mere are cam același preț peste tot, valoarea adăugată generată de o astfel de achiziție este complet diferită ca impact. În cazul unui business mic, câteva kilograme de mere în plus în fiecare zi generează o serie de lucruri care pot schimba dinamica afacerii și a persoanelor care se ocupă de ea”, spune Cristina Sindile.

De asemenea, ea menționează, că un avantaj pentru a achiziționa produse de la afaceri noi e că descoperi unicitatea unui produs și treci printr-o experiență nouă.

„De asemenea, impactul pe care-l generăm la nivel de societate e mare prin susținerea afacerilor mici. Aproape de fiecare dată ne oprim la cifre, la contribuția lor la nivel macroeconomic. Însă omitem lucruri mult mai valoroase. În realitate, aici se învață autonomia, reziliența, cum să nu renunțăm și să căutăm soluții. Aici învățăm să fim mai puternici ca indivizi”, explică managerul BT Mic impactul pe care-l poate avea asupra unei afaceri mici cumpărătura ta.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Antreprenorii, migrație obligatorie spre online

Probabil că deja v-am plictisit de câte ori am menționat în articole, în informații despre noi produse, webinarii sau video-uri că trebuie să vă digitalizați afacerile. Mulți antreprenori au descoperit-o de nevoie în această pandemie, iar alții au avut succes mare făcând asta.

„Antreprenorii mici trebuie să aloce mai mult timp promovării și să caute cât mai mult online-ul. Așa vor căpăta o vizibilitate mai bună într-un timp scurt. Oamenii, viitorii clienți, vor să găsească rapid ce caută și să le fie la îndemână achiziția. Ei caută din ce în ce mai mult experiențe noi, nu doar produse sau servicii, iar aici afacerile mici au un avantaj în fața brandurilor mari, dat de unicitatea produsului oferit și de povestea din spatele lui”, povestește Cristina Sindile.

Ea sfătuiește antreprenorii să caute soluții de colaborare unii cu alții, fie pentru promovarea produselor sau a brandurilor. Această colaborare poate rezolva o serie de probleme pe care altfel nu ar fi reușit să le treacă.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Cum se desfășoară „Cumpără de la o afacere mică”

Campania BT Mic a început de săptămâna trecută și se desfășoară deja pe blogul companiei, unde sunt prezentate mici business-uri.

Au fost alese afaceri din domenii diferite, din regiuni cât mai diverse. „Nu ne-am propus să promovăm un anumit domeniu sau produs, ci să aducem cât mai multe afaceri mici, cu oamenii care le-au dat viață. Cei 50 de clienți devin vocea acestor afaceri”, spune Sindile.

„E o inițiativă nouă și pentru noi. Atât ca mesaj, cât și ca manifestare a ei. Startul este dat cu poveștile a 50 de clienți BT Mic, cu intenția de a invita societatea să cunoască mai bine lumea afacerilor mici și să o suțină de acum încolo”, explică managerul BT Mic.

Campania BT Mic e despre solidaritate și obiectivul este să adune consumatori și antreprenori la aceeași masă. „Acțiunea depinde de mobilizarea fiecăruia dintre noi și cât de mult vom cumpăra de la afacerile mici”, spune Cristina Sindile.

3 lucruri: ce ar trebui să facă și ce nu ar trebui să facă antreprenorii mici

Am provocat-o pe Cristina Sindile să ofere și 3 sfaturi antreprenorilor care au business-uri mici, sub formatul de 3 lucruri pe care ar trebui să le facă și 3 lucruri pe care nu ar trebui să le facă.

Ce nu ar trebui să facă:

  1. Nu ar trebui să aștepte: nu ar trebui să continue să facă lucrurile exact la fel ca până în luna martie, sperând ca la un moment dat lucrurile își vor reveni pur și simplu.
  2. Nu ar trebui să nu acorde atenția cuvenită cash flow-ului și gestiuniii lichidității. În astfel de perioade este vital să știm în permanență pe ce resurse ne bazăm și unde le canalizăm.
  3. Nu ar trebui să renunțe. Ci să încerce de fiecare dată să meargă mai departe, chair dacă lucrurile nu ies din prima.

Ce ar trebui să facă:

  1. Să încerce online-ul, marketing-ul online. Este nevoie de vizibilitate pentru a menține un nivel optim de vânzări.
  2. Să se întoarcă spre clienți și să testeze, să-și revalideze produsul și serviciul. Mai au nevoie de produsul sau serviciul meu? În aceeași formă sau doresc o modificare? Dacă-l vor în continuare, cum preferă să ajungă la ei? Canalul de livrare devine un aspect extrem de important în contextul crizei sanitare și trebuie evaluat în consecință.
  3. Să fie autentici. Să aibă un plus de valoare fie în produs, fie în livrare, fie în experiența clientului. Trebuie să-și identifice acel ceva al lor și apoi să vadă cum îl potențează în business și în comunicare.