Inițiativa BT Mic „Cumpără de la o afacere mică” propune să ne gândim altfel când vine vorba de un kilogram de mere sau de pâinea zilnică și să ne întrebăm de unde le cumpărăm și ce opțiuni avem. E o inițiativă de promovare a afacerilor mici, dar și a consumului responsabil, marcată prin prezentarea antreprenorilor pe blogul BT Mic.

Știm că drumul până la supermarket e mai ușor decât să te duci la piață. Sau să comanzi de la un retailer mare poate fi mai lejer sau chiar puțin mai avantajos ca preț, dar în ultima perioadă numeroși români s-au uitat cu atenție la ce produse cumpără și de unde. Din acest motiv, dacă vei cumpăra de la producători români vei susține economia și te vei bucura de produse care sunt de cele mai multe ori mai bune.

Dar de ce să cumperi de la o afacere mică.

„În primul rând, impactul direct pentru un business mic e considerabil. Cu toate că un kilogram de mere are cam același preț peste tot, valoarea adăugată generată de o astfel de achiziție este complet diferită ca impact. În cazul unui business mic, câteva kilograme de mere în plus în fiecare zi generează o serie de lucruri care pot schimba dinamica afacerii și a persoanelor care se ocupă de ea”, spune Cristina Sindile, directoarea BT Mic, într-un interviu pentru start-up.ro.

Iată câteva business-uri mici din campania BT Mic care ne-au atras atenția, povestite chiar de către fondatorii lor

Zuluff - singurul brand românesc de scutece parțial biodegradabile

Fondator - Ana Voicu

  1. „În august 2019 am lansat afacerea – aveam site-ul aproape gata și produsele în depozit. Lucrurile au început să se miște repede - am încheiat un parteneriat cu dm și am reușit să creez o distribuție națională în primele 2 luni de la lansare. În mai puțin de un an, am reușit să aducem produse noi sub umbrela Zuluff, create în ateliere artizanale din România – jucării de dentiție din lemn de tei și hăinuțe simple din materiale organice”.
  2. ”Calitatea produselor noastre s-a făcut rapid remarcată, am încheiat parteneriate și cu BebeTei, elefant.ro și farmaciile Universul Sănătății, ne-am dezvoltat mult și în online: prin site-ul nostru zuluff.ro și prin emag.ro”
  3. ”În perioada stării de urgență am lansat produse noi și am învățat o mulțime de lucruri, de la cum să fac marketing online, să optimizez site-ul sau să fac reclamă cu o grafică mai bună - odată implementate, nu au întârziat să aducă rezultate. Lucrurile și-au revenit din iunie și de atunci afacerea crește într-un ritm care îmi depășește așteptările”
  4. „Pandemia m-a învățat că trebuie să te repliezi rapid, că așteptarea nu aduce rezultate. M-am convins de importanța cash-ului de rezervă în cont, de importanța diversității în portofoliu, a inovării constante și de impactul marketingului corect făcut”.

Gameland - magazinul specializat în jocuri video

  1. „Am fost de mic pasionat de jocurile pe calculator. Însă am tratat această pasiune ca pe un hobby, cu foarte multe ore dedicate”
  2. ”Acum 4 ani, anumite evenimente personale m-au împins la necesitatea de a lucra de acasă, de a avea un program flexibil. Astfel, cu un capital inițial destul de mic, dar cu determinarea de a reuși să pun pe picioare o afacere, am pornit la drum înființând magazinul online Gameland”.
  3. „Am câștigat piața, clienți fideli care ne recomandă și multe, multe review-uri pozitive primite în mediul online ceea ce, într-un final se concretizează în noi clienți”.
  4. ”Ultimele luni au fost foarte provocatoare, necesitând o mare atenție și reactivitate. Am oscilat de la o creștere a cifrei de afaceri în perioada izolării la o scădere bruscă în perioada imediat următoare. Scăderea a fost oprită prin diverse măsuri, de la accesarea de noi piețe de desfacere, până la investiții în noi categorii de produse. Ca antreprenor, consider că trebuie să fiu pro-activ, mereu atent și gata de adaptare”

Las Căpșuni - produsele cu gust românesc

Fondator - Ștefan Deiu

  1. „După o viață de muncă în distribuția anvelopelor, cu presiunea vânzărilor și a targetelor, am început să-mi doresc foarte tare să fac ceva pentru mine și familia mea, să muncesc pentru mine. Pentru că deja ne ridicasem o casă în Fierbinți, am decis să lucrăm pământul – aici este prima absurditate pentru că până în vara anului 2018 când am început, nu suportăm praful, dar să lucrez EU pământul…”
  2. „La 6 luni de la începerea activității, fără să avem încă vreo producție, am înregistrat o prima pagubă, un solar distrus de vânt. L-am refăcut și am mers mai departe, dar după alte 3 luni am suferit o nouă pagubă de 40.000 de lei, de dată această solarul fiind distrus iremediabil”.
  3. „Am reușit să facem distribuția căpșunilor noastre prin rețeaua Mega Image și de anul acesta suntem onorați să facem parte din programul “ Gusturi Românești “. Vreau să îți spun că pentru a intră în acest program am fost supuși și suntem constant supuși unor controale drastice din punct de vedere al sănătății alimentare, astfel încât calitatea fructelor noastre este mult peste media produselor similare de pe piață. Iar această calitate, o regăsești în gustul acela de căpșună adevărată”
    „Avem 30% din suprafață cultivată în sistem protejat, ceea ce înseamnă că avem o producție timpurie, iar la acest avantaj se adaugă faptul că fructele de căpșuni sunt primele fructe românești care apar pe piață. Din fericire, criză sanitară pe care o trăim a impactat foarte puțîn prețul și cantitatea vândută în acest an”

Alphahead - echipamente moto pentru siguranță

Fondatori - Vishal Narender și Georgeta Brehoi

  1. „Eu, Vishal, sunt originar din India, unde mersul pe motocicletă este mai mult decât un hobby, ajungând să marcheze trecerea unui băiat de la copil la adult”
  2. ”Aș putea spune că pe întreg globul, că multe alte lucruri, pasiunea pentru motociclete a evoluat de la mersul simplu la o plimbare la un stil de viață, fie că vorbim de mersul zilnic către muncă și acasă, fie că vorbim despre călătorii către destinațiile turistice preferate. Iar motociclistul din ziua de azi este mai bine informat și pune mult preț pe accesoriile și echipamentul utilizat că parte integrată a unei călătorii plăcute și sigure”
  3. „După ce m-am mutat în România în 2016, am realizat că nu există nici un brand românesc care să producă astfel de echipamente”
  4. ”A luat naștere în 2018 marca și firma Alphahead. Acest lucru a fost posibil cu ajutorul asociaței mele, Georgeta, care a contribuit la finanțarea începerii acestei afaceri”.
  5. „Designul modelelor aparține mărcii Alphahead și ne asigurăm că folosim materiale de calitate în procesul de producție. Apoi, clientul trebuie să se simtă special când vine să cumpere de la noi, să aibă o experiență care să îl facă să revină nu numai datorită calității produselor dar și pentru interacțiunea cu noi. Clienții noștri apreciază serviciul nostru de consultanță înainte de vânzare și după achiziționarea produselor. Până la urmă un client fericit aduce alți 10 clienți”.

Mic Pitic - haine pentru copii produse în România

Fondator - Liliana Nigai

  1. „Brandul Mic Pitic este un nou început de poveste după mai bine de 15 ani frumoși în asociere sub brandul Piticot, atunci când am ajuns la concluzia că îmi doresc o afacere în care să fiu asociat unic”.
  2. ”Chiar dacă sectorul de producție în România nu este ușor și mai ales în industria confecțiilor, atunci când produsul finit bucură un copil sau o mămică, eu cred că merită efortul. În urmă cu 18 ani pe piață din România nu există că și produs fabricat la scară largă căciuliță pentru copii”.
  3. „Producem mai multe tipuri de confecții pentru copii, dar produsul majoritar este reprezentat de articolele de acoperit capul copiilor în oricare din cele patru anotimpuri: primăvară - căciulițe, fesuri, sepcute, bentițe; vara - pălăriuțe, bandane, baticute; toamna - căciulițe căptușite; iarnă - căciuli, fulare, cagule. Toate produsele noastre sunt 100% fabricate în România”.
  4. ”Avem și desfacere en-detail prin cele două magazine on-line: magazinmicpitic.ro și parteneri pe platforma eMAG marketplace”.
    „În plus, pandemia a afectat cam toate sectoarele economice. De exemplu, închiderea școlilor și a grădinițelor a impactat direct producția confecțiilor pentru copii. Pentru ce să mai cumperi căciulițe dacă nu scoți copilul din casă? Majoritatea clienților noștri au avut magazinele închise, orice complex comercial a fost închis deci vânzarea a fost zero. A fost perioada cu o mare panică și incertitudine, dar am încercat să ne adaptăm situației”.