Experiența Patriciei cu muzica și partea culturală a business-ului vine ca o urmare a istoricului ei și a mediului în care s-a format: ”încă din timpul copilăriei și adolescenței, am făcut parte dintr-un cor, am jucat în piese de teatru, am prezentat diverse evenimente, am făcut dansuri, am câstigat premii pentru scenariu și proză.”

Odată intrată în lumea academică, Patricia a primit și uneltele necesare, strategie și viziune analitică, pentru a pune în practică pasiunile mai vechi din copilărie.

Showberry, startup din industria entertainment-ului, a luat naștere acum 8 ani, cu fonduri europene de 25.000 de euro, când Patricia Butucel avea 24 de ani. Membru AROC, Showberry este unul dintre principalii promotori de evenimente din Nord Estul României, reprezentând un motor regional al promovării artiștilor de muzică underground, rock, clasică sau jazz.

Compania sub egida căreia a organizat diverse festivaluri a venit ca un răspuns firesc la cele 2 direcții pe care Patricia le avea disponibile după etapa academică:

”În 2015, eram la finalul celor două mastere și mă confruntam cu o dilemă existențială cu privire la ce vreau să fac. Am fost selectată și trebuia să semnez contractul. Îmi amintesc că primul gând care mi-a trecut prin minte a fost: destin sau hazard? Această decizie a marcat un punct de cotitură în cariera și viața mea - decizia de a rămâne în țară și de a construi aici.”

În acest proces, Patricia și-a setat ca obiectiv major ca în următorii ani să organizeze un festival, iar prin fondarea Showberry a reușit să facă saltul de la mediul academic la antreprenoriat, de la dorință la realitate.

Sub sloganul ”Te dăm în spectacol”, Showberry a început cu evenimente mici, nișate, care adunau comunitatea artistică din Iași și aduceau un suflu nou orașului.

”Ne-a plăcut mereu să combinăm artele vizuale cu muzica și experiențele oferite publicului. Am vrut să fie ceva aparte pentru cei care intrau în contact cu noi, ceva memorabil, să îi inspire și să se bucure de evenimente de calitate.”

Printre activitățile Showberry se numără și organizarea de concerte, colaborări cu alți promotori care aduceau evenimente în Iași și parteneriate la nivel național.

În 2016, Patricia își pierde mentorul, pe creativul Ioan Dan Niculescu, cunoscut drept Roca, care o ajutase în procesul de branding și de găsire a căii antreprenoriale.

”Când Roca a suferit accidentul, am crezut că nu pot continua fără stâlpul care îmi oferise curajul de care aveam nevoie să fac ca lucrurile să se întâmple. Astfel, a luat naștere Rocanotherworld, un festival caritabil de muzică în memoria sa, care, de la o ediție la alta, a crescut și a adunat din ce în ce mai mulți oameni.”

Primii ani ai startup-ului au reprezentat o perioadă excelentă pentru învățarea dinamicii acestui domeniu și înțelegerea industriilor cu care colabora. A trecut de la Întreprindere Individuală la SRL, apoi la deschiderea propriului sediu, angajarea de personal, dezvoltarea logistică și realizarea de proiecte tot mai ample.

Apoi, în 2020, Patricia și echipa organizează Classix, un festival de muzică clasică care a contribuit la consolidarea imaginii Showberry ca promotor în regiunea de Nord-Est a țării.

O scenă altfel pentru evenimente

Showberry a apărut într-un moment în care piața evenimentelor era în schimbare. Aici, Patricia aduce ca argumente ale succesului atât sincronicitatea, cât și un dram de noroc.

”La vremea respectivă, evenimentele independente și proiectele diferite începeau să se dezvolte, iar festivalurile căpătau contur. În Iași, inițiativele private erau destul de rare sau nu reușeau să aibă un impact major. Deși a reprezentat o oportunitate majoră, a venit și cu provocări pe măsură. Din cauza lipsei dezvoltării acestui segment, furnizorii de echipamente erau puțini și costisitori, oamenii din PR erau adesea priviți ca hostesse, sponsorii nu vedeau beneficii în implicarea în evenimente, publicul nu înțelegea de ce ar trebui să plătească un bilet, fiind obișnuit cu accesul gratuit al evenimentelor organizate de instituțiile publice, voluntariatul nu era înțeles și lista poate continua în toate direcțiile posibile.”

Într-un astfel de context, Patricia vorbește și de o maturizare foarte rapidă a business-ului, dar și de pionierat în multe aspecte ale industriei culturale.

Cu ce s-au diferit evenimentele de la Iași față de cele care prindeau contur în plan național?

Rocanotherworld are o componentă puternică de voluntariat în ADN-ul festivalului. A fost un festival creat cu ajutorul comunității, prima ediție din 2016 fiind realizată în doar 3 zile și adunând peste 2000 de participanți.

”De la acea dată, festivalul a crescut an de an, ajungând la 40.000 de participanți în toate zilele festivalului în 2019. Însă consider că magia nu stă în aceste numere, ci în faptul că toate edițiile organizate până atunci au fost în regim de voluntariat, iar trupele au concertat probono și ele. Și nu au fost puține, ajungând la peste 80 de artiști locali, naționali și internaționali care au împărtășit viziunea noastră.”

Mai mult, edițiile acestui festival au acoperit și cauze diversificate, de la ajutor pentru artiști, la sprijinirea animalelor fără adăpost, a cauzelor sociale, medicale, educaționale și de mediu.

”De exemplu, în timpul pandemiei, ne-am concentrat energia asupra sprijinirii sistemului medical și a familiilor nevoiașe fără un loc de muncă stabil. În perioada conflictului din Ucraina, am direcționat eforturile către ajutorarea comunităților de ucraineni, atât în țară, cât și în afara ei.”

Un alt festival din portofoliul Showberry este și Classix, care a adus intersecțiile mai multor manifestări artistice. Classix a găzduit și primul concert care a inclus proiecții într-o biserică activă, în Catedrala Romano-Catolică din Iași. Alegerea locațiilor neconvenționale este parte din strategia organizatorilor de a atrage tinerii către lumea muzicii clasice.

Prin acest festival, Patricia spune că a reușit să creeze un adevărat portal între lumi, aducând împreună artiști români și internaționali, atât cei consacrați, cât și cei aflați la început de drum, alături de specialiști din industrie, fiind un tribut adus muzicii clasice savurate într-un cadru inedit și captivant.

Classix a ajuns la a cincea ediție, care pe lângă muzică, conține și activități educative, cum ar fi ateliere, mastercalss-uri, burse, conferințe și discuții cu artiști și experți, din dorința de a înțelege cât mai bine muzica clasică și de a oferi acces la această lume, fără bariere de preț, cultură și accesibilitate.

Industria culturală vine și cu niște bariere financiare. Festivalurile nu se pot sprijini doar din vânzarea de bilete, care nu acoperă întotdeauna costurile majore ale unui astfel de eveniment.

Aici parteneriatele cu mediul privat, dar și cele cu instituțiile publice vin ca o completarea firească pentru a putea organiza și desfășura astfel de evenimente, o triadă vitală în ceea ce înseamnă organizarea unor evenimente de nișă.

Vest versus Nord-Est

Dacă ar fi să ne uităm la polii țării, vedem și abordări diferite în organizarea evenimentelor. În anii în care Roxana construia cele 2 mari evenimente la Iași, la Cluj se desfășurau evenimente monstru cum ar fi Untold și Electric Castle. Am vrut să știm cum vede Patricia diferențele de zonă și de abordare pe zona de evenimente din țară:

”Dacă analizăm cele două zone, este evidentă o deosebire în abordare, care, din fericire, începe să se echilibreze treptat. Diferențele au la bază influența vecinilor și infrastructura specifică fiecărei regiuni. Cei din vest au fost mereu mai aproape de influența europeană, în timp ce în est există o nuanță diferită în atmosferă.

Totodată, lucrurile evoluează iar consumul cultural crește. La nivel de Iași, prezența multinaționalelor de IT a atras și creșterea economică semnificativă în zonă. Am simțit și noi acest aspect și am observat evoluția comportamentului publicului ieșean, care dorește să iasă, să participe, să sprijine. Oamenii au devenit mai selectivi și cu așteptări ridicate în ceea ce privește calitatea evenimentelor. Iar pe noi ne bucură acest fapt. În trecut, era mult mai dificil să aduci oamenii la evenimente și să îi convingi să cumpere bilete. Mai ales dacă nu aveau termen de comparație.

Însă referitor la scena festivalurilor din Nord-Est, cred cu tărie că există un potențial de dezvoltare. Totuși, au existat multe inițiative interesante care, din păcate, nu au primit sprijinul necesar la nivel local. Aici cred că este loc de îmbunătățire.

”De asemenea, e necesară și creșterea interesului celor din afara orașului de a participa la evenimentele din Iași. Și nu o spun din perspectiva faptului că m-am născut aici, ci din convingerea că acest oraș merită să fie descoperit și vizitat, fiind o destinație atractivă a României, la fel ca toată regiunea de Nord Est a României.”


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.