Smart Future a fost un eveniment online organizat de start-up.ro, cu sprijinul ARGGO Consulting, Telekom și Raiffeisen Bank, în care am încercat să aducem în prezent viitorul și avansul tehnologiei. Cu ajutorul specialiștilor am explicat concepte ce pot părea abstracte sau dificile și ne-am uitat la România de peste câțiva ani.

În panelul 4, Octavian Palade (Content Strategy Manager InternetCorp și jurnalist start-up.ro), a discutat cu Mihai Cepoi (CEO Jobful), Alex Mălureanu (CMO Ascendia) și Alexandru Holicov (CEO Adservio) despre modul în care trebuie să ne pregătim pentru joburile viitorului, educația digitalizată, dar și modurile prin care facem training în companii.

În primul panel s-a discutat despre digitalizarea și transformarea digitală a afacerilor, în panelul 3 s-a dezbătut tematica sustenabilității în business, iar în panelul 2 am discutat despre agricultura viitorului.

Urmărește evenimentul complet pe platforma IC Events dacă nu l-ai urmărit live.

În ultimii doi ani companiile au investit enorm în digitalizare, metode noi de recrutare și adaptare la momentul actual. Despre viitorul acestora s-a discutat în panelul 4 la Smart Future cu Mihai Cepoi, CEO al Jobful, platformă care ajută firmele să recruteze mai eficient. Digitalizarea a permis îmbunătățirea companiilor din România, dar și oportunitatea ca oamenii să se angajeze oriunde în lume.

Pandemia aduce munca de peste tot și companii străine în România

„Faptul este că România a devenit mai digitală pentru că nu a avut de ales, la orice nivel. Văd asta ca pe o luptă între generații. Noile generații abia așteptau tehnologia. Cred că-n momentul de față am fost nevoiți să învățăm mai mult ce înseamnă digital. E un subiect la care mă uit, văd ca un tren care tot pleacă și de fiecare dată când o organizație se mai îmbarcă, trenul se mută la următoarea destinație. Un efect mult mai mare ce înseamnă globalizare: profesioniști aleg să lucreze pentru companii din afară, să lucrezi de acasă pentru oricine nu pentru companii din România”, a spus Mihai Cepoi.

„O să vedem mai multe companii din SUA care deschid un sediu aici și o să angajeze talente IT din România. În momentul de față este avantajos pentru profesioniști și un risc mare pentru organizații”, explică Cepoi.

El crede că valul este abia la început, piesele de domino abia s-au pus în mișcare. „Vom vedea mai multe persoane care vor lucra freelancing, care lucrează la companii din lumea vestică, în economii mai puternice și care pune la risc organizații locale”, spune Cepoi.

Marea demisie și transformarea pieței muncii

„Există un nivel de reticență la schimbare la nivel de organizație. Unele organizații inovează alături de noi, alte organizații sunt obișnuite cu anumite procese, cu anumiți metrici. Ce este evident este că procesele actuale nu mai sunt actuale: retenții scăzute, marea demisie, în contextul ăsta există deschidere de a afla cum se pot face lucrurile altfel”, a spus Cepoi.

Conform acestuia, procesul de recrutare durează minimum 3 luni la organizațiile românești sau 6-7 luni la organizațiile din afara țării.

E nevoie ca România să atragă talente din străinătate

„Se vorbește peste tot despre ce înseamnă automatizare și câte joburi se vor pierde. Se vorbește despre globalizare, la angajat la freelance, la antreprenor. Discuțiile despre startup-uri sunt discuții în creștere, fonduri de investiții mai multe. Lumea se schimbă în jurul nostru, nu-mi e clar cât de bine înțeleg asta și reprezentanții organizațiilor”, a explicat Cepoi.

El menționează de faptul că nu există o legislație bună pentru a aduce angajați din afara UE. Portugalia și Spania au legislație care le permite să atragă ușor forță de muncă din India, Pakistan sau Orientul Mijlociu, așa că România trebuie să se uite cum să atragă talent extern.

„Oamenii nu mai iau decizii doar din speța financiară, dar mai sumt alte lucruri: alinierea organizației, cât învață, ce proiecte au. A înțelege această complexitate poate să însemne o retenție mai mare local și în organizații”, spune Cepoi.

El spune că a renunțat să mai aibă speranțe de la sistemul educațional, dar ar trebui să se învețe mai multe limbi străine, mai mult IT, mai mult marketing pentru a forma specialiști gata pentru piața muncii.