Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 14 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!


În primul rând, mi se par scumpe biletele? La prima vedere nu, dar există câteva nuanțe importante aici. În primul rând, frecvența la care sosesc metrourile sau autobuzele nu e cea necesară, iar în cazul autobuzelor problema e că nu știi cu precizie când sosesc în stație pentru a putea să-și faci un traseu.

De asemenea, faptul că autobuzele nu au un traseu dedicat în mare parte din oraș le face lente, ceea ce înseamnă că vei călători destul de mult timp cu ele și nu sunt eficiente. Despre aer condiționat, e cu dus și întors. Unele au, unele nu au. Problema transportului public din punctul meu de vedere este lipsa de precizie, faptul că nu știi mereu ce primești.

Un oraș cu transport bun e un oraș atractiv pentru expați

De ce contează pentru noi transportul public? Dacă vrem să transformăm Bucureștiul într-un hub al antreprenoriatului, dacă vrem să atragem expați și nomazi digitali, nu ne putem lăuda doar cu viteza la internet. Eu personal aș da viteza mea la internet pentru suferința aceea numită viteză de transfer de la Berlin ca să trăiesc în acel oraș. Transportul public este inima orașului, iar ea suferă și din acest motiv e destul de greu să spui de calitatea vieții aici.

Un ultim argument pentru ceea ce spuneam mai sus legat de transportul public e că în continuare mersul cu mașina nu este descurajat în București și marile orașe. Nu există taxă de centru, taxă pentru mașinile poluante dedicată în oraș și deși parcările sunt plătite, nu prea se face enforcement.

Așa că azi vreau să vă povestesc despre modul în care îmi optimizez eu transportul și de ce cred că micromobilitatea e domeniul prezentului și viitorului. Așadar, hai cu mine într-o mică incursiune în oraș.

Sunt posesor de mașină așa că sufăr de păcatul de a o folosi de prea multe ori, voi recunoaște. În zona mea metroul e destul de departe, iar autobuzul vine la aproximativ o oră. Așadar, multe dintre deplasările mele le fac cu mașina, dar încerc să-mi optimizez viața.

Am avut o trotinetă electrică proprietate personală, dar faptul că am făcut două pene în 2 săptămâni m-a dat în spate și mi-a fost mult prea lene să o tot repar, așa că am vândut-o. Am și o bicicletă, dar o folosesc mai mult pentru sport, nu pentru deplasări prin oraș.

Cum îți optimizezi viața într-un oraș aglomerat prin mijloace alternative de transport

Trotineta electrică de închiriat e sfântă pe distanțe mici. Nu de puține ori parchez mașina mai departe de muncă, într-un loc unde e liber, unde nu trec multe alte automobile și iau o trotinetă electrică. Folosesc Lime, Bolt sau Splash, iar când vreau să le îmbin folosesc aplicația Urban Air, care le combină pe toate la un loc. Trotineta nu o mai folosesc pentru distanțe foarte mari, deși am făcut și asta.

Când am nevoie să ies în oraș sau să mă deplasez fără mașina personală, mă duc spre Uber, Bolt, taximetrie, dar nu sunt neapărat fanul stilului ăstuia de deplasare în ultima vreme pentru că orașul e foarte aglomerat din nou. Dar dacă nu există soluții, fac și asta.

Uneori mai fac un lucru, însă. Plec de acasă cu mașina și o las într-o zonă unde au acoperire trotinetele electrice sau scuterele electrice de închiriat de la Blinkee. Acestea se pot rezerva din aplicație și poți conduce dacă ai carnet de A sau de B, orice categorie. Știu, vei zice că nu știi să mergi pe scuter. Ceea ce e adevărat, trebuie să ai o minimă experiență cu ele, trebuie să fi mers măcar pe trotinete înainte ca să ai echilibru. Acest articol a apărut inițial ca Nota Redacției în newsletter-ul start-up.ro din data de 13 iulie. Abonează-te și tu pentru a primi zilnic cele mai noi știri, cele mai bune sfaturi!Dar uneori parchez mașina și iau un scuter unde am treabă. De multe ori drumuri de 30-40 de minute cu mașina sau 30 de minute cu metroul se duc în 20 de minute cu scuterul electric. E limitat la 45 de kilometri pe oră, deci nu ai cum să te deplasezi mult prea rapid, are trei trepte de viteză ca să nu pornești prea brusc de pe loc și te strecori superb prin trafic.

Săptămâna trecută, de exemplu, mă duceam să-mi ridic un pașaport. Dar trebuia să ajung destul de departe. Am luat scuterul și dus am fost, mult mai rapid și mai calm decât în mașină. Plus că simți altfel orașul.

Iar dacă vreau să-mi las mașina acasă sau dacă ai o familie și împarți mașina, mai sunt și cele pe care le închiriezi din aplicație ca să le conduci, Citylink sau Pony. Cu ele poți să te duci prin oraș unde ai treabă sau să ridici ceva de la Ikea, să zicem, și în mașina ta nu încape nimic. Sunt o soluție și pentru cei care merg rar cu mașina, așa că nu investesc în una personală.

Toate aceste elemente - metrou, autobuz, trotinetă, scuter, mașină de închiriat și mașină personală, în combinație, sunt modalitatea mea prin care fac orașul mai ușor de suportat. Îmi optimizez timpii și uneori cheltuielile. Prefer să dau 10 lei pe o cursă cu scuterul decât 5 lei cu mașina și mulți nervi.

Așadar, din punctul meu de vedere, viitorul în orașe este al acestei mobilități. Am zis săptămâna trecută că proprietatea asupra mașinii e un lucru al trecutului și insist pe asta. Dacă am ieși din mașina personală și ne-am da seama că sunt și alte modalități de deplasare, atunci am face orașul mai bun.

Iar din partea autorităților și antreprenorilor eu aștept să susțină astfel de măsuri. Pentru că Bucureștiul e printre ultimele locuri la calitatea vieții din Europa. Și mult-lăudatul Cluj nu e foarte departe, pentru că a devenit foarte aglomerat în ultima vreme.

Pentru transformarea României cu adevărat într-un hub care să atragă antreprenori, avem nevoie de orașe prietenoase și nu de clișee. Și promit că voi vota primul primar care spune că va scoate mașinile din centru. Voi vota cu sufletul împăcat chiar dacă folosesc mașina des.

Povestește-te și tu ce metode alternative de transport ai pentru a face orașul mai plăcut.