Dacă la început merge să ia în calcul finanțarea din propriile fonduri, banii de la familie sau prieteni, pe măsură ce își dezvoltă business-ul are nevoie de sume tot mai mari pentru a susține activitatea și a putea scala.

Dacă nu își dorește să aplice pentru fonduri europene (sau afacerea sa nu se pretează pentru acest gen de finanțare) sau pentru unul dintre programele de finanțare oferite de stat (numele de pe buzele tuturor, anul trecut, a fost Start-Up Nation, însă programul a tot suferit amânări în implementarea efectivă), ar putea apela la un credit bancar. Acesta, însă, este destul de dificil de accesat dacă ești la început de drum în afaceri, pentru că nu ai venituri sau bunuri, deci, nu ai ce să pui pe masa creditorilor.

Investitori de tip angel - câți bani poți lua de la ei

O variantă ar fi să găsești investitori, fie ei de tip angel (persoane care dispun de bani pe care doresc să-i investească în startup-uri) sau fonduri de investiții (venture capital). În schimbul banilor, le poți oferi equity – acțiuni în cadrul startup-ului tău. Găsiți aici o definiție a acestui termen.

”În România este destul de greu să strângi mai mult de 200.000 de euro de la angel investors”, spune Dan Mihăescu, investitor și partener în cadrul programului Founder Institute Bucharest.

Acesta precizează faptul că, în acest moment, în România activează în jur de 50 de investitori de tip angel, cu finanțări ce variază între 10.000 de euro și 200.000 de euro. ”Cei mai mulți investesc în parteneriat în momentul în care găsesc un proiect care îi atrage”, mai spune Dan.

Din experiența sa, grupul de angel investors vede între 120 și 200 de startup-uri anual, și decide să investească în cel mult 2-3 startup-uri pe care le consideră că pot aduce profit.

Ce își doresc investitorii

Pentru că da, în afara faptului că își doresc să nu piardă banii investiți, investitorii – și mai ales cei de venture capital – vizează să-și tripleze, măcar, suma cu care au finanțat un startup.

”Investitorii vizează un return de 3X până la 16X în decurs de 2-5 ani. Ca investitor, îți petreci până la 7 ani în relația cu un startup, iar dacă acesta dă greș ai foarte multe de pierdut”, completează Dan Mihăescu.

În același timp, investitorii doresc ca startup-ul pe care hotărăsc să-l finanțeze să aibă o echipă în care să aibă încredere. ”Investitorul vrea să vadă că știți ce faceți ca și fondatori, că sunteți dispuși să ascultați sfaturi, știți să cereți ajutor, dar să nu o faceți în fiecare zi: atunci își va pune niște semne de întrebare privind competența voastră”, a adăugat Dan.

Ce vei face cu banii?

Una dintre primele întrebări pe care vi le va pune un investitor este următoarea: ”ce nevoie de bani aveți și ce veți face cu ei?”. Iar pentru a se asigura că banii săi sunt în siguranță și vă veți face treaba, va dori să fie în board-ul companiei și va pune pe masă o serie de termeni și condiții.

”Din păcate, o parte din antreprenorii români au viziune foarte șmecherească când vine vorba despre modul în care fac afaceri, iar mulți finanțatori s-au fript atunci când au decis să susțină financiar un startup”, afirmă Peter Barta, un cunoscut investitor local și cofondator al programului din România al Founder Institute.

Greșelile antreprenorilor care caută finanțare

În opinia acestuia, una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac antreprenorii de la noi, și nu numai, este că fac din ridicarea unei investiții un obiectiv principal al întâlnirii cu un investitor. ”Scopul e să obții o întâlnire suplimentară cu investitorul iar acolo îi poți povesti, pe larg, despre ceea ce faci”, spune Peter.

Sfatul său și al lui Dan: participă la cât mai multe întâlniri ale comunității de antreprenori și pregătește un elevator pitch (de 30 de secunde) pentru investitorii pe care îi găsești acolo. ”Trebuie să fii încrezător în ceea ce povestești, pentru că scopul tău e să-i trezești interesul pentru a avea cu el o întâlnire de follow-up în care să detaliezi povestea startup-ului tău și de ce ai nevoie de finanțare”, completează Dan Mihăescu.

Un alt lucru pe care ar fi bine să-l faci, în cazul în care timpul nu îți permite să te ocupă personal, e să ai un om în echipă care să participe la evenimente unde vin și investitori. ”Înainte de a-i propune investitorului să-ți dea bani trebuie să-l observi, să-i studiezi interesele, să afli dacă este omul potrivit care te poate ajuta”, mai spune Peter Barta.