Beez este o aplicație centrată în jurul conceptului de cashback - atunci când achiziționezi ceva prin platformă, un procent din suma cheltuită se întoarce în contul tău și poți folosi banii pentru a cumpăra alte produse sau pentru diverse beneficii. Am stat de vorbă cu Lucian Cramba, cofondator Beez, pentru a afla cum (sau, mai bine zis, dacă) a fost afectat startupul de pandemie, despre parteneriatele cu retailerii clasici, despre digitalizare și evoluție.

Tehnolgie pentru oricine cumpără online

”Noi, la Beez, vorbim des despre evoluție, dar o punem mereu în paralel cu adaptarea sau reinventarea pentru nevoile actuale ale userilor”, începe Cramba. ”Evolutiv, Beez a început ca o platformă de cashback. Am creat o soluție intermediară de plată a produselor online de la magazinele partenere, cu beneficiul banilor înapoi pentru orice comandă. Am pornit de la ideea că serviciul nostru se adresează aproape oricui, dar mai specific celor care au acces la internet, sunt obișnuiți cu online-ul și vor să facă cel mai bun deal la cumpărăturile online. Între timp, ne-am dat seama că nu ne adresăm oricui, așa că, odată conturate tipurile de utilizatori recurenți, am evoluat la următoarele etape.”

Așa au apărut funcționalități precum Sweet Deals (adică posibilitatea utilizatorilor recurenți de a fi recompensați pentru folosirea repetată a aplicației prin oferirea de discounturi semnificative la produse relevante), dar și Beez Pay (opțiunea de a plăti un produs abia la o perioadă de timp după ce a fost cumpărat). ”(n.red. - Beez Pay) a venit din nevoia utilizatorilor noștri de a se simți în siguranță cumpărând online și de a plăti doar după o perioadă de timp produsele”.

Echipa Beez a profitat că există un mare gol pe piața de ecommerce din acest punct de vedere: ”odată cumpărat un produs pe care ulterior vrei să îl returnezi, procesul de retur implică timp și bani blocați până la soluționarea lui”

Practic, utilizatorii au posibilitatea de a alege ca Beez să acopere costul unui produs, urmând ca ei să îl achite în patru rate egale, fără dobândă timp de 45 de zile. Pe lângă asta, Beez se ocupă și de ”birocrația” retururilor, pentru ca utilizatorul să aibă un stres mai puțin.

”Am creat, odată cu luna martie, o extensie în aplicație: Food Marketplace Beez, unde reunim producători și distribuitori locali, cu produse de băcănie diverse, cu prețuri de producător. Astfel, am păstrat componenta inițială, de cashback, iar acum oferim posibilitatea de a ajunge direct prin Beez la producători locali, care livrează gratuit produse de băcănie cu beneficiul banilor înapoi”

Donații din cashback și marketplace pentru mâncare

Pandemia a stârnit un val de solidaritate nemaivăzut până acum pe toate sectoarele. Urmărind îndeaproape comportamentele și sugestiile utilizatorilor, cei de la Beez au decis să ofere posibilitatea de a transforma banii veniți înapoi după fiecare achiziție în donații.

”Noi zicem că e cel mai echitabil fel de a dona: user-ul cumpără online, primește de la noi o sumă de bani înapoi, iar suma respectivă o poate direcționa către cauzele listate în aplicație, simplu și rapid”, explică cofondatorul Beez.

Pandemia a prins startupul în mijlocul unor planuri de dezvoltare - echipa voia să urmeze alte direcții, dar a ajuns să facă cu totul altceva. Agilitatea și abilitatea de a te ralia rapid și de a te adapta la condiții noi sunt factori cheie pentru succesul unui startup, iar cei de la Beez au aceste atribute în ADN. Așa a luat naștere, în plină pandemie, Food Markeplace Beez.

”Am creat, odată cu luna martie, o extensie în aplicație: Food Marketplace Beez, unde reunim producători și distribuitori locali, cu produse de băcănie diverse, cu prețuri de producător. Astfel, am păstrat componenta inițială, de cashback, iar acum oferim posibilitatea de a ajunge direct prin Beez la producători locali, care livrează gratuit produse de băcănie cu beneficiul banilor înapoi”, prezintă Cramba.

Platforma de Food Marketplace a fost creată în câteva săptămâni, iar Beez a reușit să încheie parteneriate cu peste 100 de producători și distribuitori locali. Această dezvoltare le-a adus și noi utilizatori, lucru de așteptat, având în vedere că în timpul stării de urgență cu toții am căutat alternative cât mai sigure pentru a ne aproviziona cu alimente și nu numai. ”Am văzut o creștere a interesului și în zona de food, așa că vom continua să dezvoltăm și parteneriatele din zona asta și după încheierea pandemiei, iar în perioada următoare ne concentrăm pe îmbunătățirea serviciului, dar și creșterea numărului de parteneri overall, din toate industriile listate în e-commerce( fashion, beauty, it& c, travel, health)”, detaliază Cramba.

Pentru Beez, evoluția înseamnă ”ramificare și soluționarea rapidă a celor mai mari nevoi pe care le găsim la clienți, raportate la cumpărăturile online și nevoia de a face cea mai bună afacere atunci când comandă online”.

O astfel de transformare neplanificată vine cu o serie de complicații, pe care cei de la Beez le-au depășit rapid. Am vrut să aflu de la Cramba care au fost cele mai dificile momente ale startupului până acum.

”Cred că, deși cele mai provocatoare, schimbările în sine au fost și cele mai grele. Vorbesc acum despre schimbările de direcție ale aplicației. Pentru că ele au venit mereu cu reconfigurarea produsului nișat pe o categorie de useri, pe nevoi specifice și punctuale, cu aceleași resurse interne. Greutatea a venit pentru noi în prima etapă a schimbării, dar felul în care ne raportăm mereu la schimbare face să găsim suficiente variante prin care să eliminăm «greul» și să fim concentrați pe rezultat, alergând foarte repede în direcția lui”, a explicat cofondatorul.

”Nu ne-am poziționat, până la pandemie, ca traineri sau deschizători de drumuri în suportul oferit față de parteneri cu produse foarte bune, dar fără experiență în online. Dar, odată cu listarea producătorilor locali, am fost bucuroși să contribuim, pe lângă listarea în sine a partenerului în aplicație, și la cizelarea prezentării produselor, sau chiar a reconfigurării unor seturi de produse, în funcție de partener.”

Beez îi ajută pe producătorii locali să se digitalizeze

Orice business care vrea să devină partener al Beez și să-și listeze produsele în platformă trece prin câțiva pași. Pentru început, Lucian Cramba sau Vasile Tamaș poartă o discuție cu potențialul partener pentru a afla care sunt interesele și nevoile acestuia - să își crească vânzările, să aibă conversii mai bune etc. Apoi sunt stabilite condițiile de listare în aplicație.

”Avem o grilă standard de la care pornim, dar suntem flexibili în funcție de ce îi putem oferi partenerului. Iar în funcție de detaliile tehnice necesare, sau pe care le pot furniza partenerii, timpul de afișare în platformă de la prima conversație poate fi de la câteva zile la 1-3 săptămâni”, explică cofondatorul Beez.

Odată cu debutul pandemiei pe plan local și cu creșterea interesului față de comercializarea online a produselor, a crescut și numărul partenerilor care aveau nevoie de o îndrumare mai aplicată în zona digitală. Astfel, membrii echipei Beez au devenit un fel de traineri pentru unii parteneri.

”Nu ne-am poziționat, până la pandemie, ca traineri sau deschizători de drumuri în suportul oferit față de parteneri cu produse foarte bune, dar fără experiență în online. Dar, odată cu listarea producătorilor locali, am fost bucuroși să contribuim, pe lângă listarea în sine a partenerului în aplicație, și la cizelarea prezentării produselor, sau chiar a reconfigurării unor seturi de produse, în funcție de partener. Și de multe ori s-a întâmplat ca partenerul să fie un foarte bun producător, iar noi să venim cu ajutorul tehnic, sau cel pe care îl oferă produsul, marketing-ul sugerat etc. Nu ne împiedică lipsa de cunoștințe digitale a unui partener să începem colaborarea, și ne provocăm să îi găsim cadrul cel mai flatant pentru el și produsele lui de listare în aplicație”, spune Cramba.

Au existat, evident, și unele situații comice provocate de noul val de comercianți care fac primul pas în online. ”Am avut inclusiv de «train-uit» parteneri despre cum să verifice comenzile în aplicație, în timp ce ei aveau probleme în producție - animale dispărute din curte, sau alte situații «domestice» amuzante”, își amintește antreprenorul.

Dar Cramba îi încurajează pe toți cei care nu au făcut încă trecerea spre online. ”Sfatul e să înceapă. De la nivelul la care sunt, cu cunoștințele pe care le au, dar dacă au determinare, pe parcurs găsesc resursele. Nu știi cât nu știi până nu te apuci efectiv de muncă și vor veni constant necunoscute, asta nu înseamnă că nu găsești pe drum resursele, oamenii, cunoștințele de care ai nevoie să treci peste”

În următoarea perioadă, pe lângă dezvoltarea marketplace-ului, echipa Beez vrea să dezvolte mai departe și funcționalitatea Beez Pay. Se pregătește chiar și migrarea acestei funcționalități în mediul offline, pentru a ajunge la mai mulți utilizatori, dar Cramba nu a vrut să divulge încă mai multe detalii.

”Momentan nu avem în plan să introducem funcționalități noi, dar vrem să dezvoltăm funcționalitatea de payment deferral - Beez Pay. Avem un plan mare cu ea, momentan pornim de la opțiunea de plată după ce ajunge produsul, achitarea lui în 4 rate fără dobândă, retur gestionat de noi, dar vrem să o clădim și mai consistent pentru userii noștri. Vom anunța mai multe când se concretizează, dar ca indiciu, vrem să ajungem și în offline cu Beez Pay, așa că avem de muncă”, a conchis antreprenorul.

Subvenționarea costurilor pentru serviciile de cloud ne-au permis sa realocăm o parte a bugetului de R&D pentru creșterea echipei tehnice. Noii colegi ne vor permite sa livrăm mai multe funcționalități, mai repede. Totodată, datorită accesului la consultanti Microsoft, putem identifica ușor cea mai bună arhitectură pentru noile funcționalități pe care ne permitem să le implementăm și astfel evităm reinventarea roții”

Sprijin important din partea Microsoft

Beez s-a dezvoltat armonios folosind tehnologii Microsoft, ne împărtășește Siliviu Niculiță, CTO al companiei. Acestea au făcut posibilă scalarea rapidă a serviciilor și adaptarea la fluxurile mai mari de utilizatori. ”Încă de la început, stack-ul tehnic Beez a fost alcătuit predominant din tehnologii Microsoft. Acum folosim și servicii de cloud de la ei, lucru care ne permite să scălăm foarte ușor infrastructura noastră dinamic, odată cu creșterea utilizatorilor platformei și să ne concentrăm pe dezvoltarea de funcționalități, nu pe managementul de infrastructură hardware”, explică CTO-ul.

Beez a fost acceptat de curând și în programul Microsoft for Startups, un program de susținere a business-urilor inovatoare aflate la început de drum. ”Beneficiile aici sunt în zona de subvenții pentru servicii de cloud, acces gratuit la unelte de dezvoltare și analiză cât și consultanță din partea experților Microsoft referitor la design, arhitectură sau optimizări de sistem”, mai spune Silviu Niculiță. ”Subvenționarea costurilor pentru serviciile de cloud ne-au permis sa realocăm o parte a bugetului de R&D pentru creșterea echipei tehnice. Noii colegi ne vor permite sa livrăm mai multe funcționalități, mai repede. Totodată, datorită accesului la consultanti Microsoft, putem identifica ușor cea mai bună arhitectură pentru noile funcționalități pe care ne permitem să le implementăm și astfel evităm reinventarea roții”, continuă el.

Pentru cei care fac primii pași către digitalizare, CTO-ul Beez recomandă pachetele Microsoft 365. ”În schimbul unui abonament lunar primești cam tot ce-ți trebuie în materie de software pentru un information worker: de la sistemul de operare, la unelte de productivitate Office, stocare online de documente, unelte de comunicare și colaborare (extrem de importante în perioada asta), soluții de management și securizare a informațiilor”, conchide acesta.

Patru sfaturi de la Beez pentru un business armonios în online