Fie că îi folosești pe ai tăi (ce ai reușit să strângi din salarii sau economii) – și aici vorbim despre antreprenorii care fac ceea ce americanii denumesc ca fiind bootstrapping -, iei bani de la rude, prieteni și alți oameni care cred în ideea ta de afaceri– cei trei F: family, friends, fools – sau decizi să vânezi banii unor fonduri de investiții private, banii îți permit să îți pui în aplicare planul pe care l-ai conturat pentru startup-ul tău.
Însă, dacă poți avea acces destul de simplu la banii pe care ți-i pun la dispoziție părinții și prietenii - te cunosc, te plac și cred în tine -, investitorii nu sunt chiar atât de ușor de abordat și de convins, evident. Robert Neivert, de exemplu, Venture Partner în cadrul 500 Startups și advisor pentru compania românească Qualitance, ne spunea că ascultă câteva zeci de pitch-uri în fiecare zi, iar foarte puțini antreprenori reușesc să îl și convingă să dea bani pentru a le finanța startup-ul (am vorbit și aici despre cum ar putea arăta un pitch de nota 10). Iar un business angel preciza că așteaptă ca antreprenorii să îi îndeplinească anumite criterii pentru a-i finanța.
În acest caz, cum construiești o relație cu investitorii de la care ai nevoie de bani? Am găsit câteva ponturi care te pot ajuta să ajungi cu un pas mai aproape de finanțarea mult dorită.
Fă o listă cu investiorii pe care îi vizezi – există destul de multe locuri în care poți găsi investitorii potriviți. Fie îi cauți la evenimente dedicate antreprenorilor, aplici în cadrul unor incubatoare de afaceri sau dai o simplă căutare pe internet.
Află cum îi poți ajuta – cei mai mulți investitori (dacă nu chiar toți), vor să scoată și ceva bani din investițiile pe care le fac. Însă, înainte de a intra în legătură cu ei, fă o documentare și încearcă să afli dacă ceea ce le oferi le poate aduce un plus de valoare. Ai expertiză într-o zonă pe care ei o tatonează dar pe care încă nu o cunosc foarte bine, sau ai acces la informații valoroase? Încearcă să afli câteva detalii înainte de a-i aborda.
Intră în legătură cu ei – dacă aveți vreun contact în comun, cere-i ajutorul acestuia pentru a avea o introducere din partea unei persoane cunoscute. Dacă nu, fă un mail de introducere căruia să nu-i poată rezista nimeni: trebuie să fie scurt, la obiect și foarte clar. Atenție! Trimite mailuri personalizate. Așa vei dori că te-ai documentat și dorești să construiești o relație de durată.
Ai răbdare – relațiile se creează în timp. Încearcă să revii cu un mail (măcar) la intervale regulate de timp. Așa te asiguri că investitorii pe care îi ai ca target te vor ține minte.