O aplicație creată de o echipă de tineri din România vrea să reușească un lucru încercat și de alții, dar care a eșuat: să schimbe modul în care rezervăm locuri la restaurante. Cu câteva click-uri, poți face o rezervare prin Squired la 20 de localuri din București deja. Am vorbit cu Irina Constantin și Raluca Elena Roman despre dezvoltarea startup-ului și evoluția lui.

Squired

Prima oară când am dat de echipa Squired era la Innovation Labs. Ora era 12, ei veneau după aproape 24 de ore în care au modificat produsul lor. Față de alte echipe din competiție, Squired păreau avansați. Vorbeau de clienți existenți și de o aplicație deja lansată. Am fost intrigat, mai ales că vorbeau de un domeniu în care au mai fost încercări.

---

O parte din povestea Squired începe în momentul când Irina Constantin a fondat împreună cu câțiva prieteni primul startup. Brandeer era o agenție de branding, dar care nu a funcționat. Cu toate acestea, a plantat virusul antreprenoriatului în mintea tinerilor. Irina, care este CEO al Squired, a avut prima legătură cu tehnologia încă de mică, pentru că se juca și a decis să învețe să facă skin-uri pentru anumite jocuri online și să le vândă. „La 15 ani am descoperit tehnologia și mi-am dat seama că pot face bani din asta. Am ajuns la facultate, am făcut calculatoare și am învățat programare. Am rămas la User Experience și design în cele din urmă pentru că a fost nevoie în companie și colegii au considerat că sunt bună la partea aceasta“, povestește Irina.

După Brandeer a urmat Aesthetic Works, în zona de design, branding și dezvoltare. Dacă până acum au vândut servicii către clienți business, Squired a venit cu o nouă componentă - atingerea consumatorului.

Squried, rezervări din aplicație

Squired a pornit de la o nevoie a fondatorilor, care aveau probleme în a rezerva o masă la restaurante și tot timpul observau cum multe localuri au în continuare un caiet unde notează aceste lucruri. Au crezut că tehnologia poate rezolva lucrurile.

„Am aplicat la un proiect pe fonduri europene și am câștigat, ceea ce ne-a permis să ne finanțăm. De acolo am început să lucrăm și să extindem echipa. După ce am ajuns la un produs finit am recrutat și o echipă de vânzări și ne-am dus către localuri“, explică Irina.

IMG_1815

Pe Raluca, omul de vânzări din echipă, a cunoscut-o prin sora sa. Raluca Elena Roman era la prima experiență într-un startup, după opt ani de vânzări corporate în companii naționale și multinaționale.

În momentul de față avem 20 de clienți. Ne-am concentrat să facem petrecerea de lansare și vor mai crește în perioada următoare. 15 sunt pe abonamente plătite, care au și mai multe date statistice

Ce face aplicația, mai exact? Pentru utilizatorul obișnuit listează restaurante și localuri și poți face rezervări cu un simplu click. Alegi numărul de locuri și ora și trimiți rezervarea. Pentru tine e gratuit. Restaurantele au un sistem informatic unde primesc rezervările și pot primi și statistici cu numărul de rezervări și alte date care pot fi folosite. De asemenea, poate fi o oportunitate de marketing. Aplicația a fost lansată în mai, chiar înainte de Innovation Labs, acolo unde Squired a primit titlul de Best Retail Product.

Statisticile după câteva luni

„În momentul de față avem 20 de clienți. Ne-am concentrat să facem petrecerea de lansare și vor mai crește în perioada următoare. 15 sunt pe abonamente plătite, care au și mai multe date statistice“, a expliat Irina Constantin.

În perioada următoare, echipa de vânzări vrea să adauge cât mai multe localuri în aplicație. Abonamentul costă de la 100 de euro până la peste 300 de euro, în funcție de nevoile restaurantelor. Pachetul simplu, fără statistici, este gratuit.

Raluca spune că majoritatea restaurantelor contactate au fost interesate de soluția Squired până acum. „Am avut puține fail-uri. De cele mai multe ori, a trebuit să ne adaptăm la nevoile lor financiare și noi ne definim și prin adaptabilitate“, a explicat Raluca Roman.

În privința utilizatorilor, la momentul interviului, adică săptămâna trecută avea 400 de descărcări și au fost realizate multe rezervări în această perioadă, mai ales pentru că a fost Euro 2016 și oamenii voiau să vadă meciurile României în oraș.

„Scopul nostru este să excludem caietele restuarantelor“, spune Irina despre dorința lor. Majoritatea managerilor cu care au vorbit au fost deschiși, pentru că soluția îi ajută să aibă mai mulți clienți și să aibă un management mai clar. „Vrem ca vara aceasta să ne extindem în două orașe, probabil Cluj și Constanța. Am dori ca la finalul anului să avem mai multe restaurante, aproximativ 70 de parteneri stabili și plătitori. Vrem să mai adăugăm funcționalități pentru clienți, pentru a beneficia de oferte în locul cardului de fidelitate“, explică Irina Constantin.

Riscul într-un startup

Un startup e caracterizat de instabilitate și de nesiguranța că produsul lansat pe piață va fi folosit de utilizatori. În plus, există alte dezavantaje, dar cei de la Squired vor să treacă peste ele.

„Ca în orice startup, nu ai timp liber. Dar cel mai dificil moment pentru noi a fost în momentul când ne-am dat seama că explicăm un lucru, ce facem noi, dar ceilalți nu-l înțeleg la fel ca noi. Omul cu care vorbeam înțelegea greșit“, spune Irina.

Au ajuns în momentul de față la nouă oameni, un efectiv destul de extins pentru o companie atât de tânără. „Ne cunoșteam între noi. Așa am început, cu oameni pe care-i știm bine sau care ne sunt colegi“, spune Irina. Din celelalte startup-uri, a învățat că trebuie să fii atent la ce oameni aduci în afacere, pentru că uneori unele prietenii se pot strica.

„Aduci prieteni, dar riști să te cerți cu ei. Nu poți să te iei de ei când au o problemă personală. Nu toți au formată mentalitatea de startup, nu știu să facă diferența dintre viața personală și business“, povestește Irina.

Oamenii sunt reticenți când le povestești despre idee. E ceva care a fost încercat de atât de multe ori

Dar, deși viața de startup înseamnă riscuri, fondatorii vor să meargă mai departe cu orice preț. „Un antreprenor tânăr trebuie să-și asume riscuri. Poți da fail oricând“, spune Irina. E completată și de Raluca. „Gândește-te că multora ni s-a insuflat grija zilei de mâine. În startup nu ai ceva concret. Trebuie să ai o dorință interioară să mergi mai departe în orice moment“, explică și Raluca.

De altfel, Raluca și Irina spun că a existat și o doză de noroc în dezvoltarea și lansarea Squired. Recunosc că nu e o idee nouă, dar implementarea nu a funcționat în trecut. „Oamenii sunt reticenți când le povestești despre idee. E ceva care a fost încercat de atât de multe ori“, spune Raluca. De altfel, Irina, spune că a fost surprinsă că echipa de vânzări a venit cu trei clienți la doar câteva zile după lansare, chiar înainte de Innovation Labs.

Pe viitor Squired vrea să se extindă în țările din regiune, dar mai întâi să ajungă soluția principală prin care oamenii pot să-și facă rezervările în oraș, fără a trebui să mai sune pe la toate numerele de telefon ale restaurantelor.

Mai jos, Irina vorbește despre cum este să fii femeie în lumea startup-urilor și tehnologiei.