Zilele trecute a fost mare vâlvă în România și în presa internațională. A apărut campania ”Come to Transylvania”, proiect demarat de un clujean care lucrează în publicitate. Cu doar 100 de euro și un landing page, Adrian Docea a reușit să atragă atenția Europei asupra regiunii cu cel mai mare potențial turistic din România. Come to Transylvania. yes, THAT Transylvania.

poza3

Am stat de vorbă cu Adrian Docea, creative director la Heraldist & Wondermarks, despre proiectul său, despre multitudinea de britanici interesați să vină aici și despre inițiativa sa, Trasylvania Beyond: ”Nu aș spune că sunt singurul sau primul care s-a gândit la așa ceva. Au mai fost și colegii de la Gândul cu campania ”Adopt a remainian”. Noi am vrut să facem ceva care să fie foarte practic, să aducem investitori aici. Ăsta a fost obiectivul. Nu am vrut neapărat s-o fac foarte creativă, am vrut să profit cât e acum nebunia cu momentul ăsta, cu Brexitul”.

Despre campania ”Come to Transylvania” am scris și noi, pe start-up.ro, aici.

El a lansat Transylvania Beyond ca o campanie de branding a regiunii lui Dracula. A vrut să atragă turiști aici, să valorifice potențialul turistic imens al Transilvaniei: ”Proiectul Transylvania Beyond e mai vechi, e început din primăvara anului trecut. A fost o idee de brand regional al Transilvaniei pentru că nu exista așa ceva. Celelate regiuni mai aveau, de exemplu Maramureșul. Și România ca brand general mai exista. Însă aici, culmea cea mai cunoscută regiune românească din lume, nu aveam așa ceva. Toată lumea a auzit de Transilvania. Am vrut să capitalizăm acest potențial, să facem ceva. Totul a fost făcut în regim privat, pro-bono”.

”Am și deschis un magazin de suveniruri, să testăm niște design-uri de produse. Totul a fost foarte bine primit de turiștii străini. Acum, am profitat de toată situația asta cu Brexit-ul ca să abordăm altfel problema. E un proiect mai larg și vrem să ne extindem și în alte orașe din regiune. Am găsit și companii interesate să colaboreze cu noi. Ne ocupăm de tot gratis, facem să fie bine, cum s-ar spune”, a adăugat Adrian.

Impactul a fost foarte mare, mai ales prin aparițiile din presa engleză, în publicații foarte citite, de calitate, precum The Guardian. Acum nu mai face față la mail-uri: ”Mă așteptam să răspund la două-trei mail-uri pe zi și m-am trezit că ele vin odată la șase minute. Ne trebuie deja ajutor, avem nevoie de mai mulți oameni. În ritmul ăsta nu putem să facem față. 30%-40% dintre ei sunt oameni care au deja un business în UK și caută se plece. Ei, uitându-se la Transilvania ca la o opțiune viabilă, vor și să știe clar ce au de făcut. Astfel că trebuie să pregătim un ghid pe care să-l punem la dispoziția lor atunci când ne scriu că vor detalii”.

”Îi vom ajuta să găsească o firmă de contabilitate bună, să vadă exact cum se procedează cu birocrația, să găsească școli în limba engleză etc. Mulți vor să vină cu familiile, să investească la noi. Ei vin cu banii, noi trebuie să-i îndrumăm. La asta lucrăm momentan, la o listă de lucruri utile pentru ei”, povestește Adrian.

Nu am vrut neapărat s-o fac foarte creativă, am vrut să profit cât e acum nebunia cu momentul ăsta, cu Brexitul

La el nu au apelat numai britanici până acum, iar cei care i-au scris nu au exclusiv intenții antreprenoriale sau de investiție: ”Peste 200 de persoane ne-au scris până acum. Având în vedere că am dat drumul la proiect de luni (n.r. 27 iunie 2016) eu zic că e foarte bine. Jumătate dintre ei sunt corporatiști care se gândesc în mod activ să investească. Avem multe persoane și din alte țări, nu numai din UK, care se gândesc și la alte oportunități de business. De exemplu unii vor să vină să predea engleza aici. Sau chiar și să viziteze”.

Vrea să iasă din Cluj, să se extindă în toată regiunea, unde potențialul este enorm. Pentru acest lucru va avea nevoie de tot ajutorul pe care îl poate primi: ”Acum încerc să duc mai departe totul, să entuziasmez cât mai multă lume. Noi suntem doar o mână de oameni, nu mai putem să facem față. Am început deja să contactez mai multe persoane. Și ONG-uri care să ne ajute gratuit dar și companii care să vadă această oportunitate. Am vorbit chiar și cu un dealer auto, să creăm o mașină ofcială a englezilor care vin aici (râde). Vrem să extindem și în celelalte orașe din Transilvania. Cluj va fi în continuare hot spot-ul, însă ni se vor alătura și alții. Oradea, Brașov, Alba sunt numai câteva dintre exemple”.

Acum o sa fie un fel de exod al englezilor. Dacă prindem și 1% din acest val și tot ar fi foarte bine

”Eu mă bucur foarte tare că există interes așa mare. Acum o sa fie un fel de exod al englezilor. Dacă prindem și 1% din acest val și tot e foarte bine. Ar însemna un lucru foarte bun pentru economia României. Am observat în tot acest timp în care m-am tot lovit de startup-uri că la noi există super competențe tehnice, însă stăm slab pe partea de antreprenoriat. Pe zona aplicată de business, de vânzări. Unde putem găsi noi oameni mai buni pe partea asta dacă nu în UK, unde totul este foarte competitiv? Aici, britanicii pot găsi tot ceea ce au căutat până acum. Avem mare nevoie de oameni care să vină cu cunoștințe despre antreprenoriat”, a conchis Docea.