Există câteva diferențe în ceea ce privește un pitch făcut pentru un produs și cel pentru o idee de milioane, iar alegerea poate fi una dificilă. În același timp, apare întrebarea dacă prezintăm o idee pentru a fi validată sau așteptăm până avem un prototip funcțional? Vezi mai jos câteva argumente pro și contra pentru fiecare opțiune, care te-ar putea ajuta să iei o decizie în acest sens.
Pitch-ul unei idei
Câteodată, o idee de business vorbește de la sine. Alteori, ai nevoie de un pitch solid pentru a convinge. Pitch-ul unei idei are avantajul de a atrage feedback și te poate ajuta să înțelegi care este valoarea acesteia, dacă merită să investești, în continuare, timp și resurse pentru dezvoltarea unui produs. În același timp, rămâne un anume risc în dezvăluirea ideii, chiar dacă mulți antreprenori și investitori recomandă să împărtășești ideea de business cu alți oameni.
De asemenea, echipa din spatele ideii este foarte importantă nu doar pentru dezvoltarea afacerii, dar și pentru investitori, care pot fi mai deschiși atunci când văd că și alți oameni și-au pus încrederea în ideea ta și s-au alăturat în drumul spre succes.
Iată câteva aspecte esențiale de care trebuie să ții cont atunci când faci pitching pentru o idee, conform Entrepreneur:
- Prezintă problema pe care încerci să o rezolvi și nevoia pe care vrei să o abordezi. De asemenea, în pitch trebuie să spui care va fi impactul în lipsa unui produs / soluție ca cea propusă de tine.
- Arată posibilitățile de R&D și potențialul de brevetare al produsului.
- „Antreprenorul este 90% din succesul afacerii”, spun investitorii. Ei investesc în oameni, iar asta înseamnă că trebuie să fii pregătit și tu, nu doar ideea. Ești suficient de capabil să susții afacerea de la concept până la creștere?
- Nu bate câmpii. Investitorii văd zilnic zeci sau poate chiar sute de pitch-uri, așa că trebuie să poți explica, în mai puțin de cinci minute, ideea, rentabilitatea investiției și strategia de creștere a afacerii. Vezi aici cum să faci un elevator pitch care să te ridice la nivelul așteptărilor.
- Unul dintre sfaturile esențiale pentru a aborda un investitor spune că trebuie să te documentezi despre el și s-o faci cât mai amănunțit.
- Nu în ultimul rând, asigură-te că ai un plan pentru cum să-ți protejezi proprietatea intelectuală.
Pitch-ul unui produs
Pitch-ul unui produs în fața investitorilor ar trebuie să fie, relativ, simplu, întrucât ai reușit deja să transformi o idee în prototip, fără o investiție din afară, ceea ce demonstrează nu doar pasiunea ta pentru idee, dar și faptul că ești dispus să riști totul pentru ea, ceea ce merită atenția investitorilor.
Spre deosebire de pitch-ul unei idei, în cazul produsului trebuie să vorbești mai mult despre potențialii clienți, piața de desfacere și strategia de go-to-market – care va fi prețul final al produsului având în vedere canalele de vânzare.
Iată câteva aspecte esențiale de care trebuie să ții cont atunci când faci pitching pentru un produs:
- Construiește un demo live concentrându-te asupra publicului format din investitori. Produsul va vorbi de la sine.
- Construiește relații cu investitorii, explică-le valoarea pe care vrei să o aduci și motivele pentru care ar trebui să investească în afacerea ta.
- Fii transparent și onest privind calitatea produsului sau soluției și explică lucrurile pe care le-ai îmbunătăți.
- Fii explicit cu privire la etapa în care ești cu produsul - este gata să fie pus în vânzare sau este doar un prototip?
- Toate proiecțiile financiare și liniile de monetizare trebuie să se concentreze pe Customer Acquisition Cost (CAC), baza oricărui business plan, precum și pe modul în care intenționezi dezvolți afacerea.
- Explică planurile de consolidare a producției sau de angajare pentru a susține cererea din piață.