„Businessul în sine nu contează atât de mult. Antreprenorul este 90% din succesul afacerii”, spune Dragoș Nicolaescu, antreprenor și investitor angel în România. Redacția start-up.ro a fost prezentă la un eveniment de networking organizat de Founder Institute România, unde am întrebat câțiva antreprenori, mentori și investitori ce greșeli să eviți în afaceri, care sunt sfaturile lor pentru cei care vor să devină propriul șef și cum îi poate ajuta pe antreprenori un program de accelerare cum e Founder Institute.

Sfaturi pentru antreprenorii români - să fie deschiși propunerilor

Alex. M. Dascălu, Managing Director Founder Institute România, spune că, în primul rând, „antreprenorii trebuie să fie deschiși propunerilor sau feedback-urilor pe care le primesc de la oameni care au trecut prin ce trec ei și care le pot explica ce s-a întâmplat acolo unde au fost unde sunt ei acum”. De asemenea, el le recomandă să fie într-o permanentă căutare de parteneri de business și de asemenea, de talente care rezonează cu ideea și cu personalitatea lor care este mult mai importantă la sfârșitul zilei. La fel de important, în opinia lui, „este să se familiarizeze și să-și creeze noi obiceiuri comportamentale care sunt obligatorii pentru succesul antreprenorial”.

Să își ia un mentor sau board of advisors

„Ce ajută foarte mult este dacă ai lângă tine un mentor sau un advisor, ideal, dacă ai un board of advisors”, declară Mihai Rotaru, fondator Clever Taxi, fiind completat de Dragoș Nicolaescu, Startup & Business Consultant, care spune că un mentor este ca și cum ai un șerpaș când vrei să te urci pe Himalaia. „Tu știi să urci, ești bun alpinist, dar un mentor te ajută să alegi strategia potrivită și să alegi obiectivul care ți se potrivește. Pentru că, altfel, degeaba ai tacticile bune, dacă direcția este greșită. Iar mentorul, tocmai prin experiența lui de viață, prin faptul că a văzut mii de afaceri și mii de idei, are o viziune de ansamblu, poate să te ajute la nivel strategic”, explică el.

Să fie orientați spre soluție, acțiune și învățare

Nicolaescu mai spune că sunt trei tipuri de comportamente, viziuni și mentalități care definesc un antreprenor. „Când mă văd cu un antreprenor, eu scanez comportamentele acestuia – dacă zic de o problemă, se gândește la o soluție? Dacă este o soluție bună, se gândește la un plan de acțiune? Și dacă pune ceva în practică, e dispus să învețe din ce a făcut și să-și schimbe abordarea?” Dragoș este și unul dintre experții în consultanță de business pe care îi regăsiți pe platforma BizTool.ro, marketplace-ul de servicii powered by start-up.ro.

Să aibă o idee realizabilă și să caute finanțare

Liviu Drăgan, fondator Druid, crede că startup-ul este cea mai frumoasă aventură pe care poți să o trăiești. „Și dacă vrei să ai succes trebuie să ai o poveste credibilă, să crezi într-o poveste, și să-ți trăiești povestea asta până la capăt în imaginația ta. Al doilea lucru este să îți propui ceva realizabil, adică ideea pe care o ai să nu fie doar un vis care nu poate fi făcut. Iar al treilea lucru este să-ți găsești, într-un fel sau altul, o mică finanțare.”

Founder Institute te învață cum să faci afaceri

Alex M. Dascălu, cel care a adus Founder Institute în România, spune că a fost mânat de dorința de a ajuta talentele care există la nivel local de a-și lansa un business local, dar, în primul rând, de a-și descoperi talentul.

„Ce scrie pe site este că Founder Institute este o rețea de 180 de orașe în care există programul, că a creat 3300 de firme, care are peste 8000 de mentori. Dar ce nu scrie este că-i o rețea vie. Adică, dacă tu ai un startup care are nevoie de un tech guy pe care nu îl găsești în România, putem să te punem în contact cu acel tech guy de care ai nevoie din Singapore, sau dacă ai nevoie să intri pe piața germană, suntem la o distanță de un telefon să te punem în contact cu directorul capitolului Founder Institute din Germania, care îți va da niște sfaturi, despre cum să te lansezi pe piața respectivă”, explică Matei Dumitrescu, co-director Founder Institute România.

„[Founder Institute] M-a ajutat mult, pentru că am învățat exact ceea ce aveam nevoie. Am avut ocazia să întâlnesc oameni foarte interesanți, nu doar antreprenori și participanți, ca și mine, dar, de asemenea, mentori și directori, și încă ținem legătura. Continuăm să ne ajutăm cu afacerile noastre. Dacă nu ești sigur, aplică. Pentru ca să crești și să dezvolți o afacere, ai nevoie să ieși din zona de confort, iar acest program este un loc foarte bun pentru a face asta. Vei avea mult de lucru, trebuie să gândești foarte mult “outside of the box”, trebuie să testezi lucruri, să vorbești cu oameni, să-ți calmezi ego-ul foarte mult. La sfârșitul zilei, este pierzi sau câștigi – fie o să reușești să faci ceva, fie o să eșuezi”, afirmă Bartosz Drapikowski, fondator și CEO al Debonair Beast.