Astăzi Daniel Rizea conduce echipa de ingineri care dezvoltă software-ul pentru Fitbit. Și cumva și compania s-a schimbat. Fitbit a pornit ca un startup, a cumpărat alte companii, printre care și Vector Watch, iar acum este deținută de către Google, un gigant global care vrea să-i transforme în liderii categoriei.

Anul trecut compania deținea 4,2% din piața de dispozitive de tip smartwatch, iar anul acesta a scos două noi versiuni - Versa 4 și Sense 2, dar și brățări de fitness.

Dar povestea lui Daniel începe când dezvolta propriul lui startup de hardware - Pollution Track, un dispozitiv purtabil ce monitoriza poluarea.

“A fost un privilegiu să trec prin toate etapele de formare ale unei companii”, spune Daniel Rizea. Cu Pollution Track a participat la Innovation Labs, iar apoi a început să discute cu Andrei Pitiș, cel care avea să fondeze Vector Watch, startup-ul care a creat un smartwatch popular la vremea aceea. Ulterior, Vector Watch avea să fie vândut către Fitbit.

“A fost un parcurs accelerat. Am învățat multe lucruri, dar am învățat și din greșeli. A fost un rollercoaster de dezvoltare personală. De la a scrie cod și a conduce o echipă mică de ingineri la Vector Watch, Fitbit și participarea la crearea biroului. Apoi am început să cresc echipe și manageri, iar acum coordonez practic o întreagă organizație”, explică Daniel.

Practic, a crescut pe măsură ce a crescut și companie. Programatorul a lăsat loc coordonatorului de programatori, iar apoi managerului care se asigură că ceilalți lucrează bine împreună, iar el gândește strategii. Ultima schimbare a fost venirea Google. Acest lucru a dus la extinderea echipei și coordonarea a două birouri, unul în București, dar și celălalt din Mountain View, la sediul central al Google.

Cum devii un lider în cadrul Google

Daniel spune că au existat diferențe de la o organizație la alta. Astăzi își descrie rolul inclusiv prin faptul că trebuie să construiască lideri.

“Trebuie să fii aproape de direcția strategică tehnică și de business, dar și de cea de produs. În plus, când ești într-o echipă mică lucrurile se mișcă foarte rapid. Când echipa crește, trebuie să fii conștient că lucrurile se vor mișca mai lent, însă ceea ce o să se producă va fi mai de impact datorită dimensiunii echipei”, spune Rizea.

În creșterea pe care a avut-o spune că a căutat mereu mentori de la care să aibă ce învăța, s-a documentat și a vrut să învețe din greșeli.

“Pe mine m-a ajutat să am o hartă de mentală de responsabilității. Ele se păstrează oriunde aș fi, numai că le poți face puțin diferit. Mi-a plăcut să mă gândesc în ordinea aceasta la responsabilități: să am grijă de oameni, să am grijă de produs și să am grijă de business”, explică acesta. Acest lucru înseamnă ca el să fie puntea de legătură între diverse echipe pentru ca strategia, business-ul și produsul să facă un tot unitar, iar liderii echipelor să fie cei responsabili.

Astăzi coordonează două organizații din București și California care se ocupă de crearea de experiențe în interiorul dispozitivelor Fitbit.

Aceste experiențe pot fi descrise ca acele lucruri pe care le poți afla sau monitoriza când vine vorba de somn, nutriție, management de stres. Acestea sunt mai mult decât funcții, ci sunt experiențe pe care Fitbit le poate oferi utilizatorilor. “De asemenea, sunt implicat la nivel strategic în a creiona strategia globală Fitbit în cadrul Google”.

Tranziția de la un startup mare la o divizie din cadrul Google a venit cu noi responsabilități, dar și cu posibilitatea de a folosi resursele companiei, deși Fitbit rămâne o firmă independentă, iar dacă te-ai uita la dispozitivele sale încă nu ai vedea urma Google, care are și propriul sistem de operare pentru terminale purtabile, Wear OS.

“Odată cu intrarea în Google ni s-au alăturat colegi foarte deștepți. A fost challenging pentru că această integrare s-a întâmplat în pandemie, dar a fost o perioadă foarte exciting. Avem colegi care ni s-au alăturat din diverse divizii ale Google, dar alții care au venit angajați abia acum”, spune Daniel Rizea.

Astfel, biroul din București a ajuns la 350 de oameni care dezvoltă produse pentru Fitbit.

Ce face biroul de la București pentru Fitbit

“Colegii de aici se ocupă de aplicații mobile, de servicii de Cloud, funcții și experiențe, partea de inginerie, de product, de user research, quality check și așa mai departe”, spune Daniel Rizea.

În plus, de aici din București se face și cercetarea pentru a descoperi ce vrea publicul. Pentru că filosofia Fitbit și accelerată în cadrul Google e să aibă o abordare bazată pe date, pe cercetare cu publicul lor, pe satisfacția clienților deja existenți înaintea de lansarea de noi produse, inclusiv când vine vorba de noi designuri ale aplicației sau ale softului.

“Dificultatea e mereu la Versiunea 1. Când au început fondatorii Fitbit. Odată ce ai făcut acel pas e mult mai ușor să te uiți la datele utilizatorilor și să vezi înspre ce direcții se duc nevoile lor”, explică Daniel Rizea.

“Un sfat pentru cei care sunt la început în zona de startup-uri e să valideze cât mai repede ideea. E mult mai costisitor să schimbi lucrurile odată ce te-ai apucat să produci și să scrii cod decât să validezi ceva la început de drum prin niște discuții cu potențialii utilizatori”, mai spune Rizea.

Ce caută piața de specialiști IT

Piața de IT din România este una foarte concurențială și în fiecare an putem citi statistici despre deficitul de specialiști. În momentul de față biroul de la București cu 350 de oameni e mereu în căutare de ingineri, așa că va mai crește. Dar am fost curios să aflu ce îți trebuie pentru a lucra la Fitbit și Google.

“E un birou care a crescut de la câțiva oameni la 350 de persoane. Colegii de pe băncile facultății au ajuns acum să conducă echipe și să fie manageri, să aibă un impact mai mare”, explică Daniel Rizea.

El spune că se uită la 3 lucruri esențiale atunci când caută specialiști. Să fie deștepți, să “get things done” și să lucreze bine în echipă. Cu toate acestea, menționează el, opiniile revoluționare sunt încurajate în cadrul biroului. “Trebuie să ajuți oamenii din echipa ta să lucreze bine împreună, dar și individual, iar prin succesul lor să-ți dea și ție practic o parte de succes”, explică managerul Fitbit.

Fitbit are o strategie hibridă în momentul de față, în care se lucrează și de acasă, dar și de la birou. Pentru Daniel, aceasta e varianta cea mai bună, pentru că i se pare important să se întâlnească fizic.

“Mi se par valoroase aceste interacțiuni fizice. Văd o valoare și în partea de remote, deci cumva hibridul nostru este o versiune foarte bună”, consideră Rizea.

Mentorii săi și traseele profesionale

Daniel a început să cocheteze cu lumea startup-urilor într-o perioadă în care puține erau cunoscute în România. Era în liceu și căuta pe internet tot felul de resurse în zona de creație și antreprenoriat, căuta poveștile acelea cu câțiva oameni care s-au strâns, au avut o idee și au ajuns să revoluționeze industria. Așa l-a descoperit pe Paul Graham, cofondatorul Y Combinator, al cărui blog îl citea din scoarță în scoarță pentru a afla poveștile fondatorilor de peste ocean.

“Era ca poveștile cu eroi. Au început, au avut dificultăți, a fost greu, dar până la urmă au răzbit. De acolo mi-a venit ideea și am fost atras de această lume, căutând și exemple locale de succes”, spune Daniel.

Astfel i-a găsit pe Andrei Pitiș și Radu Georgescu, printre primii care au arătat că se poate și în România să construiești ceva cu impact global, oameni pe care-i numește mentori.

Și când l-am întrebat ce ar fi făcut astăzi dacă nu s-ar fi alăturat lui Andrei Pitiș la Vector Watch și ar fi continuat cu startup-ul său, spune că probabil ori ar fi vândut un startup, ori ar fi fost într-o companie mare, ca astăzi.

“Tot în două locuri m-aș fi aflat - într-un startup sau într-o companie mai mare. Un startup nu e imposibil, dar nu e nici ușor. Citind pe bloguri pe vremuri părea că e foarte ușor, dar nu este. Însă nu e nici imposibil. Ai nevoie de toate experiențele și de o rețea de persoane care crește astăzi foarte frumos, având un ecosistem cât mai vibrant”, consideră românul care conduce echipa de ingineri de la Fitbit.

Rolul dispozitivelor de fitness

De multe ori le spunem chiar așa. Dispozitive de fitness. Pentru că așa sunt cunoscute de oameni. Dar ele au devenit mult mai mult decât atât. Avem date despre corpul nostru, date de prevenție pentru stres, informații despre cum dormim și multe altele.

Daniel Rizea consideră că zona de prevenție pentru sănătate a dispozitivelor purtabile e foarte importantă și au apărut noi tehnologii, precum cea de măsurare continuă a stresului.

“Am lansat în Sense 2 această funcție cu ajutorul echipei din București. Mi se pare important să ne ducem în zona de prevenție și aceste gadgeturi să ne asiste să trăim mai bine și mai sănătos, chiar să adauge ani în viața noastră”, mai explică reprezentantul Fitbit în discuția cu start-up.ro.

În această lume senzorii devin din ce în ce mai buni, iar specialiștii Fitbit trebuie să se asigure că iau datele, fac ceea ce se numește “crunching”, adică le strâng și interpretează, iar apoi că le corelează și dau rezultate corecte în aplicație. De exemplu, cum e senzorul EKG care are aprobare FDA și a Uniunii Europene.

“Pe viitor din ce în ce mai multe funcții și funcționalități vor fi certificate în zona aceasta de medical, pe diferite niveluri”, spune Rizea.

Fitbit se concentrează nu neapărat pe dezvoltarea de aplicații pentru ceas, ci pe experiențe care nu se opresc doar la un ceas, ci pot continua pe mai multe zone, de la telefonul mobil la televizor. În plus, un lucru important este integrarea pentru dezvoltatori care pot conecta dispozitivele Fitbit la alte gadgeturi.

În viitor, consideră specialistul Fitbit, dispozitivele de wellbeing vor fi mai bine conectate în ecosistem, vor putea să se conecteze la speakere smart, cum ar fi Google Home, vor ști când ajungi acasă, vor fi adevărate hub-uri de comunicare.

Dar la nivel personal, crede Daniel, în viitor se uită fascinat la partea de biohacking. “Vom descoperi atât de multe lucruri încât vom putea prelungi durata vieții cu ani de zile”, crede românul.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.