Lavanda Laurei este o afacere ce cultivă și apoi creează produse cosmetice bazate pe lavandă prin intermediul magazinului online, dar și a unui magazin fizic.

Materialul e publicat în seria „De la Capăt”, unde discutăm cu antreprenorii care au înfruntat ultimele 18 luni plini de curaj și au reușit să răzbată, un proiect susținut de Banca Transilvania.


Descoperă interviul cu Laura Ignătoaie în video-ul de mai sus, iar principalele puncte de discuție sunt mai jos.

Începuturile unui business cu lavandă fără experiență anterioară

Laura Ignătoaie și soțul ei erau angajați și nu aveau experiență antreprenorială în 2015. „Soțul meu s-a documentat cu privire la plantare și întreținere. Am analizat și atunci erau puțin cultivatori, așa că am decis să mergem pe calea aceasta”, explică Laura în timpul interviului „De la Capăt”.

Era 2015 când au plantat, dar au trebuit să aștepte până în 2018 momentul primei culturi serioase. Iar la început nu știau că urmează să facă produse cosmetice din lavandă, ci credeau că o vor vinde en gros către magazine de tip Plafar, farmacii sau alți producători. Dar au realizat, citind mult, că lavanda are multe beneficii și pot profita de acest lucru în crearea de produse cosmetice.

„Având o suprafață mică, 1.000 de metri pătrați inițial, nu aveam cum să valorificăm și să vindem uleiul en gros, a trebuit să ne documentăm și au apărut produsele: săpun solid, sare de baie, produse mai simplu de realizat”, explică Laura Ignătoaie.

După primele culturi a făcut cursuri de cosmetică și a prins încredere, a creat singură tot felul de loțiuni, uleiuri de corp, scrub-uri, iar în toate produsele vândute pe site-ul laurei.ro se regăsește fie uleiul esențial de lavandă, fie apa de lavandă.

Investițiile în primele culturi

În prima cultură de lavandă au investit doar 2.000 de lei, iar munca la cultură a fost făcută în familie, alături de părinți. Pe parcurs au venit investițile mai mari, atunci când au dezvoltat laboratorul de producție, au cumpărat o plantație nouă și au deschis și un magazin în Iași, acolo de unde sunt.

Pe lângă cei 1.000 de metri pătrați inițiali au mai adăugat un hectar de lavandă. În momentul de față au o producție care le permite să folosească lavanda pentru cosmetice și au și un surplus de ulei esențial de lavandă și apă florală.

„Am evoluat firesc, nu știam foarte multe despre lavandă, am preferat să plantăm mai puțin ca să vedem cum decurge tot business-ul, iar după am început să ne extindem. Am reinvestit mereu profitul în a ne dezvolta”, spune Laura Ignătoaie.

Iar pentru cei care se tem să înceapă o afacere într-un domeniu total necunoscut, Laura spune că singura soluție este documentarea, dar și oamenii pe care-i întâlnești pentru a te ajuta.

„Nu a fost foarte dificil. Pe parcurs am învățat să folosim utilajele, la început era doar cu forța umană. Am avut noroc să întâlnim oamenii potriviți la timpul potrivit. Acest lucru a ajutat la creșterea brandului. Când am avut probleme am găsit îndrumători”, spune antreprenoarea din Iași.

„ Am avut noroc de farmaciști, ingineri chimiști și alții. I-am căutat și găsit la diferite întâlniri de networking, întâlniri de business, atât din Iași, cât și din zona Iașiului. Întotdeauna e bine să ne înconjurăm de oameni mai de succes decât noi. Drumul ăsta al antreprenoriatului era nou pentru noi. Am plecat din postura de angajați și e diferită viziunea. Ne-a ajutat să participăm la întâlniri de networking, atât ca parteneri, prin Lavanda Laurei, cât și ca invitat”, spune ea.

În plus, așa cum au fost nevoiți să aibă răbdare cu prima cultură timp de 3 ani, așa e și cu aceste colaborări în afaceri. Laura spune că antreprenorii nu trebuie să se aștepte că rezultatele vin doar după o sesiune de networking, ci în timp.

Extinderea spre cosmetică și laborator propriu

Au realizat că e mai eficient să folosească lavanda pentru produse finite, decât să o vândă en-gros. La început au folosit pentru puțin timp un alt laborator, cât așteptau ca spațiul pe care l-au închiriat să fie autoritzat, iar de 3 ani dezvoltă produsele în acesta.

„Investiția a fost în primul rând în dezvoltarea personală. Cursurile m-au ajutat în a fi stăpână pe informații, să facem rețete. Noi colaborăm și verificăm totul cu inginerul chimist cu care avem un contract de colaborare. Astfel că ușor, ușor am prins încredere și ne-am dezvoltat, dar ne-au ajutat și feedback-urile clienților. Gama de produse s-a dezvoltat natural și la cererea clienților. Când scoteam un produs nou, oamenii ne spuneau de ce ar mai avea nevoie”, explică Laura Ignătoaie.

Aceste întâlniri cu oamenii, fie că era vorba de evenimente de networking, fie târguri cu vânzare, le-au permis celor de la Lavanda Laurei să îmbunătățească mereu produsele. Acolo luau pulsul direct cu clienții și știau la ce trenduri trebuie să lucreze. Atunci când clienții întrebau despre ceva ce nu era pe stoc, urmau să-l producă.

Piața de cosmetice și canalele de vânzare

Lavanda Laurei acționează pe o piață dificilă, aglomerată atât de marile branduri internaționale, cât și de mulți producători locali. Din punctul de vedere al Laurei Ignătoaie, avantajul brandului său este că toți clienții pot testa dacă vor, iar magazinul fizic din Iași, deschis chiar după starea de urgență alături de un alt brand mic din localitate, i-a ajutat.

„Micii producători nu prea fac compromisuri în producție și livrează exact ceea ce spun. Cel mai important e să fii conștient că trebuie să livrezi ceea ce spui, că faci calitate indiferent de impedimentele de pe parcurs”, spune Laura Ignătoaie.

Cel mai important canal de vânzare rămâne site-ul propriu, dar magazinul fizic a fost o idee bună, chiar dacă foarte riscantă, pentru că era abia după ieșirea din lockdown. Dar așa o iau antreprenorii mici de la capăt mereu.

Cele mai populare produse sunt bilele efervesente pentru baie din lavandă, care sunt foarte populare la copii. De asemenea, în funcție de diferite zone geografice, anumite produse sunt preferate. Cele mai frecvente sunt uleiurile de corp, scrubul de corp, iar în perioada de vară au produse anti-țânțari, un spray repellent cu uleiuri esențiale, dar și o soluție de dat pe corp dacă ai fost deja pișcat, sub forma unui stick SOS.

Toate produsele încep prin a fi testate manual, rețetele sunt elaborate de Laura și apoi testate cu inginerii chimiști cu care colaborează. Ulterior sunt realizate din uleiurile esențiale de la lavandă obținute în laboratorul din Iași.

Pe viitor, după 18 luni în care au rezistat cu brio și au crescut, Lavanda Laurei urmărește să se extindă și mai mult online, au investit mult și într-o nouă identitate de brand și, de ce nu, în alte magazine fizice. De altfel, investiția în brand a fost gândite ca o dovadă de maturitate: „vine un moment când nu mai ai la raft doar produsele tale, ci și ale concurenței, deci trebuie să fii vizibil”, încheie Laura Ignătoaie.