Lavanda Laurei este o afacere ce cultivă și apoi creează produse cosmetice bazate pe lavandă prin intermediul magazinului online, dar și a unui magazin fizic.

Materialul e publicat în seria „De la Cap─ât”, unde discut─âm cu antreprenorii care au înfruntat ultimele 18 luni plini de curaj ╚Öi au reu╚Öit s─â r─âzbat─â, un proiect sus╚Ťinut de Banca Transilvania.


Descoper─â interviul cu Laura Ign─âtoaie în video-ul de mai sus, iar principalele puncte de discu╚Ťie sunt mai jos.

Începuturile unui business cu lavand─â f─âr─â experien╚Ť─â anterioar─â

Laura Ign─âtoaie ╚Öi so╚Ťul ei erau angaja╚Ťi ╚Öi nu aveau experien╚Ť─â antreprenorial─â în 2015. „So╚Ťul meu s-a documentat cu privire la plantare ╚Öi între╚Ťinere. Am analizat ╚Öi atunci erau pu╚Ťin cultivatori, a╚Öa c─â am decis s─â mergem pe calea aceasta”, explic─â Laura în timpul interviului „De la Cap─ât”.

Era 2015 când au plantat, dar au trebuit s─â a╚Ötepte pân─â în 2018 momentul primei culturi serioase. Iar la început nu ╚Ötiau c─â urmeaz─â s─â fac─â produse cosmetice din lavand─â, ci credeau c─â o vor vinde en gros c─âtre magazine de tip Plafar, farmacii sau al╚Ťi produc─âtori. Dar au realizat, citind mult, c─â lavanda are multe beneficii ╚Öi pot profita de acest lucru în crearea de produse cosmetice.

„Având o suprafa╚Ť─â mic─â, 1.000 de metri p─âtra╚Ťi ini╚Ťial, nu aveam cum s─â valorific─âm ╚Öi s─â vindem uleiul en gros, a trebuit s─â ne document─âm ╚Öi au ap─ârut produsele: s─âpun solid, sare de baie, produse mai simplu de realizat”, explic─â Laura Ign─âtoaie.

Dup─â primele culturi a f─âcut cursuri de cosmetic─â ╚Öi a prins încredere, a creat singur─â tot felul de lo╚Ťiuni, uleiuri de corp, scrub-uri, iar în toate produsele vândute pe site-ul laurei.ro se reg─âse╚Öte fie uleiul esen╚Ťial de lavand─â, fie apa de lavand─â.

Investi╚Ťiile în primele culturi

În prima cultur─â de lavand─â au investit doar 2.000 de lei, iar munca la cultur─â a fost f─âcut─â în familie, al─âturi de p─ârin╚Ťi. Pe parcurs au venit investi╚Ťile mai mari, atunci când au dezvoltat laboratorul de produc╚Ťie, au cump─ârat o planta╚Ťie nou─â ╚Öi au deschis ╚Öi un magazin în Ia╚Öi, acolo de unde sunt.

Pe lâng─â cei 1.000 de metri p─âtra╚Ťi ini╚Ťiali au mai ad─âugat un hectar de lavand─â. În momentul de fa╚Ť─â au o produc╚Ťie care le permite s─â foloseasc─â lavanda pentru cosmetice ╚Öi au ╚Öi un surplus de ulei esen╚Ťial de lavand─â ╚Öi ap─â floral─â.

„Am evoluat firesc, nu ╚Ötiam foarte multe despre lavand─â, am preferat s─â plant─âm mai pu╚Ťin ca s─â vedem cum decurge tot business-ul, iar dup─â am început s─â ne extindem. Am reinvestit mereu profitul în a ne dezvolta”, spune Laura Ign─âtoaie.

Iar pentru cei care se tem s─â înceap─â o afacere într-un domeniu total necunoscut, Laura spune c─â singura solu╚Ťie este documentarea, dar ╚Öi oamenii pe care-i întâlne╚Öti pentru a te ajuta.

„Nu a fost foarte dificil. Pe parcurs am înv─â╚Ťat s─â folosim utilajele, la început era doar cu for╚Ťa uman─â. Am avut noroc s─â întâlnim oamenii potrivi╚Ťi la timpul potrivit. Acest lucru a ajutat la cre╚Öterea brandului. Când am avut probleme am g─âsit îndrum─âtori”, spune antreprenoarea din Ia╚Öi.

„ Am avut noroc de farmaci╚Öti, ingineri chimi╚Öti ╚Öi al╚Ťii. I-am c─âutat ╚Öi g─âsit la diferite întâlniri de networking, întâlniri de business, atât din Ia╚Öi, cât ╚Öi din zona Ia╚Öiului. Întotdeauna e bine s─â ne înconjur─âm de oameni mai de succes decât noi. Drumul ─âsta al antreprenoriatului era nou pentru noi. Am plecat din postura de angaja╚Ťi ╚Öi e diferit─â viziunea. Ne-a ajutat s─â particip─âm la întâlniri de networking, atât ca parteneri, prin Lavanda Laurei, cât ╚Öi ca invitat”, spune ea.

În plus, a╚Öa cum au fost nevoi╚Ťi s─â aib─â r─âbdare cu prima cultur─â timp de 3 ani, a╚Öa e ╚Öi cu aceste colabor─âri în afaceri. Laura spune c─â antreprenorii nu trebuie s─â se a╚Ötepte c─â rezultatele vin doar dup─â o sesiune de networking, ci în timp.

Extinderea spre cosmetică și laborator propriu

Au realizat c─â e mai eficient s─â foloseasc─â lavanda pentru produse finite, decât s─â o vând─â en-gros. La început au folosit pentru pu╚Ťin timp un alt laborator, cât a╚Öteptau ca spa╚Ťiul pe care l-au închiriat s─â fie autoritzat, iar de 3 ani dezvolt─â produsele în acesta.

„Investi╚Ťia a fost în primul rând în dezvoltarea personal─â. Cursurile m-au ajutat în a fi st─âpân─â pe informa╚Ťii, s─â facem re╚Ťete. Noi colabor─âm ╚Öi verific─âm totul cu inginerul chimist cu care avem un contract de colaborare. Astfel c─â u╚Öor, u╚Öor am prins încredere ╚Öi ne-am dezvoltat, dar ne-au ajutat ╚Öi feedback-urile clien╚Ťilor. Gama de produse s-a dezvoltat natural ╚Öi la cererea clien╚Ťilor. Când scoteam un produs nou, oamenii ne spuneau de ce ar mai avea nevoie”, explic─â Laura Ign─âtoaie.

Aceste întâlniri cu oamenii, fie c─â era vorba de evenimente de networking, fie târguri cu vânzare, le-au permis celor de la Lavanda Laurei s─â îmbun─ât─â╚Ťeasc─â mereu produsele. Acolo luau pulsul direct cu clien╚Ťii ╚Öi ╚Ötiau la ce trenduri trebuie s─â lucreze. Atunci când clien╚Ťii întrebau despre ceva ce nu era pe stoc, urmau s─â-l produc─â.

Pia╚Ťa de cosmetice ╚Öi canalele de vânzare

Lavanda Laurei ac╚Ťioneaz─â pe o pia╚Ť─â dificil─â, aglomerat─â atât de marile branduri interna╚Ťionale, cât ╚Öi de mul╚Ťi produc─âtori locali. Din punctul de vedere al Laurei Ign─âtoaie, avantajul brandului s─âu este c─â to╚Ťi clien╚Ťii pot testa dac─â vor, iar magazinul fizic din Ia╚Öi, deschis chiar dup─â starea de urgen╚Ť─â al─âturi de un alt brand mic din localitate, i-a ajutat.

„Micii produc─âtori nu prea fac compromisuri în produc╚Ťie ╚Öi livreaz─â exact ceea ce spun. Cel mai important e s─â fii con╚Ötient c─â trebuie s─â livrezi ceea ce spui, c─â faci calitate indiferent de impedimentele de pe parcurs”, spune Laura Ign─âtoaie.

Cel mai important canal de vânzare r─âmâne site-ul propriu, dar magazinul fizic a fost o idee bun─â, chiar dac─â foarte riscant─â, pentru c─â era abia dup─â ie╚Öirea din lockdown. Dar a╚Öa o iau antreprenorii mici de la cap─ât mereu.

Cele mai populare produse sunt bilele efervesente pentru baie din lavand─â, care sunt foarte populare la copii. De asemenea, în func╚Ťie de diferite zone geografice, anumite produse sunt preferate. Cele mai frecvente sunt uleiurile de corp, scrubul de corp, iar în perioada de var─â au produse anti-╚Ťân╚Ťari, un spray repellent cu uleiuri esen╚Ťiale, dar ╚Öi o solu╚Ťie de dat pe corp dac─â ai fost deja pi╚Öcat, sub forma unui stick SOS.

Toate produsele încep prin a fi testate manual, re╚Ťetele sunt elaborate de Laura ╚Öi apoi testate cu inginerii chimi╚Öti cu care colaboreaz─â. Ulterior sunt realizate din uleiurile esen╚Ťiale de la lavand─â ob╚Ťinute în laboratorul din Ia╚Öi.

Pe viitor, dup─â 18 luni în care au rezistat cu brio ╚Öi au crescut, Lavanda Laurei urm─âre╚Öte s─â se extind─â ╚Öi mai mult online, au investit mult ╚Öi într-o nou─â identitate de brand ╚Öi, de ce nu, în alte magazine fizice. De altfel, investi╚Ťia în brand a fost gândite ca o dovad─â de maturitate: „vine un moment când nu mai ai la raft doar produsele tale, ci ╚Öi ale concuren╚Ťei, deci trebuie s─â fii vizibil”, încheie Laura Ign─âtoaie.