În 2018 am putut vedea evoluția Inteligenței Artificiale (AI) și extinderea acesteia către tot mai multe zone din viața noastră - de la aplicații de divertisment, la smartphone-uri și servicii care funcționează cu AI, oferindu-ne recomandări individuale. Cătălin Emilian, Country Manager RTB House România și Bulgaria, vorbește despre noi tendințe în dezvoltarea AI în viața noastră de zi cu zi, precum și în sectorul de marketing.
„Întotdeauna am crezut că scopul inteligenței artificiale este de a face computerele la fel sau chiar mai inteligente decât ființele umane, oferindu-le abilități de gândire și raționament asemănătoare omului. Noi, oamenii, am reușit să facem asta. Dar acum, obiectivul nostru principal este de a ne asuma responsabilitatea pentru AI și de a o face mai utilă și mai practică pentru toată lumea - de la companii, la utilizatori finali”, declară Cătălin Emilian.
Responsabilitatea AI
Cel mai bun exemplu - în acest an, internetul a fost copleșit de știri false. Pentru a evita situații similare în viitor, multe agenții și site-uri de știri, organizații mass-media în general, vor începe să dezvolte instrumente bazate pe AI pentru a evita conținutul fals, făcându-l sigur, credibil și practic pentru audiență. De ce vor avea nevoie de AI pentru asta? Răspunsul este simplu, numărul de știri și informații, inclusiv cele false, crește într-un ritm fără precedent.
Exemplu diferit – rețelele GAN (Generative Adversarial Networks). În general, aceasta este o tehnică bazată pe AI, care poate crea o fotografie sau un videoclip al unei persoane care arată super realist și autentic pentru ochiul uman. Videoclipul viral cu discursul fals al fostului președinte american Barack Obama a fost un succes în 2018. Mulți oameni au fost fascinați, dar în același timp au fost șocați să afle cât de ușor pot fi înșelați. Dar, așa cum spune și una dintre Legile lui Newton, „Unde este o acțiune, există și o reacțiune”. Noi tehnologii GAN vor fi dezvoltate în curând pentru a recunoaște conținutul fals.
Această situație afectează în mod direct și sectorul de marketing. Evitarea reclamelor plasate alături de conținut inadecvat sau într-un mediu nesigur este una dintre cele mai presante probleme ale industriei de publicitate. Dar, pentru a fi corecți, comercianții nu numai că evită acest tip de conținut, dar încercă să fie și mai orientați către client, prezentându-și ofertele online. Aceștia încep să trateze bannerele mai mult drept informații ale companiei, care urmăresc să aducă valoare reală unui anumit utilizator.
Această abordare a fost determinată, printre altele, de dezvoltarea AI, În special prin deep learning - o ramură inovatoare de machine learning, care imită modul de funcționare a creierului uman în procesul de prelucrare a datelor și în crearea modelelor de luare a deciziilor. Inspirat de neuronii biologici din creierul nostru, deep learning-ul a făcut posibilă obținerea unor descrieri de utilizator mult mai credibile, mai bogate și mai ușor de interpretat a potențialului de cumpărare al clientului, fără intervenție umană. Această tehnologie este un instrument perfect pentru a anticipa dorințele unui utilizator în industria de publicitate. Acesta va fi tehnologia obligatorie pentru 2019, în special în marketingul digital.
Disponibilitatea AI - de la companii la produse
Până în prezent, majoritatea proiectelor AI au fost conduse de companii mari de tehnologie pentru utilizarea lor internă. Cercetarea, dezvoltarea rețelelor neuronale, proiectarea întregului proces de învățare de către AI au nevoie de timp, o mulțime de date și bani. Prin urmare, numai companiile mari au putut lucra cu tehnologii AI. Uneori, aceste companii și-au împărtășit inovațiile cu utilizatorii lor. Cum ar fi, de exemplu, Google cu Google Assistant, E-mail, Translator sau browserul Chrome. Același lucru s-a întâmplat și cu Nvidia, companie specializată în producția de plăci grafice dedicate unui spectru mare de utilizatori, de la gameri și graficieni, până la consumatori obișnuiți. Cum AI a continuat să câștige în popularitate, compania a început să se specializeze pe dezvoltarea de hardware care să îmbunătățească rularea aplicațiilor și instrumentelor bazate pe AI, produsele Nvidia fiind adaptate pentru nevoi de gaming, analiză a datelor sau chiar pentru mașinile autonome.
Crearea de hardware dedicat pentru utilizatorii finali va domina industria în 2019. Inteligența artificială va fi disponibilă în mai multe instrumente și servicii, care sunt folosite de oameni de rând în fiecare zi. Smartphone-urile capabile să recunoască mimica facială, camerele cu AI care ajută la îmbunătățirea calității imaginilor, bannerele cu oferte specifice fiecărui utilizator în parte, platforme de muzică și filme care oferă recomandări bazate pe profilurile utilizatorilor. Toate acestea sunt disponibile în acest moment, iar anul 2019 va aduce și mai multe astfel de instrumente.
Disponibilitatea AI - de la companii la utilizatorii finali
AI a fost disponibil numai companiilor cu instrumente specifice, cu o bază de date bogată, cu mult timp și bani, care au putut dezvolta tehnologia cu scopuri interne. Dar în curând vom intra într-o nouă etapă - răspândirea acestor cunoștințe.
AI va fi disponibil nu numai în produse, ci și pentru oamenii care vor să o folosească. În trecut, copiii dezmembrau radiouri sau ceasuri pentru a vedea cum funcționează. Același lucru se va întâmpla și cu AI, doar instrumentul de dezmembrare se va schimba - de la șurubelniță, la computer.
Companiile mari sunt deja conștiente de acest lucru. În plus, au nevoie de specialiști pentru noi locuri de muncă necesare în această lume modernă. Prin urmare, companiile intră în universități și creează programe speciale pentru a face tinerii interesați de AI. Acest proces va merge mai departe în următorii ani. Utilizatorii vor încerca chiar să-și creeze propriul AI acasă. Prin achiziționarea kit-ului Google AI puteți face primii pași cu programarea și dezvoltarea AI. Datorită acestor lucruri, fără îndoială, oamenii vor fi orientați mai mult spre AI și conștienți de potențialul său.
În concluzie, 2018 a fost pentru inteligența artificială un an revoluționar. În 2019 vom deveni mai conștienți de această tehnologie și vom încerca să o facem parte din viața noastră de zi cu zi. Anii următori se vor concentra asupra dezvoltării tehnologiilor bazate pe AI, care vor face pur și simplu viețile noastre mult mai ușoare și mai bune, nu numai la acest nivel ridicat de abstractizări, ci în cele din urmă în casele și locurile de muncă.