Vlad Andriescu, 17 martie - Acum e momentul să susțineți afacerile românești

Trăim după cum știi vremuri grele în momentul de față. România luptă cu virusul Covid-19, iar business-urile luptă pentru ca situația lor să nu se agraveze. Impactul asupra economiei este mare deoarece carantina și limitările impuse de starea de urgență va reduce spre zero activitatea unor afaceri. De asta am decis ca titlul newsletter-ului meu să nu-mi fie unul familiar în zile normale. În orice altă, în orice alt moment aș fi zis că în orice economie de piață trebuie să ne luptăm cu aceleași arme și cu aceleași drepturi.

Dar situația nu stă așa. În continuare sunt legat de opinia colegului meu Octavian Palade (octavian@start-up.ro) care scria într-un newsletter anterior că nu țipetele pe Facebook trebuie să fie soluția, ci măsurile concrete. Lucrurile nu se salvează sau se schimbă dacă țipăm mai tare pe rețelele sociale sau dacă transformăm wall-ul personal în zona de plânset.

Soluția vine împreună. Soluția vine de la un grup de antreprenori care iau un front comun și care mai întâi comunică matur, între ei, pentru a putea găsi rezolvarea corectă.

De ce pandemia de coronavirus Covid-19 are efect asupra companiilor? Zona hotelieră, restaurantele, agențiile de turism au resimțit imediat impactul. Oamenii nu mai călătoresc, au restricții de ieșire în oraș, nu mai știu când să planifice următoarele vacanțele. Ba mai mult, într-un fel normal, vor banii înapoi pentru serviciile contractate. Muhammad Murad, proprietarul lanțului Phoenicia, spunea că hotelurile sale au un grad de ocupare de 3-4% în București astăzi. Restaurante dragi mie și-au închis porțile temporar. Unii au ales să livreze meniuri fixe acasă la oameni.

Dar nu numai impactul imediat va fi important, ci și reverberațiile pe mai multe verticale.

Orice business se bazează pe un cash flow bun. Iar faptul că activitățile comerciale se blochează pentru că toată lumea așteaptă să vadă cum evoluează economia, înseamnă că banii nu mai circulă la fel de liber în economie. Dacă nu ai încasări, nu ai cum să produci. Dacă nu produci, e greu să plătești salariații. Iar apoi, salariații vor pune presiune asupra companiei și, pe termen lung asupra statului.

În momentul de față statul trebuie să intervină, și sunt promisiuni în acest sens pentru zilele care urmează. Astfel, se vor lua măsuri pentru a diminua povara fiscală asupra companiilor pentru următoarele luni, pentru amânarea contribuțiilor, iar băncile au început deja să ia măsuri pentru amânarea creditelor. E o bulă de aer necesară tuturor business-urilor mici și mijlocii din România pentru ca acestea să își dea seama care e impactul economic, cum pot să mențină angajații și ce soluții sunt pentru ei.

În acest context, mesajul nostru la start-up.ro e următorul: pe cât puteți susțineți business-urile românești în această perioadă. Am deschis acest newsletter cu inițiativa celor de la Ialoc pentru că e una de salutat. Ei oferă un card cadou, practic cumperi o masă la restaurant din timp. Ca să ieși cu prietenii atunci când va fi sigur. Și astfel, în această perioadă grea pentru restaurante, poți să le susții cu un venit care să-i ajute, cât de cât, să treacă peste zilele și săptămânile acestea.

Și nu sunt singurii. Cumpărați de la producătorii români, susțineți-i și arătați-le că sunteți alături de ei așa cum și ei vor să fie alături de voi. Pentru că IMM-urile sunt inima societății. Sunt cei care angajează oameni mulți în economie, dar pentru fiecare societate mică și medie efortul este cel mai mare. La fel cum pierderea unui angajat atârnă mai greu într-o firmă mai mică.

Amintiți-vă de ei și nu uitați că succesul lor pe termen lung înseamnă și succesul nostru ca societate. Știu că fiecare ne dorim să ne uităm cu grijă la viitor, dar dacă putem să ne gândim la momentele actuale nu ca la o donație, ci ca la o investiție de viitor, ar însemna enorm. Gândiți-vă doar la exemplul SmartBill, o companie de dimensiune medie, dar care a donat 35.000 de euro spitalului din Sibiu. Sau alte firme care ajută cu resurse medicii și spitalele.

Amintiți-vă de aceste lucruri și când căutați cele mai ieftine produse, care nu sunt neapărat cele mai bune. Când vreți să faceți economie în dauna calității. Fiecare moment în care noi economisim 3 lei ca persoane fizice poate însemna pentru un producător local o scădere importantă în fața unor competitori mari și care pot practica prețuri foarte, foarte mici.

Dar asta e altă poveste, pentru o altă zi.

Astăzi vreau doar să vă spun să fiți alături de ei. De cei de lângă noi care au avut curajul să pornească o afacere. De cei care și-au făcut un credit ca să-și deschidă un vis. De cei care pun pasiune în ceea ce fac și nu vor ca visul lor să se dărâme așa ușor.

Mi-au rămas în minte vorbele premierului italian Giuseppe Conte, în discursul în care a instaurat carantina generală în țară: „Să păstrăm distanța acum ca să ne putem îmbrățișa cu toții mai puternic după”. O parafrazez și închei astfel:

„Să-i ajutăm de la distanță pe antreprenorii români ca ei să ne poate face viața mai ușoară după ce trece virusul”.

Vlad Andriescu, 18 martie - Să ne amintim de noi așa: uniți, hotărâți, disciplinați și altruiști

Din dimineața aceasta restaurantele, cafenelele și alte unități alimentare au fost suspendate temporar și mai pot face doar livrări sau drive in. Și vreau să ne luăm câteva minute, la începutul unei noi zile în care vom munci de acasă, dar vom munci și mai mult, pentru a ne lua un răgaz să ne gândim la momentele pe care le trăim.

Subiectul inițial al acestui newsletter trebuia să se numească „Remember Us This Way”. Era o parafrazare a unei melodii de la… Lady Gaga. Dar de ce voiam titlul acesta? Pentru că trăim vremuri grele, dar…

La finalul acestei crize cauzate de Covid-19 mi-ar plăcea să păstrăm din atitudinea acestor zile.

Poate puțin anxioși, sigur departe unul de celălalt în fizic, dar nu și în trăire.

Să ne gândim… la noi cum am lucrat împreună cu idei și implementări pentru a ne ajuta unul pe celălalt.

…la cum am dat din puținul nostru și am ajutat spitale, medici, asistente, infirmieri, afaceri mici pentru a putea să treacă sănătoși peste aceste momente.

…cum am găsit soluții originale la probleme complicate și am scos în față afacerile dragi nouă, dar care sunt lovite cel mai puternic.

…cum antreprenori mici au încercat să găsească modalități prin care să treacă peste și să ajungă la noi fizic, dar sigur, așa cum e cazul poveștii care deschide newsletterul, adică Dose Cafe care a făcut abonament de cafea. Sau Ialoc care a făcut un Card Cadou ca să susținem business-urile să treacă peste aceste momente grele.

…cum am descoperit că trebuie să ne punem întrebări serioase despre faptul că producția locală a fost înlocuită fără un motiv bun de piață în domenii strategice, cum ar fi produsele sanitare, măștile de protecție, biocide. Și am găsit soluții rapide să ne adaptăm și să producem.

…cum am reușit să arătăm că putem digitaliza și tehnologiza domenii despre care știam că sunt împietrite în timp.

…cum ne-am căutat prieteni vechi, uitați, pe care nu-i mai știam de ani buni și i-am întrebat dacă sunt bine.

…cum am pus interesul comunității poate peste interesul de business imediat și am uitat de luptă și egoism.

…cum am informat și ne-am informat din surse sigure pentru a nu cumva să transmitem informații false mai departe care să provoace panică.

…cum am fost pentru o perioadă mai buni și distanța nu ne-a putut separa, ci ne-a apropiat și mai mult.

…cum am văzut întregul nostru stil de viață dat peste cap, dar am ascultat de autorități. Nu ca o masă cuminte de oameni ce pot fi controlați prin manipulare în zile obișnuite, ci ca cetățeni responsabili care vor ca țara lor să treacă peste această perioadă grea pentru a fi apoi cetățeni implicați, critici și atenți cu greșelile și cu lucrurile bune făcute de politicieni.

Vreau să ne luăm acest mic răgaz dimineața, în fața cafelei pe care nu o bem împreună, ci de la distanță, să ne dăm seama că trăim un moment greu, dar care probabil ne va schimba pe noi, ca generație. Indiferent dacă vorbim de adolescenți de 14 ani, tineri de 30 de ani sau bătrâni de 60 de ani.

Pentru că acest virus ne poate lovi sănătatea, ne poate lua și viața, dar ne-a trezit spiritul. Pentru că la finalul acestei perioade putem să ieșim din casă și să zâmbim că putem face cel mai simplu lucru: să bem cafeaua preferată, să dăm bună ziua doamnei de la casieria supermarket-ului, să ne bucurăm de colegi și prieteni, să citim site-urile favorite, să ne ciondănim pe subiecte stupide sau mici, dar care în ziua aceea contează cel mai mult pentru noi.

Iar apoi să lucrăm împreună pentru a face lucrurile bine.

Țineți în buzunarul cu amintiri zilele acestea. Și apoi dați înapoi. Amintiți-vă cine a fost responsabil, ce branduri au comunicat corect, cine au fost eroii zilelor noastre, cine v-a informat cum trebuie și a susținut mediul de afaceri.

Iar apoi să fim un pic mai buni.

Să nu ni se mai pară exagerat să dăm 5 lei bacșiș unui curier care ne aduce mâncarea. Să apreciem serviciile unui ospătar. Să nu o certăm pe doamna de la Mega Image doar pentru că nu pune produsele mai rapid în pungi. Să stăm frumos la coadă. Să susținem ceea ce ne place.

Iar apoi să nu nu mai zicem „las’ că fac mâine asta”, „las’ că-l ajut mâine”, „las’ că ei au de unde”.

Să ne dăm seama că viața e ca versul acela din imnul Islandei: „O floare mică a eternității, cu o lacrimă tremurândă, care se roagă la Dumnezeul ei și moare”. Adică frumoasă, dar foarte sensibilă.

Iar apoi să nu mai lăsăm pe nimeni să scape cu „merge și așa”. Să nu mai zicem că procedurile sunt făcute pentru a fi încălcate creativ.

Peste criza aceasta vom fi mai buni. Loviți, cu vânătăi și zgârieturi, dar mai buni. Mai optimiști. Poate mai înțelegători unii cu alții. Ajutând afacerile românești. Ajutând visurile antreprenorilor români și punând întrebările care contează.

De asta voiam să dau titlul newsletter-ului „Remember Us This Way”. Să ne amintim așa de noi, uniți, în fața unei provocări care ne ține mai distanțați ca niciodată. Și să nu uităm. Niciodată.

Împreună suntem mai puternici!

Vlad Andriescu, 20 martie - „Succesul nu este final, eşecul nu este fatal: curajul de a continua este ceea ce contează”

Citatul de mai sus îi aparține lui Winston Churchill și pare că se potrivește în aceste zile. Sunt timpuri de război, deși unul, așa cum zicea președintele francez Emmanuel Macron, cu un adversar invizibil. E un război al doctorilor cu virusul. Al societății cu ignoranța. Al antreprenorilor cu eșecul.

Peste această perioadă mulți antreprenori se vor fi găsit la finalul poveștii lor temporare. Business-ul lor se va fi dus, afectat de criza actuală. Și din această poveste, mulți se vor trezi mai puternici, deși inițial vor blestema neputința de a se opune. Căci ei nu au greșit cu nimic și nu își puteau imagina un virus care să le afecteze afacerea.

Se spune despre noi că nu avem o cultură a eșecului. Că lucrurile sunt privite mai fatalist în țară decât în străinătate. E poate momentul ca din această dificultate să ieșim mai puternici și cu o generație care nu se va mai uita la eșec ca la o rușine, ci ca la un pas temporar. Eșecul nu este fatal, ci doar curajul de a continua contează. Să o iei de la capăt, să pornești de jos, să vezi oportunități acolo unde alții văd probleme. Probabil că mulți vor fi în această situație.

E greu? Da. Îi vom susține? Trebuie. Nu e vorba numai despre ajutorul statului aici, care este necesar. În vremuri de criză nu avem alte plase de siguranță. În vremuri normale, vrem un stat cât mai puțin implicat. E povestea oricărui părinte, până la urmă. Când ne loveam, atunci când eram mici, voiam ca ei să fie alături de noi. Dar, în rest, să ne lase să zburdăm privind de la distanță. Statul trebuie să vină cu noi măsuri pe lângă cele anunțate.

Iar apoi, cum repetam zilele trecute, să-i ținem minte pe cei care au ajutat pro bono astăzi, dând din timpul și banii lor. Ei vor ieși mai puternici, deși loviți.

Mesajul meu către antreprenori e să nu se teamă de eșec. Tot Winston Churchill a avut celebrul discurs de război „We Shall Never Surrender”. Vă vom susține în victorie și în eșec. Și veți avea o ușă deschisă pentru a povesti oamenilor despre voi la start-up.ro.

Iar dacă perioadă aceasta vi se pare grea și ați obosit deja, voi încheia cu un citat din Marco Pantani, unul dintre cei mai mari cicliști ai istoriei recente, favoritul meu de altfel. Întrebat cândva de ce merge atât de rapid pe munte, când pantele sunt cele mai abrupte, Marco răspunde. „Ca să-mi scurtez durerea”. Trageți acum cât mai puternic, găsiți-vă forțele neștiute ca să suferiți mai puțin.