„Contextul economic fragil și războiul din Ucraina, pe de o parte, și redeschiderea magazinelor fizice, pe de altă parte, au generat oscilații în evoluția zonei de eCommerce, ca număr de produse vândute, iar în prezent ne regăsim pe o tendință de revenire a creșterii, aproape de zona de două cifre. Un accentuat sentiment de prudență, pe alocuri chiar panică, s-a resimțit atât în aprovizionarea cu stocuri de către comercianți, cât și in apetitul de cumpărare manifestat de consumatori”, declară Ciprian Cazacu, cofondator easySales.

Cu toate acestea, noile obiceiuri de consum ale românilor, dar și inflația, cresc cheltuiala medie pentru o singură comandă de la 170 lei în trimestrul al treilea din 2021 la 215 lei în aceeași perioadă a anului curent.

„Creșterea valorică a comenzii medii este în mare măsură influențată de inflație, dar și de schimbarea obiceiurilor de cumpărare – tipurile de produse achiziționate, cantitățile mai mari cumpărate pentru a obține reduceri, inclusiv cu privire la costul transportului. Așteptările sunt ca, în continuare, clienții să cumpere mai mult rațional și mai puțin compulsiv. Consumatorii își planifică mai atent cheltuielile, analizează mai mult prețurile și caută tot mai des să obțină reduceri, accesând ofertele comercianților”, adaugă Cazacu.

În ceea ce privește categoriile de produse vândute în 2022 se observă o nouă schimbare, în mare parte determinată de deschiderea circulației interne și internaționale, a școlilor și, în general, reluarea activităților sociale.

Top 3 segmentele cu mari creșteri față de anul trecut sunt:

  • Fashion (22%),
  • Sport și Aer Liber (13%),
  • Cărți, Filme și Muzică (18%),
  • Periferice PC și software (17%) .

Top 3 segmente ca scădere a ritmului vânzărilor, față de anul trecut, sunt:

  • Beauty (-19%),
  • Articole pentru copii și Jucării (-7%),
  • Auto Moto (-6%).