Deși vin din două domenii diferite și chiar lucrează pentru alte organizații, cei cinci tineri au ajuns să participe împreună la Global Legal Hackathon (GLH), un eveniment la care oameni de IT și avocați au dezvoltat un o soluție tech pentru probleme juridice.

Legal Shapers este un proiect dezvoltat de o echipă formată din avocați și oameni de IT care au ajuns să lucreze împreună întâmplător, printr-o conjunctură favorabilă. Este vorba despre Tudor Colțan (Senior Associate „Suciu Popa”), Roxana Pistolea (Associate „Clifford Chance Badea”), Roxana Mihaela Catea (Senior Associate „Țurca Zbârcea și Asociații”) și specialiștii IT Petruș Bălașa și Eduard Mirică.

Lawrelai, câștigător local Global Legal Hackathon

Legal Shapers a avut la dispoziție 54 de ore ca să dezvolte o un proiect de la etapa de idee până la concept. Tudor spune că au ajuns la ideea finală chiar în noaptea dinaintea hackatonului.

Lawrelai este un asistent de tip Legal ChatBot care te ajută să rezolvi chestiunile juridice care pot interveni în timpul călătoriilor oriunde în lume.

Așa cum avea să reitereze și la avantajele care le-au adus câștigul, Tudor îmi povestește că ideea pentru un chatbot pe probleme juridice în călătorii a fost rezultatul unei bune colaborări între membri. Lucru susținut și de Petruș Bălașa, care spune că acesta a fost primul lui hackathon, dar este sigur că vor mai urma, cel mai atractiv fiind atmosfera primitoare și tensiunea competiției. „Deși a fost prima întâlnire a echipei, am avut chimie imediat, iar sarcinile s-au împărțit natural, fiecare știindu-și exact capacitățile”, povestește el.

Astfel, fiecare dintre ei avea anumite competențe care, puse împreună, au construit un asistent virtual care să înlocuiască avocații, până la un anumit punct.

„Cele două zile și jumătate petrecute la GLH au însemnat mult entuziasm și încredere si în primul rând, muncă și colaborare cu colegii mei pentru un el comun - proiectul nostru LAWrelai, care ne-a adus locul 1. Evenimentul mi-a oferit posibilitatea să cunosc oameni interesanți, cu viziuni diferite cu care poate nu aș fi avut ocazia să mă întâlnesc în mod obișnuit și să învăț lucruri noi de la ei.”, spune Roxana Catea.

Eduard Mirică povestește că a venit la GLH pentru experiența hackathonului, iar undeva spre finalul celor aproape 3 zile s-a trezit că echipa cristalizase o idee de business scalabilă și cu potențial, plus un pitch solid. „Totul a decurs într-un mod foarte natural.”

Avocatul digital util în călătorii

Tudor îmi povestește că în cele 3 zile ale hackatonului s-a ocupat de chestionare, pentru a vedea care sunt oportunitățile de piață, dacă există o piață și care sunt situațiile cele mai frecvente pe care le-au întâmpinat oamenii atunci când erau în călătorii. În urma sondajului, la care au răspuns aproape 1.300 de oameni, au aflat că 1 din 5 s-a confruntat cel puțin o dată cu o problemă juridică.

Cele mai frecvent menționate au fost problemele legate de pierderea pașaportului sau a buletinului de identitate, probleme cu permisul de conducere sau încălcarea unor norme locale ce aveau consecințe juridice în țara respectivă, cum ar fi încălcarea unei tradiții.

Pentru a putea răspunde la nevoile clienților indiferent de țara în care călătoresc, în aplicație va fi implementată o bază de date cu peste 100 dintre cele mai frecvente întrebări și răspunsuri din legislația respectivă.

Chatbot-ul funcționează pe baza unor întrebări și răspunsuri introduse în prealabil, urmând ca baza de date să fie actualizată în mod constant. „Multe dintre ele sunt preluate direct de pe site-urile ambasadelor sau alte pagini care atenționează călătorii asupra interdicțiilor din țara respectivă, precum și anumite acțiuni atipice care ar putea atrage după sine pedepse cu amendă sau chiar închisoare”, afirmă Tudor.

Chatbot-ul folosește tehnologiile NLP (Natural Language Processing) și Inteligența Artificială pentru a descifra caracterul complicat al limbajului uman și pentru a înțelege exact nevoile și contextul utilizatorului.

Dacă întrebarea nu se încadrează în baza de date a asistentului virtual, atunci utilizatorul va fi redirecționat către un avocat care cunoaște legislația respectivă și cu care noi vom avea un parteneriat.

„Datorită sistemului NLP, chatbot-ul învață constant – cu cât este accesat mai mult, cu atât învață mai mult noi întrebări și adăugăm răspunsuri”, explică Roxana Pistolea.

Modelul de business al unui chatbot juridic

Una dintre liniile de monetizare ale proiectului ar fi o asigurare juridică asociată unei călătorii, cumpărată printr-o agenție de travel. O altă opțiune ar fi să încheie parteneriate cu avocați din mai multe țări, iar Legal Shapers să primească o taxă. Roxana spune că încă nu au definitivat această opțiune, existând posibilitatea ca Legal Shapers să primească un procent din onorariul pe care îl vor primi avocații de la client sau să stabilească o taxă fixă pentru orice recomandare și orice client pe care îl aduc avocaților.

Tudor se arată încrezător în potențialul afacerii și spune că ar fi în interesul avocaților să adopte acest instrument digital pentru a atrage noi clienți. „Legal Shapers este un intermediar între călători și firmele de avocatură din toată lumea, care, folosindu-se de această aplicație, ar avea acces la un număr uriaș de potențiali clienți”, adaugă el.

Utilizatorii vor putea folosi chatbot-ul în mod gratuit, dar numai pentru serviciile standard. În cazul în care au nevoie de informații suplimentare, cum ar fi anumite formulare, aceștia vor trebui să plătească un cost. Aceasta fiind și o altă linie de business, pentru monetizarea produsului.

E o certitudine că viitorul avocaturii nu mai poate fi conceput fără prezența inteligenței artificiale.

Roxana Pistolea remarcă faptul că trăim într-o lume în care toate industriile trebuie să se adapteze la inovațiile tech, inclusiv industria legală, în care deja activează roboți avocați. „E o certitudine că viitorul avocaturii nu mai poate fi conceput fără prezența inteligenței artificiale. Am acceptat provocarea lansată de Global Legal Hackathon pentru că, avocat fiind, mi-am dorit să contribui la dezvoltarea și promovarea inovațiilor în domeniul juridic. Împreună cu colegii mei, toți tineri vizionari, talentați și creativi în domeniile lor, am reușit să venim cu un concept care ne-a pus pe harta legal tech din România și, de ce nu, cu un potențial impact global semnificativ”, adaugă Roxana.

Asistentul virtual, în drum spre New York

După trei zile de „Global Legal Hackathon București” și 54 de ore de muncă efectivă, Legal Shapers a primit Marele Premiu și șansa de a merge în marea finală „Global Legal Hackathon” de la New York. În plus, echipa a fost înscrisă direct în finala acceleratorului Batch3, având posibilitatea de a primi o finanțare cuprinsă între 25.000 și 2,5 milioane de euro.

Echipa a trecut de semifinală, iar acum Legal Shapers intră în competiție cu alte 40 de startup-uri din toată lumea. Între timp, Roxana Pistolea spune că trebuie să lucreze intens la răspunsurile din baza de date preluate din mai multe legislații, ca să fie pregătiți pe această componentă. În plus, au trimis deja câteva adrese către barouri din diferite state ca să întrebe dacă ar fi interesate să colaboreze cu ei.