Elena va fi prezentă pe scena Techsylvania, unul dintre cele mai importante evenimente de tehnologie și inovație în industria IT din Europa de Est, care va avea loc între 17-20 iunie la Casa de Cultură a Studenților din Cluj Napoca.

”Acum e un moment extraordinar să fii investitor în tehnologie, când inovațiile se accelerează constant, banii vin spre industrie și oamenii devin din ce în ce mai creativi și curajoși să se dedice tehnologiei și antreprenorialului”, spune Elena Mustățea.

Este din Focșani și face parte dintr-o familie cu un puternic background antreprenorial. De aceea spune că și-a dorit mereu să facă afaceri la nivel înalt. A mers la facultate la Darmouth, în Statele Unite, unde a studiat economie, cu specializări adiționale în Studii Internaționale și Studii de Mediu. ”După facultate am facut management consulting în diferite țări din Orientul Mijlociu, bazată fiind în Dubai, apoi am mers la J.P. Morgan în Londra unde am făcut investiții și achiziții cu focus pe sectorul de comunicații și tehnologie”.

Antreprenorul e confortabil cu riscul și e aventurier, și are încredere în sine și în propria capacitate de a găsi soluții la probleme, orice s-ar întâmpla

Cum poți susține antreprenori ca venture investor

Și-a dezvoltat pasiunea pentru afaceri și finanțe după un internship, în timpul facultății, la Goldman Sachs în New York. Imediat ce s-a ivit ocazia, a ales un job full-time la Londra în cadrul J.P. Morgan. ”Acolo am lucrat pe achiziții și fuziuni de companii, cu preponderență în internet și software. Cu aceste cunoștințe, am vrut să mă axez pe sfera de tehnologie, dar de data asta ca investitor, nu ca bancher”, povestește Elena.

”În această calitate, poți fi parte din această industrie foarte dinamică, poți susține antreprenori și idei inedite și poți ajuta să faci o diferență în industrii și în viața oamenilor, mai ales acum când din ce în ce mai mulți oameni de afaceri aspiră să facă businessuri cu o misiune și impact pozitiv, deci nu doar axate pe profit”, completează ea.

În opinia omului de investiții Elena Mustățea, un antreprenor excelent găsește resurse și oportunități și le transformă în surse de afaceri. ”E confortabil cu riscul și e aventurier, și are încredere în sine și în propria capacitate de a găsi soluții la probleme, orice s-ar întâmpla”, precizează Elena.

Atributele unui antreprenor bun

În plus, cei mai buni antreprenori sunt insistenți și nu se dau în spate de la nimic. Dacă vine și cu o experiență vastă în domeniul în care dorește să-ți lanseze un startup, oamenii de investiții au încredere că va găsi problema și soluția potrivite în respectivul sector – adică va lansa o afacere hot, din care vor putea, cu siguranță, să scoată profit.

”Vine cu o inteligență emoțională puternică, ceea ce de obicei se manifestă prin încredere în sine, capacitate de a vinde o viziune, comunicare bună, și s-a gândit dinainte la întrebările pe care le-aș putea avea, fiind foarte pregătit cu răspunsuri specifice și convingătoare”, adaugă Elena.

Tocmai de afacerea, în viziunea ei, una dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un antreprenor – ceea ce ar fi clar un deal breaker în discuția cu un venture capitalist (sau orice alt tip de investitor) – ar fi ca acesta să nu fie la curent cu diverși indicatori (de performanță, creștere, sau financiari), și chiar mai rău, nu își cunosc competiția (sau afirmă incorect că nu au competiție).

Nu mai este vorba de a construi ”Uber pentru spălat vasele/plimbat câinele/făcut cumpărăturile”, ci despre a schimba mâncarea și spălatul în sine. În acest sens, eu sunt cel mai fascinată de transformările din medicină, inclusiv sănătate mentală, de schimbările din transport și industria alimentară, care sunt consumatoare imense de energie, și enterprise software, unde progresia spre cloud și modele SaaS vor continua să creeze companii valoroase

Când greșește un antreprenor

”Investitorii sunt oameni foarte analitici cărora le place să pună întrebari și să afle detalii”, afirmă fostul reprezentant al Atomico.

Astfel, dacă nu ai o viziune clară și o strategie la fel de bună pentru a ajunge acolo (măcar într-o variantă incipientă), ar fi mai bine să nu încerci să contactezi investitorii unor fonduri mari. Pentru că, la urma urmei, un antreprenor vinde o viziune, iar unul neconvingător nu arată o viziune clară asupra modului în care afacerea lor va face o diferență, și nu inspiră motivație să atingă această viziune.

Ce ar putea aduce diferit un startup care să atragă un investitor de capital de risc? Păi, ar trebui, mai întâi de toate, să adapteze cele mai noi tehnologii la problema pe care încearcă să o rezolve și să nu fie atașat uneia anume.

”Nu mai este vorba de a construi ”Uber pentru spălat vasele/plimbat câinele/făcut cumpărăturile”, ci despre a schimba mâncarea și spălatul în sine. În acest sens, eu sunt cel mai fascinată de transformările din medicină, inclusiv sănătate mentală, de schimbările din transport și industria alimentară, care sunt consumatoare imense de energie, și enterprise software, unde progresia spre cloud și modele SaaS vor continua să creeze companii valoroase”, spune Elena Mustățea.

Cum abordezi un VC?

Sfatul său este ca un antreprenor să abordeze investitorii în orice moment are ocazia, pentru că finanțarea este un proces continuu, iar un fondator de startup strânge bani chiar dacă nu are un proces activ. Tot ce trebuie să facă: să fie pregătit permanent.

Dincolo de asta, caracteristicile fondatorilor sunt foarte importante. Idei are toată lumea, dar critică este determinarea de a face totul spre a atinge acel scop

”Singura chestie de ținut minte este să ai așteptări realiste când vii în fața investitorilor. Dacă vorbești la stadiul de seed, iar investitorul nu face finanțări decât de la Seria A încolo, nu te aștepta să investească în momentul în care vorbești tu cu el, ci doar să începi să construiești o relație cu potential pentru următoarea rundă de finanțare”, detaliază Elena.

Când dă bani un venture capitalist

În esență, în postura de investitor, Elena e tentată să dea bani în următoarele două situații: fie startupul are o technologie foarte inovatoare (iar dacă nu poate genera bani imediat cu ea, măcar are posibilitatea de a fi cumpărat de alte companii foarte mari din industrie pentru această tehnologie unică), sau are un model de business care poate face bani.

”Dincolo de asta, caracteristicile fondatorilor sunt foarte importante. Idei are toată lumea, dar critică este determinarea de a face totul spre a atinge acel scop”, mai spune românca.

Cu siguranță talentul și ideile sunt acolo, dar ar fi bine ca antreprenorii români să învețe mai mult vânzări: cum să se vândă pe ei inșiși ca oameni de valoare, și ideile sau startupurile lor

Cum se vede ecosistemul antreprenorial din România

Pentru că Elena este plecată din România de peste 10 ani, am fost curioși să aflăm și cum se vede ecosistemul antreprenorial din țara noastră prin ochii unui om de investiții. De la Londra, în ultimii patru ani, arătăm potențial, mai ales în contextul în care oameni care au lucrat până nu demult prin companii mari sunt pregătiți să înceapă propriile afaceri. Ce ne limitează, însă? Capitalul insuficient și o abordare, mai degrabă, locală.

Senzația mea e că oamenii nu au atât curaj pe cât ar fi îndreptățiți, așa că se limitează să vândă doar în România, să facă doar o copie locală a unei idei din State sau Marea Britanie, și nu îndrăznesc de la început să vândă internațional sau să fie în competiție globală. Cu siguranță talentul și ideile sunt acolo, dar ar fi bine ca antreprenorii români să învețe mai mult vânzări: cum să se vândă pe ei inșiși ca oameni de valoare, și ideile sau startupurile lor. Sincer, lucrând în capital de risc în Londra, am avut foarte puține propuneri de finanțare pentru companii românești, pentru că, de obicei, mărimea afacerilor din țară e mai mică decât ce ar considera investitorii mari din Londra. Mi-aș dori să văd mai mult leadership de la comunitatea de antreprenori români care să aibă ambiții să devină lideri internaționali și să aibă cifre de afaceri semnificative”, concluzionează Elena Mustățea.