Odată intrat pe site, completezi un formular în care spui ce vrei să trimiți și unde, iar Allpacka va agrega cele mai bune oferte ale firmelor de curierat. Totul este mai ieftin deoarece firma va trimite mai multe colete într-o singură expediție. Altfel nu vei plăti prețul întreg a unui pachet, pentru a livra două carcase de telefon.

alpacka colete livrare curierat

Business-ul îi aparține unui englez, Colin Snead, 35 de ani, care a deținut în trecut o firmă de piese auto pentru autobuze, în Budapesta. Ei bine, el a văzut potențialul unei astfel de afaceri și nu a mai stat pe gânduri. A dat drumul la treabă în Ungaria, pentru ca apoi, în 2015, să vină și pe plaiurile mioritice. Cifra de afaceri s-a dublat de la an la an, iar lucrurile arată din ce în ce mai bine.

Noi începuturi

Am stat de vorbă cu Colin și am aflat de ce s-ar aventura un englez în afaceri în Estul Europei pentru atâția ani la rând și care sunt provocările care vin odată cu acest lucru: ”M-am născut la Londra, însă în ultimii zece ani am locuit la Budapesta. Sunt englez, da, însă am sânge scoțian (râde). Nu am locuit niciodată acolo. La un moment dat, tata a cumpărat o fabrică de autobuze din Budapesta. În 2006, m-a chemat să-l ajut pe partea logistică. Am lucrat mult în domeniul ăsta și aveam experiența necesară, plus că mă plictisisem de Londra. Și am zis să încerc”.

colin snead allpacka.ro

”Mi-a plăcut mult în Ungaria, era mai «fun» decât în Anglia. Însă în 2008 tata a dat faliment, și-a pierdut și casa, a fost destul de rău. Privind în retrospectivă, am învățat că e mereu mai bine să cheltui banii altcuiva decât banii tăi (râde). Apoi m-am ocupat cu un business prin care comercializam piese de autobuze, care a crescut foarte repede”, a adăugat englezul.

Colin mi-a povestit despre investiția minimă și despre rata la care crește cifra anuală de afaceri, iar rezultatele sunt impresionante. A preluat un model de succes din Vest și l-a implementat excelent și în Estul Europei: ”Modelul de business al Allpacka exista deja în UK și în Germania, însă nu și în această zonă. Am adaptat totul, și am început un trial în Ungaria. Cu doar 1.600 de euro investiție inițială am reușit să obținem o cifră de afaceri de 100.000 de euro în primul an, 200.000 de euro în al doilea, 350.000 de euro în al treilea, etc. Fără să mai băgăm bani în plus. Doar creștere organică de la an la an”.

De la Budapest la Bucharest

A venit și momentul în care a renunțat definitiv la afacerea cu piesele de autobuz, iar asta nu putea veni într-un moment mai potrivit. A reinvestit banii și a trecut granița în România. Aici totul se mișcă și mai bine decât în Ungaria, spune el: ”Mi-am vândut compania de piese de autobuz, iar banii i-am reinvestit în firma de livrări. Apoi am vrut să ne extindem în zonă, iar România a fost următorul hop. Am început operațiunile aici în septembrie 2015 și a fost destul de greu atunci. A trebuit să înțelegem cât de diferită e piața aici. Însă în anul următor, 2016, am ajuns și aici la cifră de afaceri de 100.000 de euro, la fel ca în primul an din Ungaria. Iar anul acesta vrem s-o triplăm. Din câte îmi dau seama, acest lucru se va întâmpla”.

Clienții vor trebui să plătească prețul întreg dacă vor vrea să folosească firmele tradiționale. Însă dacă aceștia vor alege să livreze prin noi, vor avea parte de reduceri

”Nu este o creștere incredibilă, de tip unicorn, însă dacă ne uităm în urmă la ce am realizat până acum, e destul de impresionant. Suntem foarte mândri. Primul lucru pe care l-am realizat și în Ungaria, și atunci când am studiat piața din România, a fost faptul că nu există alternative rapide și ieftine pentru persoanele fizice. Clienții vor trebui să plătească prețul întreg dacă vor vrea să folosească firmele tradiționale. Însă dacă aceștia vor alege să livreze prin noi, vor avea parte de reduceri”, îmi mai spune Colin.

Colin s-a gândit să aducă acest serviciu în primul rând pentru micii consumatori, pentru care taxa unei livrări tradiționale nu se renta deloc. Acum ei au alternativa de a trimite pachete mici mult mai ieftin, putând să aleagă pe site, dintr-o listă, oferta care li se potrivește cel mai bine: ”Noi dăm micilor comercianți, și vânzătorilor independenți de pe platforme de genul OLX sau Okazii, șansa de a concura cot la cot cu firmele mari. Piața de aici e foarte atractivă, iar mărimea României este dublă față de cea a Ungariei. Preconizăm că în 2019 vom depăși afacerea din Ungaria, cifrele sunt foarte încurajatoare”.

Avem și mulți clienți care foloseau poșta înainte. Se duceau fizic, depuneau coletul și plăteau. Cu noi, un angajat vine la tine, ia coletul și aia a fost tot

Până acum, fiecare persoană a avut de ales între taxele mari de la firmele private de curierat și neajunsurile logistice ale Poștei Române. Succesul Allpacka depinde foarte mult de nemulțumirea oamenilor față de oficiile poștale: ”Deoarece prețurile noastre sunt extrem de bune, oamenii nu prea aveau înceredere la început. Trebuie educați, să înțeleagă modelul nostru de business. Noi practic centralizăm toate comenzile și lansăm o alta în numele nostru, către firmele tradiționale de curierat. Astfel ne permitem să fim extrem de competitivi. Avem și mulți clienți care foloseau poșta înainte. Se duceau fizic, depuneau coletul și plăteau. Cu noi, un angajat vine la tine, ia coletul și aia a fost tot. De plătit, ai plătit deja online”.

alpacka colete livrare curierat

Allpacka este momentan prezent pe piețele din România, Slovacia și Ungaria. Însă extinderea în zonă este iminentă. L-am întrebat pe Colin ce părere are despre Polonia ca potențială piață de desfacere: ”Polonia este o țară care se dezvoltă extrem de repede. E mai scump să penetrezi acea piață. Nu putem replica acolo succesul pe care l-am avut aici, cu acceași sumă de bani. Plus că sunt companii care sunt similare cu ale noastre. Costurile de marketing ar fi mai mari, iar încrederea în poșta poloneză nu este așa rea. Din acest motiv nu ne-am dus nici în Austria, unde serviciile poștale sunt extrem de apreciate și calitative. Lumea nu ar fi entuziastă după serviciul nostru”.

Țintim și la Sud, spre Bulgaria, însă trebuie mai întâi să demonstrăm o creștere bună pe piețele pe care suntem deja prezenți

”Am primit 850.000 de euro finanțare. Pare mult, dar trebuie să fii foarte atent la ceea ce vrei să faci. Să începi totul cu calm și să ai grijă să nu te extinzi prea repede. Oricum, probabil Polonia este următoarea piață, însă vom vedea când. Momentan activăm în Ungaria, Slovacia și România. Țintim și la Sud, spre Bulgaria, însă trebuie mai întâi să demonstrăm o creștere bună pe piețele pe care suntem deja prezenți. Vrem să consolidăm acest lucru, să începem să producem profit”, a mai adăugat antreprenorul.

În Vest, modelul de business deja este unul validat, iar nici în Est lucrurile nu stau mai jos. În încheiere, Colin mi-a spus că dorește să fie prezent în toată partea estică a Uniunii Europene: ”Pe piața vestică avem multe companii care fac acest lucru. Acolo nu prea avem șanse de infiltrare, și nici nu ne dorim asta. Noi vrem tot ce este la Est de Austria și Germania. Până la granițele de Est ale Uniunii Europene, deoarece așa este viabil din punct de vedere financiar. Căutăm să automatizăm totul, nu vreau să ne atingem de colete. Având în vedere că și scara la care operăm este foarte mare, nu ne permitem să procedăm altfel”.