5. Internetul poate fi un loc periculos
Săptămânile acestea s-a discutat mult, am scris și noi, despre înșelătoriile online care promit scheme de investiție care returnează banii rapid și de 5 ori mai mulți. Sunt scheme care folosesc numele unor companii respectabile și care sunt promovate prin Facebook Ads. Știam deja că internetul e un loc periculos, dar aceste scheme ne arată că internetul, pe lângă capacitățile sale pozitive, e un loc periculos prin simplitatea schemelor și înșelătoriilor.
Ce avem aici nu este o schemă complicată, ci care se folosește de credulitatea oamenilor și de unelte foarte simple, disponibile de multe ori legal, așa cum sunt reclamele pe Facebook. E nevoie în continuare de foarte multă educație pentru a recunoaște astfel de scheme și e responsabilitatea fiecăruia dintre noi, care ne pricepem cât de cât, să-i educăm pe cei apropiați nouă.
6. Online ești singur
Pare că online suntem milioane de oameni și suntem parte a aceleiași comunități. Ne conectăm, discutăm, ne certăm. Și poate noi suntem împreună, deși acest lucru este de dezbătut, dar în locurile unde ne petrecem timpul suntem singuri. Folosim platforme care ne iau datele, ne iau și banii uneori, ne iau timpul, dar care nu ne protejează. Suntem într-un oraș fără șerif, un Ev Mediu al internetului pe care consideram că l-am întrecut, dar nu e așa.
În fața celor spuse mai sus, Facebook nu reacționează. Raportări repetate ale utilizatorilor nu au dus la niciun rezultat. Acele reclame nu sunt eliminate. Sunt publice și vizibile în continuare. Platforma care ar trebui să aibă responsabilitate, să fie șeriful, nu reacționează. Suntem singuri și ne apărăm doar noi pe noi pe internet, împreună cu alte unelte pe care le putem folosi cum ar fi soluțiile de securitate.
7. Diversitatea e o dezbatere necesară
Când vorbim de diversitate părerile se împart imediat. Pentru că de multe ori ne uităm peste Ocean unde uneori putem vedea aspecte ce par exagerate. Dar diversitatea nu trebuie să fie așa complicată.
Săptămânile acestea pe start-up.ro au fost analize și interviuri despre diversitatea în startup-uri, dar și despre importanța startup-urilor femtech care creează soluții pentru sănătatea femeilor. Într-un articol scris de Oana Coșman, Alexandra Anghel de la Algolia Romania vorbește despre a angaja divers în startup-uri și arată perspectiva potrivită. Diversitatea nu este să angajezi în dauna cuiva. Să angajezi persoane de genuri diferite sau cu experiențe diferite nu înseamnă să le elimini bărbații. Ci să găsești perspective diferite. Să câștigi experiențe diverse care se traduc ulterior în startup.
De asemenea, în analizele realizate de colega mea Irina Achim pentru zona de startup-uri femtech, se arată că dezvoltarea de soluții tehnologice pentru femei reprezintă o oportunitate economică pentru companii, dar, de asemenea, și avantaje economice macro, pentru că femeile pot fi mai predispuse la probleme de sănătate. Și dacă o judecăm capitalism, asta duce la pierdere de cifră de afaceri.
Nu în ultimul rând, diversitatea a fost o discuție serioasă online în ultima săptămână odată cu lansarea unei piese. Se numește Macarena și este creată de Erika Isac. Aceasta a împărțit internetul în două și a creat agitație în rândul bărbaților, de cele mai multe ori, sau în rândul persoanelor deranjate de limbaj. Dar ratăm mesajul profund al piesei care nu elimină, ci integrează. Ratăm pilda în timp ce mulți dintre cei care răspund online se simt atacați. Ascultați piesa și trageți voi o concluzie, e o discuție serioasă mai ales că statisticile din România arată că violența împotriva femeilor este la un nivel foarte ridicat față de alte state din UE.
8. Realitatea virtuală și augmentată pot duce la singurătate
Apple a lansat Vision Pro, un dispozitiv de realitate virtuală, iar tehnologia este senzațională. Ceea ce a reușit Apple este excelent, deși are încă nevoie de îmbunătățiri. Discuția punctuală care trebuie purtată acum este despre capacitatea tehnologiei de a ne izola.
Orice tehnologie lansată de-a lungul timpului a fost integratoare, dar a adus și singurătate. Televizorul ne-a deschis o lume, dar ne-a însingurat în fața sa. Telefoanele mobile și internetul ne-au concectat, dar ne-au izolat în fața ecranelor. Dar toate aceste tehnologii puteau fi consumate în grupuri. AR/VR este o tehnologie extraordinară și deschide noi oportunități, dar este prima tehnologie care trebuie consumată în singurătate. Pentru a consuma un film ambii oameni trebuie să aibă o cască de aceasta pe ochi. Pentru a comunica, toți trebuie să avem o cască. AR/VR poate izola profund și schimba comportamente, iar această dezbatere trebuie pusă pe masă.
Deși nu e o tehnologie de masă, AR/VR se îndreaptă spre acel moment. Și orice ne deschide o lume, ne poate închide mai multe. Iar această matematică cu rezultat negativ înseamnă o involuție periculoasă.
9. Feedback-ul la români
Am fost la multe evenimente dedicate antreprenorilor, inclusiv în ultimele săptămâni. Am organizat unul în weekend-ul care tocmai a trecut, Factory Bootcamp. Ceea ce observ de foarte multe ori la aceste evenimente este capacitatea defectuoasă de a primi feedback. Poate e un lucru cultural. În școală nu primim feedback, suntem certați.
Dar dacă la evenimente internaționale în cazul unui feedback negativ văd de multe ori răspunsul simplu “Mulțumesc de remarcă, foarte bună, dar”, care permite un contraargument fără să-l faci pe cel care ți-a dat feedback-ul prost, la multe evenimente locale văd foarte multă defensivă în primirea feedback-ului de la antreprenori.
Sfatul meu este să primiți orice fel de feedback, să-l analizați, pentru că dacă nu se referă la voi ca persoană, este unul impersonal și țintit către un business, care nu e copilul vostru, ci e o entitate ce poate fi modificată. Iar asta mă duce cu gândul la faptul că ar trebui să existe evenimente în România în care antreprenorii să fie ‘roasted”, să primească cel mai negativ feedback, doar pentru a se putea obișnui cu el și apoi în viața de zi cu zi să primească remarcile investitorilor sau specialiștilor cu mai multă deschidere.
Acestea au fost cele 5 lecții ale mele din newsletter. Sunt numerotate de la 5 pentru că primele 4 au fost deja în prima scrisoare trimisă către voi la începutul anului.