Wanda este o artistă urbană, o maestră a culorilor, a mesajelor bine integrate în murale gigantice, pe care le pune pe pereți, pe garduri, pe blocuri, dar și ca grafică ce însoțește diverse proiecte editoriale sau artă la liber pe Instagram.

După 10 ani petrecuți în advertising, Wanda și-a luat lecțiile de publicitar și le-a găsit un nou sens, unul mai măreț, cu o audiență care depășește capacitatea publicurilor standard vizate de campanii publicitare. Dar, mai important decât pânza pe care desenează, e că lucrările Wandei au un mesaj social, emoțional, au un impact în sufletul trecătorilor și că muralele ei nu trec neobservate.

Iar muralele cu mesaj au venit dintr-o copilărie în care Wanda se cățăra în copacii fostei școli de pictură și desena cu ce apuca pe pereți. ”Am avut norocul ca părinții să fie de acord”, ne mai spune artista.

Ce urmează să citești:

  • Chestionar despre Wanda Hutira, care a simțit că trebuie să ducă mesajele despre echilibru emoțional la un nivel cât mai înalt și mai vizibil, astfel că l-a pus pe muralele din puncte cheie din țară.
  • Despre un context legal necesar pentru arta stradală.
  • Despre arta pusă în locul potrivit pentru publicul potrivit.

Wanda Hutira face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Wanda Doing Things

2. Copilărie:

M-am născut în Baia Mare, acolo am și crescut și îmi plăcea să mă cațăr în copaci. Norocul meu a fost că acești copaci erau în curtea UAP-ului, care era curtea fostei școli de pictură.

3. Educație:

Am trecut prin mai multe forme de educație artistică formală, însă cred că cel mai mult am învățat făcând

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Nu știu dacă percep activitatea mea ca muncă, deci mai mereu nu muncesc. Poate doar când organizez facturi pentru conta simt că munesc.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Ce curajos să presupui că deja m-am decis că în acest domeniu vreau să activez

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Părinții mei sunt artiști deci a fost destul de ușor.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Mama.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

Mereu următoarea lucrare. E și preferata mea.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Educația formală. A fost groaznic. În liceu mi-am promis că nu mai pictez în viața mea. După facultate nici nu am mai lucrat mulți ani și am crezut că au reușit să mă facă renunț cu totul la asta. Dar până la urmă învățăm să trecem peste toate traumele

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Aș vrea să fiu în cartea în care e toată lumea, nu aș vrea să fie o carte separat despre femei. Cred că e important ca femeilor să li se dea locul cuvenit în toate cărțile, nu să aibă niște alte cărți separate doar pentru ele.


Publicitatea a învățat-o pe Wanda să aibă o structură a gândirii unui brief, a unei lucrări, dar și acest exercițiu de a genera idei. La experiența ei profesională ”de birou”, se adaugă niște valori personale, care se regăsesc în cele mai multe dintre lucrările ei.

”Încă de când lucram în publicitate mă gândeam de ce oare facem reclamă la absolut orice în lume, dar nu și la bunăstarea și dezvoltarea emoțională. Când am început să fac murale, m-am trezit cu tot acest spațiu media pe care îl puteam folosi tocmai pentru asta. Pentru mine succesul nu înseamnă atât de mult bani sau likes, cât se măsoară într-un sistem nervos echilibrat. Și pentru că eu cred că toți avem încă nevoie să auzim aceste lucruri, caut să le ofer cât mai mare reach.”

Copilăria artistei a însemnat că desena cu orice prindea pe pereți, și spre deosebire de mulți alți copii care mai testează niște limite așa, părinții ei au fost de acord. Sigur a contat și background-ul lor de artiști. Iar de aici au urmat ani de educație formală, dar mai important decât aceștia au fost anii de experiență, acel trial and error care au dus-o pe artistă în vizorul publicului.

Artă civică

Wanda vrea ca lucrările ei să aibă o componentă civică puternică, să îndemne și să reușească să aducă o mică schimbare în rândul celor care trec și îi văd arta.

”Știu că munca mea nu va schimba prea multe în societatea în care trăim. Pot doar să sper că va schimba câteva mentalități. Una, două, trei, cine știe?”

Iar direcția civică se vede în multe dintre lucrările Wandei, fie că vorbim de încurajarea la lectură sau la revitalizare urbană. Aici putem vorbi de un mural recent, pictat pe porțile Filialei „Ion Creangă” a Bibliotecii Metropolitane București, în cadrul programului multianual de regenerare urbană prin artă Un-hidden Romania, cu mesajul ”Lumea e a celor care citesc”.

Sau, tot în același spirit civic, putem vorbi despre niște imagini și mesaje ale schimbării, pictate pe pilele din beton ale unui pod dezafectat de pe malul canalului ce leagă orașul Giurgiu de Dunăre.

Cei 500 de metri pătrați care acum sunt o formă de artă sunt parte a viitoarei Păduri Comunitare Cama, un loc unde membrii comunității sunt încurajați să se bucure de acest spațiu natural, dar și un îndemn la a proteja natura, un bun comun.

Mesajele Wandei pe subiect rezumă fix această misiune: ”comunitatea creează schimbarea”, ”natura e ce avem cu toții în comun” și ”plantăm pentru viitor”.

Vorbești cu pereții despre respectul de sine

Potrivirea locului cu mesajul și cu misiunea de bine sunt două aspecte pe care Wanda le are în vedere în procesul creativ: ”cred că orice loc poate să fie special în felul lui mai ales dacă îi găsești mesajul potrivit. Asta e cea mai frumoasă parte a lucrărilor - să fie în locul potrivit pentru oamenii potriviți.”

Scena de street art a avut un interes crescut printre români, inclusiv în relația cu autoritățile, sau prin organizarea unui festival dedicat, cum este Zidart din Bacău. Mai mult, brand-urile au început să opteze pentru această formă de comunicare și au înțeles că nu e suficient să pui un logo pe un perete, cât să-l ambalezi într-un mural care să se ceară fotografiat și distribuit apoi pe Instagram.

Am vrut să știm cum se resimt aceste schimbări pentru un artist de artă stradală și ce simte Wanda că ar mai lipsi pe subiect: ”pentru mine acum cel mai mult lipsește un cadru legal în care să se poată face artă pe stradă. Momentan muralele sunt încadrate într-o zonă gri între construcții și renovări. Ei bine nu prea sunt de nici unele și asta cred că bagă multe bețe în roate evoluției.”

Mesajele Wandei de self-love și respect de sine sunt deja emblematice pe Instagram, vorbind direct generației tinere, pentru care artista are și un gând pentru viitorul lor: ”până se fac ei mari, e posibil să fie joburi mai cool și e bine să încerce cât mai mult activități. Atâta timp cât au curiozitatea să încerce, au toată viața înainte. Și da, atunci de ce să nu încerce ȘI asta”, referindu-se la activitatea ei, care e atât profesie, cât și pasiune.

Când jobul tău e să fii uneori și la 10 metri înălțime, când vezi lumea din alte perspective și când privești ba macro, ba micro, am vrut să încheiem conversația noastră cu Wanda cu viziunea muncii ei și cum și-ar defini scopul artei într-un caption:

”Nu am o agendă sau o misiune. Sigur oricine și-ar dori să facă un mural care să termine războaiele sau încălzirea globală, dar știm foarte bine că asta nu se întâmplă cu o lucrare. Putem doar încerca să facem ceva mai bine fiecare în colțișorul său și să sperăm că se adună în timp.”


În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.

ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.