Evelina simte că a devenit un profesionist mai bun în momentul în care a devenit mamă, când i s-au deschis noi orizonturi de cunoaștere. Când a început să construiască Kinderpedia, profesia a ajutat-o să devină o mamă mai bună, prin accesul la resurse, la discuții cu profesioniști și prin cunoașterea mediului școlar din primele rânduri.

Printr-o împletire ca a unui cozonac răsucit, rolurile de mamă și de profesionist de marketing și fondator al unei platforme de EDTECH au ajutat-o pe Evelina să pună bazele unei lumi în care educația e susținută de mai multe mâini și minți.

Iar în mijloc stă copilul, reprezentativ pentru generațiile care se formează acum și la care Evelina contribuie, atât în România, cât și în toate cele în 25 de țări în care e prezentă soluția Kinderpedia.

Mai jos vă invităm s-o cunoașteți pe Femeia care schimbă modul de lucru în sistemul educațional românesc.

Ce urmează să citești:

  • Chestionar despre Evelina Necula, fondatoarea unei platforme de comunicare folosită de peste 25.000 de profesori, care îi ajută să se conecteze cu clasele lor, cu familiile să urmărească progresul școlar și să simplifice activitatea administrativă.
  • Despre evoluția și implicarea părinților în actul școlar, despre contribuția pe care fiecare o poate aduc eîn modelarea generațiilor.
  • Despre tehnologia în educație, atunci când nu e văzută ca un balaur care va înlocui profesorii, ci doar îi va ajuta să se alinieze cerințele și tendințele actuale.

Evelina Necula face parte din proiectul "Femeile strigă Bingo", o inițiativă lansată de start-up.ro alături de ING Bank România, prin care provocăm cititorii să descopere poveștile femeilor care schimbă România zi de zi, prin acte de curaj sau de normalitate. Proiectul, construit sub forma unui joc interactiv de Bingo, vă provoacă să nu rămâneți doar la 24 de exemple date de către noi, ci de a le extinde zi de zi, prin sugestiile voastre.

1. Nume și funcție actuală

Evelina Necula, sunt co-fondatoare și Chief Marketing Officer al Kinderpedia, soluția digitală completă pentru educație care ajută școlile, grădinițele și centrele de cursuri să-și simplifice modul de lucru și să comunice mai bine cu comunitățile lor.

2. Copilărie:

M-am nascut la Piatra Neamț și mi-am petrecut o parte importantă a copilăriei la Târgu Neamt, la poalele Cetății Neamțului si pe malul Ozanei celei “frumos curgatoare si limpede…”

Cei mai buni prieteni ai mei din copilărie au fost verisorii mei, cu care mă jucam des de-a călăreții, după ce îmi spanzurau păpușile chiar din prima zi de vacanță. Ce voiam să mă fac? Probabil cowboy, sau cowgirl. Ce mi-a rămas din perioada aceea? Dragostea pentru natură și un puternic sentiment de apartenență la acele locuri minunate.

3. Educație:

Am terminat un liceu bilingv de spaniolă – limba pe care o iubesc, dar nu am folosit-o niciodată în contexte de business. Apoi, am absolvit facultatea de Comunicare și Relații Publice la SNSPA și ulterior un master de marketing digital la ASE. Cunoștințele de management le-am dobândit într-un program de certificat și diplomă la Open University Business School, UK. În prezent urmez un program de School Management și Leadership.

4. Ce-ți place să faci când nu muncești?

Îmi place sa petrec timp în aer liber, sa fac drumeții, să alerg, să descopăr destinații noi și să cunosc oameni interesanți. Iubesc să-i citesc baiețelului meu și să văd cum fiecare pagina îi mai aprinde o luminiță în ochi și o curiozitate nouă. Cum spune motto-ul unui celebru muzeu de științe, “la ce folos să știm totul, dacă nu putem să ne punem întrebări noi?”

De asemenea, mi-e drag sa petrec timp cu familia și cu prietenii și, recunosc, îmi place și sa fac shopping.

5. Când ai știut că vrei să te dedici domeniului în care activezi, ce te-a atras către acesta și ce ai simțit nevoia să schimbi la industria în care activezi?

Am iubit educația mereu și am simțit întotdeauna o recunoștință aparte pentru oamenii speciali care mi-au modelat mintea și sufletul în timpul anilor de școală. Ce am înțeles încă de copil este că sunt profesori cu har autentic, ce pot să aprindă lumina cunoașterii în orice minte și în orice condiții. Totodată, există copii cu o curiozitate fără margini, care pot învăța în orice circumstanțe.

Mai târziu am descoperit că există un potențial uriaș în fiecare copil și că primii ani de educație au un rol critic în a-l descătușa. Mai mult, am aflat că, mai departe de investiții și de transformări sistemice, e un tip de intervenție la îndemâna oricărei școli sau grădinițe, a oricărui profesor: colaborarea cu familia.

6. Ai vreun model feminin din familie/ din apropiați care ți-a deschis prima dată orizonturile către zona aceasta?

Mama este modelul meu când vine vorba despre educație. M-au inspirat întotdeauna rigoarea și disciplina ei, dar și abilitatea de a învăța mereu și curajul de a face lucruri noi, la orice vârstă.

Și când vine vorba de implicarea familiei în educație, tot ea mi-a fost model, pentru că a știut mereu, cu blândețe, cu optimism și cu încredere, să îmi ghideze pașii când am avut nevoie.

7. Îți amintești de vreun role model feminin de-a lungul vieții tale care să fi avut vreo contribuție la traseul tău profesional?

Profesoara mea de limba română și diriginta mea, totodată, dna Maria Neagu, mi-a fost mentor în anii de școală, dar și ulterior. Mi-a fost drag să văd mândria cu care îmi sarbatorea reușitele și încrederea neclintită cu care mă încuraja de fiecare dată când întâmpinăm vreun obstacol.

8. O realizare de care ești tare mândră și ce impact crezi că a avut aceasta în domeniul în care activezi.

În 2020 și 2021 am ajutat, alături de echipa Kinderpedia, mii de profesori sa utilizeze tehnologia. Felul cum au trecut de la anxietate la încredere si impactul pe care l-au obținut continuând să lucreze cu clasele lor, cu ajutorul aplicației, ne-a adus o satisfacție nemărginită.

9. Un impas din traseul tău profesional: cum ai trecut peste acesta și cu ce lecții ai rămas.

Ca antreprenor la început de drum, ai sentimentul că trebuie să faci totul singur. Din lipsa de resurse, din nevoia de a te mișca foarte repede, alegi deseori să dai curs ideilor și proiectelor tale pe cont propriu. Dar asta e un drum sigur către epuizare și frustrare, iar lipsa de delegare devine un blocaj în creșterea companiei.

Am învățat că este crucial să construiești o echipă și să îi împuternicești pe colegi cu resursele necesare, ca să creeze impact - cu obiective clare, bugete, calendare, dar și cu un mediu de lucru deschis și transparent.

10. Dacă s-ar face o carte de istorie a femeilor care au adus schimbare în România, ce ți-ar plăcea să scrie la descrierea ta.

Cred că transformarea pe care o visez în educație e încă la început. John Hattie spunea că tehnologia în educație e o revoluție care stă să se întâmple de peste 30 de ani. Și e mult adevăr în cuvintele lui, din păcate. Pentru că școlile încă achiziționează produse și licențe software pe care nu le folosesc, iar asta frânează impactul pe care tehnologia potrivită - venită la pachet cu programe de învățare și de sprijin - îl poate avea asupra învățării, dar și asupra stării de bine în școlile din lume.

Dacă ar fi să fiu vreodată într-o astfel de carte, aș vrea ca în dreptul meu să scrie că mi-am pus pasiunea, energia și curajul în slujba educației și că am promovat rolul tehnologiei în a ajuta școlile să lucreze mai ușor, să comunice mai eficient și să construiască comunități unite. Astfel, educația poate deveni mai accesibilă, mai relevantă iar relația elev-profesor-familie, una de sprijin și încredere.


Kinderpedia a apărut acum aproape 10 ani, atunci când un punct nevralgic în întregul sistem educațional a României avea și o concluzie: ”s-a demonstrat prin cercetări ample că implicarea familiei în educație este unul dintre principalii predictori ai succesului unui copil, nu doar la școală, ci și în viață. Altfel spus, un copil ai cărui părinți îl sprijină în procesul de învățare și în relația cu școala va fi un copil mai fericit, va fi mai sănătos, echilibrat emoțional și capabil să întrețină relații armonioase cu ceilalți.”

Această realitate avea nevoie și de susținerea tehnologiei, astfel încât rolul familiei în educația copilului să poată deveni un act concret.

Și după chipul și asemănarea nevoilor, a luat naștere Kinderpedia, un instrument care să simplifice eforturile administrative ale școlilor și să salveze timp pentru o educație personalizată și pentru discuții relevante cu părinții. Practic, o platformă de administrare și comunicare între școală, profesori și părinți, care să ducă la rezultate mai bune pentru elevi și o comunicare îmbunătățită.

”Pentru familii, deschidem o fereastră către activitatea copiilor de la școală sau grădiniță și mijloace la îndemână de a se implica și a-și sprijini copiii acolo unde este nevoie. Pentru directorii de școli, punem la dispozitie o platforma care îi ajută să integreze toate aspectele administrative ale instituției, dar și să ia decizii mai ușor și să comunice mai eficient cu echipa și cu comunitatea școlii lor”, explică Evelina.

Un studiu recent făcut de McKinsey arată că mamele sunt mai bune pentru desfășurarea unui business. Un alt studiu arată că mamele în rolul de lider sunt și mai potrivite în pozițiile pe care le dețin.

O astfel de transformare a simțit și Evelina când a devenit mamă și a văzut că trebuie să prețuiască la maxim timpul, că are empatia și diplomația mai accentuate decât înainte. Ca o răsplată pentru lecțiile pe care le-a adus maternitatea, activitatea în domeniul educației i-a oferit șansa de a cunoaște numeroși experți în învățare, psihologi, autori de cărți de parenting, de la care a încercat să absoarbă cât de mult a putut, ca să devină un părinte mai bun, mai echilibrat.

”Promovez, prin Kinderpedia, de mai bine de nouă ani implicarea familiei în educație și impactul asupra evoluției copilului, astfel că am fost mereu atentă să respect valoarea acestui parteneriat și să-l cultiv și în cazul băiețelului meu. Un lucru care a contat pentru mine mereu a fost să fiu sinceră și autentică în relația cu profesorii lui, să îmi recunosc limitele, să înțeleg ce îmi împărtășesc și să învăț din experiența lor.”

Soluția care aduce părinții în educația copiilor

Complementar soluției tech pe care o construia alături de partenerii ei, Evelina a organizat și niște evenimente care să susțină întreaga misiune pe care a bazat Kinderpedia.

În 2019 a lansat seria de evenimente Grădinița 2.0, cu scopul de a promova implicarea părinților în educație.

Evelina ne spune că aceste evenimente au apărut într-o perioadă în care ”WhatsApp-ul, Facebook-ul, avizierul sau post-it-ul lipit de ghiozdane erau principalele canale de comunicare în cele mai multe grădinițe și școli. Comunicarea cu familiile era săracă, incoerentă și orientată mai degrabă pe aspecte logistice decât pe învățare, dezvoltare personală sau pe bunăstarea copiilor.”

Atunci, a făcut echipă cu diverși specialiști în educație, cum ar fi Oana Moraru, Elena Lotrean, Oana Moșoiu, Valentina Secară, ca să le explice profesionișilor din educație de utilitatea Kinderpedia. Evenimentele aveau rolul unui megafon pentru a transmite de ce e importantă o unealtă digitală de comunicare și management.

Mai mult, în vremurile tulburi ale pandemiei, mai exact în focul primelor săptămâni Evelina a pregătit și Educație Conectată, o serie de conferințe dedicate transformării educației, ce reunesc specialiști și lideri din domeniu, reprezentanți ai mediului academic, profesori dedicați și părinți inspirați.

”La început a fost un manifest, un îndemn la curaj și la ieșire din inerție pentru profesori. Am adus alături de noi unele dintre cele mai puternice voci din educație și nu numai, pentru a-i îndemna pe profesori să ia legătura cu copiii. Să se conecteze cu clasele lor, chiar dacă era doar pentru a le spune că totul va fi bine. Am înțeles repede că modul în care noi, părinți și profesori, alegem să răspundem acelei situații de criză este cea mai importantă lecție de reziliență și curaj pe care le-o putem oferi vreodată copiilor. Și tocmai de aceea era important să fie una valoroasă.”

În cadrul acestor evenimente, au promovat beneficiile unei educații digitale, atât pentru elevi cât și pentru profesori. La prima ediție din septembrie 2020 au avut 5.000 de înscrieri și peste 3000 de participanți live, la conferința online.

Evenimentele acestea de inspirație au mers mână în mână cu Atelierele Kinderpedia, în cadrul cărora au pregătit peste 3.000 de profesori să folosească tehnologia la clasă sau în online.

Schimbarea educației merge ca pe sârmă, cu un pas înaintea celuilalt. Iar în această evoluție precaută, Evelina a fost un participant activ la transformare. A văzut cum școli pilot permit copiilor să-și aleagă o parte din temele pe care doresc să le aprofundeze. A văzut cum părinții și comunitatea sunt mai aproape de copiii vulnerabili, prin programe precum PNRAS, care folosesc tehnologia ca să ofere avertismente timpurii cu privire la riscul de abandon școlar.

Profesorii au și ei acces la programe de formare, care le întăresc competențele digitale și le deschid calea către instrumente și resurse care le îmbogățesc lecțiile, evaluarea și îmbunătățesc relația cu elevii și cu părinții. Au derulat și ei un astfel de program - Academia Profesorului Digital.

Educația e un bun global

Kinderpedia este o soluție prezentă în peste 25 de țări, astfel că impactul în educație a putut fi măsurat nu doar în plan local, ci global. Iar aici am vrut să știm cum se văd aspectele comune în educație, dar și cele care ne diferențiază de culturi precum Portugalia sau Dubai.

Evelina ne spune că România și Portugalia sunt, din multe puncte de vedere, două țări înfrățite, pentru că se confruntă cu aceleași probleme când vine vorba de transformarea educației și adoptarea tehnologiei. ”Mă refer aici la rezistența în fața schimbării, la dificultățile profesorilor cu tehnologia și la criteriile încă neclare de adoptare a unui instrument digital performant pentru educație.”

În schimb, Orientul Mijlociu pare că e cu ani lumină în fața noastră la nivel de mentalitate și apetit pentru nou.

”Piața educației - mai ales cea privată - crește într-un ritm accelerat. Doar până în 2025 se vor deschide 1000 de noi școli în regiune. Această dinamică a creșterii îi forțează să se diferențieze, iar tehnologia este una dintre zonele pe care le explorează cel mai mult pentru a-și reinventa modul de lucru. Faptul că este un mediu divers din punct de vedere cultural nu lasă mult loc pentru legende negre, cum ar fi că vor veni roboții și vor lua locul profesorilor. Acolo e mult mai clar că profesorii care folosesc tehnologia sunt cei care îi vor înlocui pe cei care nu o fac.”

Școala de acum e într-o constantă schimbare. Dar am vrut să știm și școala care zace în amintirea Evelinei, despre care ea ne spune că acum se trezește la viață mai mult ca înainte. Asta pentru că băiețelul ei merge în toamna aceasta la școală pentru prima dată.

Școala pentru Evelina e profund legată de oameni, doamna învățătoare, doamna dirigintă, câțiva colegi care i-au rămas prieteni până astăzi. ”Îmi amintesc și momentele de reușită din anii de școală - olimpiade, piese de teatru, concerte și alte evenimente - și cred că și astăzi educația are acest rol, de a le aduce copiilor succese care să le consolideze încrederea în propriile forțe.”

Pe de altă parte, tot școala este și acel loc sărăcăcios, cu manuale vechi și prăfuite, cu biblioteci întunecate și mai mereu închise, cu laboratoare goale și cu destul de multă teamă.

”Dacă în ciclul primar, școala încă păstra haina veselă a jocului, prin personalitatea blândă și jovială a învățătoarei, mai apoi, toată lumea se asigura că înțelegi că nu ești acolo ca să te distrezi.”

Anii de Kinderpedia au adus nu doar succes în domeniul edtech și un pas înainte pentru toate părțile implicate în educație. Au venit și cu lecții, iar noi am rugat-o pe Evelina să sumarizeze cele mai importante 3 reguli observate de ea de-a lungul acestor ani:

  1. Înțelege așteptările fiecărei părți, apoi descoperă de unde vin anxietățile și încearcă să le îndepărtezi. Fiecare dintre noi venim în relații cu un bagaj de așteptări și temeri care, necomunicate transparent, devin frâne în colaborare.
  2. Folosește empatia în comunicare. Nu judeca. Brene Brown spunea că teama crește exponențial într-un mediu care încurajează critica și judecata, dar nu poate supraviețui când este întâmpinată cu sinceritate și empatie.
  3. Creează un cadru care să faciliteze sistematic comunicarea între școală și familie și să încurajeze colaborarea, nu doar evenimente și inițiative deconectate. Aici, Kinderpedia face minuni.

Trăim alte vremuri și o altă școală. Iar aici, efectele sunt resimțite atât de elevi, cât și de părinți și profesori. Iar speranța rămâne catalizator al schimbării.

”Părinții nu veneau la școală decât dacă erai în bucluc și cuvintele cu care umpleau de obicei discuțiile despre învățare erau -pune mâna și muncește- sau "pune și tu burta pe carte". Sper din tot sufletul ca ai noștri copii să nu învețe într-o cultură a renunțării, a sacrificiului și a convingerii că școala e opusul jocului și al libertății. Sper să reușim - profesori și părinți deopotrivă - să le cultivăm curiozitatea și să îi încurajăm să-și urmeze visele cu curaj și cu creativitate. ”


În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, potrivit unui studiu realizat de ING Bank România, Impact Hub și Bravva Angels. Una din patru companii este deținută 100% de către femei. Așadar, peste 260.000 de firme locale au în structura lor o femeie antreprenor, iar 145.000 sunt conduse în întregime de femei. Alături de start-up.ro, vă invităm să cunoașteți o mică parte din poveștile lor de succes.

ING sprijină femeile care schimbă România zi de zi și, în acest an, va lansa un program de mentorat creat special pentru femeia antreprenor.