Pe lângă evaluări și interesul pentru acest sector, care sunt pe o pantă ascendentă, au crescut și investițiile de tip venture capital în companii din sectorul femtech global, ceea ce a oferit acestei industrii o accelerare constantă începând cu 2014.

Piața a atins un maxim istoric în 2021, când companiile femtech au strâns 2,2 miliarde de dolari. Cu toate acestea, nivelul investițiilor a scăzut în 2022, când volumul de finanțare s-a ridicat la 1,3 miliarde de dolari, dar a rămas peste nivelul din 2020.

Femtech în atenția oamenilor de știință și a specialiștilor

Interesul ridicat pentru sănătatea feminină poate fi catalizatorul acestui sector, dar femtech-ul are nevoie de mai mult decât capital privat. Are nevoie de măsuri la nivel guvernamental, de investiții publice și de susținerea industriei medicale, prin cercetare și granturi specifice research&development (R&D).

Totuși primii pași au fost făcuți deja, iar sectorul sănătății femeilor e în plină transformare, întreaga industrie medicală înțelegând că femeile au nevoi specifice și că anumite condiții și boli se comportă complet diferit la femei.

De exemplu, femeile sunt mai susceptibile să fie subdiagnosticate cu afecțiuni precum schizofrenie și ADHD. Schimbările menstruale pot afecta creierul femeilor iar greața specifică perioadei sarcinii poate fi legată de un anumit hormon și poate fi luată în serios. Acestea sunt doar câteva dintre rezoluțiile recente privind sănătatea femeii.

Oamenii de știință încep să înțeleagă aceste aspecte și să le acorde atenția cuvenită, așa cum aflăm din acest articol.

Dacă aceste descoperiri primesc o cotă mai mare din fondurile de cercetare, atunci și tratamentul poate fi găsit mai devreme și aplicat cât mai multor paciente. În Statele Unite, femeile de culoare au aproape trei ori mai multe șanse de a muri din cauza complicațiilor legate de sarcină decât femeile albe sau hispanice.

Oamenii de știință încep să înțeleagă mai bine medicina aplicată femeilor, să investească timp și o documentare mai profundă în diagnosticare și tratament.

Și aici intervin și startup-urile femtech, care susțin aceste noi perspective biologice și oferă soluții pentru o calitate a vieții mai bună.

Femtech, aliat al medicinei

America de Nord e în fruntea țărilor la număr de startup-uri femtech, cu o cotă de 38,64%. Europa, un jucător cheie în sector este din 2023 continentul a peste 20% dintre companiile femtech.

În total, sunt aproximativ 550 de companii femtech la nivel global, conform dealroom.

În dezvoltarea pe această verticală, Europa a fost gazda a 540 de startup-uri femtech active în diferite etape, de la pre-seed până la listarea la Bursă, asta în 2023. Principalele țări din Europa cu femtech bine dezvoltat includ Marea Britanie (31,8%), Franța (18,3%), Germania (12%), Suedia (7,9%) și Elveția (5,5%).

Piața europeană de femtech este așteptată să depășească 35 de miliarde de dolari până în 2032.

Investiții pentru startup-urile dedicate sănătății femeii

În ciuda scăderii investițiilor în sector începând cu 2021 până acum, industria este într-o evoluție dinamică. Totuși, femtech-ul nu a reușit să treacă de doar 2% din totalul investițiilor de capital de risc din domeniul sănătății, în perioada 2018-2023.

Începând cu 2024, SUA rămâne liderul investițiilor în femtech, obținând finanțări în valoare de 5,2 miliarde de dolari din 2019, urmate de UK și Israel.

Deși America e lider, 6 dintre primele 10 țări cu investiții în femtech sunt situate în Europa, ceea ce oferă regiunii un rol important în ecosistemul startup-urilor dedicate sănătății femeii.

În ciuda creșterii sale, femtech s-a confruntat istoric cu provocări de finanțare. În 2023, startup-urile europene din acest sector au primit doar 191 de milioane de dolari, o mică parte în comparație cu cele 9,7 miliarde de dolari investite în industria medicală mai largă. În 2024 a fost o mică creștere, investițiile ajungând la 1,4 miliarde.

Ce fac startup-urile de femtech?

Startup-urile femtech vin cu soluții și produse pentru sănătatea sexuală și ginecologică, boli cronice și medicină preventivă, aplicate pe particularitățile femeii.

Multe dintre acestea, în Europa, sunt companii la început de drum, cu 36,8% dintre ele în fază de pre-seed și seed, 43,8% încă în căutare de finanțare.

Lipsa investițiilor este un obstacol în dezvoltarea acestui sector, la care se adaugă și finanțarea limitată pentru cercetare și dezvoltare alocată sănătății femeilor, care reprezintă doar 4% din finanțarea totală a cercetării în domeniul sănătății.

Dintre direcțiile abordate, startup-urile femtech creează soluții în zona de General Health & Wellness, Sănătatea Reproducerii și Contracepția și Oncologie. Acestea sunt top 3 domenii care au atras cele mai multe finanțări în ultimii ani.

Îngrijirea menstruală este al treilea segment cel mai finanțat, la nivel de runde de finanțare. Pe val acum sunt și startup-urile care abordează problema infertilității, cu accent pe fertilizarea in vitro și maternitatea surogat, asta în contextul în care în ultimii 70 de ani, ratele de fertilitate au scăzut la nivel mondial, cu o scădere totală de 50%.

Femtech și unicornii ei

În total, în lume, există 9 startup-uri femtech care au atins nivelul de unicorn, dintre care 7 sunt din SUA și 2 din regiunea EMEA. Pe lângă acestea, Dealroom a evidențiat alte 15 startup-uri care au potențialul de a deveni unicorni:

2024 a fost și anul în care Europa a avut și primit primul său unicorn femtech - Flo Health, o aplicație de urmărire a menstruației din Marea Britanie. Startup-ul britanic a strâns peste 200 de milioane de dolari într-o rundă de finanțare din seria C.

Flo Health, fondată în 2015, este cea mai descărcată aplicație pentru sănătatea femeilor la nivel global, cu 70 de milioane de utilizatori activi lunar și 5 milioane de abonați plătiți. În ciuda unei piețe provocatoare, compania și-a triplat veniturile la 112 milioane de dolari în 2023.

Această investiție, cea mai mare din femtech, este un semn bun pentru un sector, care este în general subfinanțat.

Victoria a fost însă una dulce-amăruie în ecosistemul femtech, asta pentru că startup-ul este condus de o echipă de fondatori formată exclusiv din bărbați. Acest nou unicorn a adâncit decalajul de gen preexistent.

Mai exact, doar 21% dintre companiile femtech au o femeie cofondatoare, iar din 2014, doar 10% din capitalul de risc din femtech a mers către companii fondate de femei.

Ca exemplificare, în 2022, 57 de companii femtech cu echipe exclusiv masculin au strâns 731 milioane de dolari, în timp ce 105 companii femtech cu echipe exclusiv feminine au atras investiții de 408 milioane USD.

Știința începe să înțeleagă femeile. Cercetările scot la iveală date care oferă perspective mai clare despre soluții, tratamente și modalități care să crească speranța de viață a femeilor, dar și calitatea vieții acestora. Iar aici, capitalul tip VC joacă un rol esențial, dar și jucătorii din FemTech.

România e încă destul de absentă pe această piață, în plan local având doar câteva companii care au dezvoltat produse menstruale pentru femei, dar la îmbinarea tehnologie și medicină, portofoliul local e destul de sărăcăcios, ceea ce vom încerca să aprofundăm alături de specialiști din ecosistemul românesc.


Ce companii de femtech au avut succes, care sunt unicornii din acest sector și cum creează soluții pentru sănătatea feminină, vă vom spune într-un nou material din serie.

Citește și: