Recent, companiile au arătat un interes ridicat în a introduce inteligența artificială sub o formă umanizată în mediile online. Fie că vorbim de fenomene precum robotul Sophia sau de influencerii artificiali ai startup-ului Oh, să vedem astfel de personalități a devenit nimic mai mult decât o altă caracteristică a evoluției tehnologice.

Totuși, acest interes nu a apărut de nicăieri. Umanitatea a fost mereu fascinată de conceptul unei mașinării cu aspect uman, de capacitatea acesteia de a căpăta emoții sau de a face lucruri nefirești programării lor. Filme ca Ex-Machina sau jocuri precum Detroit: Become Human sunt doar câteva exemple de media care dezbat și încurajează discuții despre intersecția om-robot, posibilitatea unui viitor unde roboții devin ființe independente și dacă ar trebui sau nu să simțim empatie pentru ei.

Cu această familiaritate, nu e de mirare că și creatorii de conținut și-au însușit acest element futuristic pentru a se prezenta în fața audienței într-un mod unic, care să le protejeze identitatea și să creeze o fațadă interesantă pentru urmăritorii lor.

Fenomenul de VTubing a înflorit în timpul pandemiei COVID, dar cunoaște și acum o creștere constantă, care are la bază comunități dedicate și extrem de loiale.

VTuber - ce este și de ce ne intrigă

Un Virtual Youtuber, sau VTuber, face referire la o persoană care creează content în mediul online, de cele mai multe ori sub forma videoclipurilor sau live stream-urilor, și care folosește un avatar digital în loc de propria față.

Aceste avatare sunt 2D sau 3D și funcționează printr-o serie de programe care urmăresc mișcările persoanei în timp real, ca mai apoi să le simuleze pe modelul folosit, pe care noi îl vedem. Practic, sunt creații virtuale, ca niște avatare cu chipul lor, povestea lor de viață, interesele lor, care apar pe Youtube și au clipuri pe care abonații lor abia le așteaptă. Și vorbim uneori de VTuberi cu milioane de abonați.

Chiar dacă fenomenul a cunoscut o creștere exponențială în timpul pandemiei, VTuberii există de mai bine de un deceniu.

În 2011, Ami Yamato își face debutul pe Youtube cu avatarul său 3D, unde postează o varietate de conținut, de la tutoriale de make-up la plimbări în aer liber. Este prima oară când un avatar digital își face apariția în mediul online, conform VTuberArt. Un element special la Ami Yamato era faptul că posta din lumea reală, fără să fie conștientă de faptul că este un avatar digital.

La cinci ani după acest debut, își face apariția Kizuna AI, un VTuber 2D cu toate caracteristicile unui personaj anime (un stil de filme și seriale animate, menite pentru o categorie de vârstă mai largă, de la adolescenți la adulți; N.red.). Kizuna a atras suficientă atenție pentru a atinge 3 milioane de urmăritori pe Youtube, a primit un job de prezentatoare la un TV show și a devenit o emblemă pentru cultura japoneză, fiind ambasadoarea unei firme de turism națională din Japonia.

Agențiile de Vtuberi

Kizuna AI a fost produsă de Activ8, o companie japoneză de divertisment digital. În acel moment, a fost nevoie de o întreagă echipă de producție pentru un proiect atât de complex. Cu toate astea, dezvoltările tehnologice din zilele noastre au dus la apariția multor alte agenții de VTuberi (printre cele mai populare se numără Nijisanji și Hololive), dar și a celor individuali.

Aceste agenții recrutează tinere talente, fie pe baza popularității individuale, fie prin runde de interviuri, și le oferă facilități precum studiouri și echipamente de înregistrare.

Principalul beneficiu al colaborării cu o agenție de VTuberi este expunerea și posibilitatea de a colabora cu alți VTuberi de succes din companie, însă detaliile publice sunt minime când vine vorba de numere sau venituri - având în vedere că această nișă este foarte nouă și extrem de profitabilă, multe dintre aceste afaceri sunt foarte preocupate de discreția creatorilor lor.

Comoditatea de a vorbi cu un avatar

Un grup de cercetători ai Universității Duisburn Essen din Germania au folosit un fMRI (functional magnetic resonance imaging - o tehnologie care măsoară activitatea creierului cu ajutorul fluxului de sânge; N.red.) ca să afle, prin intermediul a 14 participanți, dacă există diferențe în felul în care vedem oamenii și roboții.

Experimentul la care au fost supuși participanții a constat în vizionarea unor videoclipuri cu oameni, roboți și obiecte care au fost tratate cu blândețe sau cu agresivitate.

Când participanților li s-au arătat videoclipuri cu un robot (un produs pe nume Pleo, care seamănă cu un dinozaur) care a fost mângâiat și îngrijit, o regiune a creierului lor, care se crede responsabilă cu răspunsurile emoționale s-a activat. Privind roboții, aceștia au avut același rezultat cu vizionarea unei persoane reale care primește un masaj.

Un model similar a fost observat și când participanților li s-au arătat videoclipuri cu roboți și oameni fiind bruscați, împinși sau sufocați, dar cu o schimbare interesantă: rezultatele fMRI au arătat un nivel mai mare de activitate când oamenii au fost răniți. Reacțiile față de roboți au fost similare cu felul în care o persoană ar răspunde la un animal care este rănit, conform Smithsonian Magazine.

Pe baza acestui studiu, putem să înțelegem de unde vine, la nivel subconștient, comoditatea de a urmări și de a vorbi cu ceva ce sună uman sau care interacționează uman cu tine, indiferent de cum se prezintă.

Expansiunea din Japonia în restul lumii

Subcultura de Vtuberi a apărut, după cum știm acum, în Japonia, dar COVID a deschis o portiță spre întreaga lume. Numărul de VTuberi s-a extins la nivel global și a acaparat o mare porțiune din publicul american și european.

Pe 30 septembrie 2024, VTuberul Ironmouse a doborât recordul Twitch și propriul său record personal în timpul subathon-ului (un eveniment popular pe Twitch, unde streamerii stau live pentru mai multe zile consecutive. Fiecare abonament are de obicei un timp alocat, care se adaugă la numărul total de ore care au mai rămas din stream; N.red.) său, ajungând la 313.000 de abonați, devenind astfel canalul de Twitch cu cei mai mulți abonați din toate timpurile - asta până când Kai Cenat, un streamer care își arată fața, a doborât recordul pe 11 noiembrie 2024. Aceștia au colaborat mai apoi și și-au încurajat comunitățile să fie deschise și prietenoase cu metode diferite de a crea conținut media.

Avem un astfel de VTuber și în România, pe numele ei Romania-Chan, un influencer și artist cu peste 20.000 de urmăritori pe Instagram și TikTok, care se prezintă sub forma unei fete drăguțe, accesorizată cu elemente specifice culturii locale, de la mărțișor în păr până la o ie pe care o poartă în clipuri și pe contul de Instagram.

Urmează o a doua parte a acestui material, unde o să aprofundăm mai în detaliu fenomenul și ce cred diverși membri ai acestor comunități despre expansiunea sa. Dacă ai curiozități despre VTuberi, mi-ar plăcea să le aud, sau mai degrabă să le citesc, de pe email-ul [email protected], unde îmi poți scrie.